Multimodaliteit

Duitsland wil meer zwaar transport over water, komt met multimodale app

‘Er moet meer zwaar en volumineus transport van al overbelaste wegen naar het water worden verplaatst’. Dat zei de Duitse staatssecretaris Oliver Luksic bij de presentatie van het plan om een database op te zetten waar alle bewegingen van zware en projectladingen in zee- en binnenhavens worden vastgelegd. Daaraan worden de gegevens gekoppeld over de manier waarop de lading naar de havens kwam of weer vertrok, en over de tijdsduur van het transport. Luksic wees ook nog eens op de beperkingen voor zware lading, vanwege de slechte staat waarin veel bruggen in Duitsland verkeren.

Uit de verzamelde gegevens moet een multimodale routeplanner voor speciale transporten ontstaan. (Foto HHLA / Huhu Uet)
Uit de verzamelde gegevens moet een multimodale routeplanner voor speciale transporten ontstaan. (Foto HHLA / Huhu Uet)

Dat is vooral het geval in de deelstaat Nordrhein-Westfalen (NRW), waarbinnen het Ruhrgebied ligt. De autobaan A45, de Sauerlandroute, is voor een deel compleet afgesloten, omdat de Rahmedetalbrug tussen Dortmund en Siegen afgesloten is wegens instortingsgevaar. Die afsluiting gaat jaren duren omdat de brug moet worden afgebroken en nieuw gebouwd. Uit een onderzoek in de jaren na 2018 naar ruim 1100 bruggen in NRW is gebleken dat er honderden nieuwe gebouwd moeten worden en andere ingrijpend versterkt.

‘Er zijn bruggen bij van kort na de oorlog’, aldus Luksic, die zelf civiel ingenieur is. ‘Die zijn indertijd gebouwd van mindere materialen en berekend op minder en minder zwaar verkeer dan nu. De belasting door een vol beladen vrachtwagen staat nu gelijk aan die van 80.000 personenauto’s.’

Spoorwegen

De data die in havens wordt verzameld zal worden samengevoegd met gegevens over spoorwegen en het aandeel dat die hebben in het zwaar transport.’ Dat moet meer duidelijkheid geven over alternatieven voor wegtransport’, aldus Luksic. Hij ziet ook een netwerk van speciale zware lading-overslagpunten met RoRo-hellingen aan vaarwegen voor zich, het liefst aan de rand van toch al volgebouwde industrieterreinen en havengebieden.

Uit dit alles moet een multimodale routeplanner voor speciale transporten ontstaan die als webapplicatie ‘Waterweg en Weg’ voor iedereen toegankelijk is. Er worden in de app ook suggesties gedaan via welke route het transport naar het dichtstbijzijnde geschikte overslagpunt en de eindbestemming komt.

Lees ook:

Duitsland investeert 10 miljoen in modal shift zware lading

Fortitudo vervoert zware lading naar Frankrijk

Duitsland wil meer zwaar transport over water, komt met multimodale app | Schuttevaer.nl
Multimodaliteit

Duitsland wil meer zwaar transport over water, komt met multimodale app

‘Er moet meer zwaar en volumineus transport van al overbelaste wegen naar het water worden verplaatst’. Dat zei de Duitse staatssecretaris Oliver Luksic bij de presentatie van het plan om een database op te zetten waar alle bewegingen van zware en projectladingen in zee- en binnenhavens worden vastgelegd. Daaraan worden de gegevens gekoppeld over de manier waarop de lading naar de havens kwam of weer vertrok, en over de tijdsduur van het transport. Luksic wees ook nog eens op de beperkingen voor zware lading, vanwege de slechte staat waarin veel bruggen in Duitsland verkeren.

Uit de verzamelde gegevens moet een multimodale routeplanner voor speciale transporten ontstaan. (Foto HHLA / Huhu Uet)
Uit de verzamelde gegevens moet een multimodale routeplanner voor speciale transporten ontstaan. (Foto HHLA / Huhu Uet)

Dat is vooral het geval in de deelstaat Nordrhein-Westfalen (NRW), waarbinnen het Ruhrgebied ligt. De autobaan A45, de Sauerlandroute, is voor een deel compleet afgesloten, omdat de Rahmedetalbrug tussen Dortmund en Siegen afgesloten is wegens instortingsgevaar. Die afsluiting gaat jaren duren omdat de brug moet worden afgebroken en nieuw gebouwd. Uit een onderzoek in de jaren na 2018 naar ruim 1100 bruggen in NRW is gebleken dat er honderden nieuwe gebouwd moeten worden en andere ingrijpend versterkt.

‘Er zijn bruggen bij van kort na de oorlog’, aldus Luksic, die zelf civiel ingenieur is. ‘Die zijn indertijd gebouwd van mindere materialen en berekend op minder en minder zwaar verkeer dan nu. De belasting door een vol beladen vrachtwagen staat nu gelijk aan die van 80.000 personenauto’s.’

Spoorwegen

De data die in havens wordt verzameld zal worden samengevoegd met gegevens over spoorwegen en het aandeel dat die hebben in het zwaar transport.’ Dat moet meer duidelijkheid geven over alternatieven voor wegtransport’, aldus Luksic. Hij ziet ook een netwerk van speciale zware lading-overslagpunten met RoRo-hellingen aan vaarwegen voor zich, het liefst aan de rand van toch al volgebouwde industrieterreinen en havengebieden.

Uit dit alles moet een multimodale routeplanner voor speciale transporten ontstaan die als webapplicatie ‘Waterweg en Weg’ voor iedereen toegankelijk is. Er worden in de app ook suggesties gedaan via welke route het transport naar het dichtstbijzijnde geschikte overslagpunt en de eindbestemming komt.

Lees ook:

Duitsland investeert 10 miljoen in modal shift zware lading

Fortitudo vervoert zware lading naar Frankrijk