Ingezonden: ‘Wantrouwend. Hoezo?’

Door Joop Molewijk, ms AB OVO

Ik weet, het is ondertussen een oud verhaal, maar het lijkt mij juist nu actueel. Na de laatste grote schippersactie, alweer 19 jaar geleden, is er de commissie Albeda in het leven geroepen, die aanbevelingen zou doen aan de minister. Een van die aanbevelingen was, om geen staatsgaranties te verstrekken, om te voorkomen, dat er teveel tonnage zou worden toegevoegd en er overcapaciteit zou ontstaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • 100 procent waarheid dit verhaal.

    Alleen jammer dat heel veel ondernemers dit 10
    jaar geleden niet inzagen. Toen wilden de schippers
    zelf allemaal staatsgarantie en een boete voor de
    oud voor nieuw van soms 1 miljoen gulden was allemaal geen probleem, zo terug verdiend.

    Het zijn allemaal zulke goede schippers maar zulke slechte ondernemers. Nooit anders geweest!

    Geplaatst door: petertje op
  • Als ik het stukje van de Heer Molenwijk lees zit hier een gouden kans voor schippers in,je kan nu een normaal leven gaan lijden hou je keurig aan de vaartijden neem in de weekenden als de kinderen aan boord zijn nog iets meer tijd voor een spelletje,buurten word weer normaal,bezoek eens meer de vele prachtige steden waar we normaal langs varen. faillissementen vinden toch niet plaats overcapiciteit word afgebouwd door langere omlooptijd.Kortom het gaat weer een beetje op de jaren toen onze vaders nog voeren lijken en het gezellig op de vaart was.

    Geplaatst door: D Veenma op
  • Heel goed stuk meneer Molenwijk!

    Als ik dit zo lees betekent eigenlijk dat we de staat wegens wanbeleid aansprakelijk kunnen stellen voor:
    1 Teniet gedane sloopgelden.
    2 Mede financieren van de overcapaciteit.
    3 Negatief beinvloeden van de vrijemarkt.

    Dan zit ik mij weer gelijk af te vragen wat onze bonden hier de afgelopen jaren mee hebben gedaan?
    En kunnen we de minister hiervoor nog op het matje roepen.
    Tenslotte lopen we heel veel geld mis door het wanbeleid van de overheid.
    En waar waren onze zgn.vertegenwoordigers?
    Nu wil de overheid zelfs dat met z’n alle in die BLN stappen waarin dezelfde vertegenwoordigers zitten.

    Zoals ik al meerdere malen schreef op de site.
    Mijn wantrouwen is groot heel groot.

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • Willens en wetens is men de kleine particulier kapot aan het maken. Dat is goed te lezen in het stukje van Ed Landsmeer.Maar er is meer aan de hand, de “kleintjes” zijn te lastig dus die moeten weg. Niet alleen de schepen ook verzekeringen, het wordt opgedragen door de Nederlandse Bank. Vandaar dat er weer een verzekering onder de paraplu van TVM verder gaat, en er staat nog meer te gebeuren. Ook hier heeft de RABO Bank een vinger in de pap, want ga je niet groter dan doen we geen zaken meer met jullie.En de CCR gaat zich met steeds meer bemoeien, eerst allerlij eisen dan zie je dat zich gaan bemoeien met de vrachten en ze maken ook al uit hoe de strekke op het Rijnpatent gezet wordt.Ik ben benieuwd wanneer de gekte in Brussel en Strasburg zijn nek breekt per slot van rekening is het communisme ook zijn nek gebroken.

    Geplaatst door: johan d op
  • Een schip kopen is ook een keuze..

    Ook ik heb voor de keuze gestaan.. Met 22 jaar een volledig gefinancierde 110er.. Ik heb er voor bedankt..

    Nu werk ik in loondienst voor een royaal salaris..heel veel vrije tijd en ik hoef geen regels en vaartijden wetten te overtreden…

    Een eigen schip geeft je zoveel vrijheid, maar wel met handen en voeten gebonden..

    Ik wens u allen een behouden vaart en hou AUB op met zeuren omdat je zo graag je eigen schip wou en de bmw,audi of mercedes niet meer betaald kan worden.

    Geplaatst door: Henk op
  • Nou meneer Molenwijk u bent niet de enige ik ben ook erg wantrouwend.
    Ik denk dat u helemaal gelijk hebt.
    Mooi op papier gezet.

    A A van Egmond
    M/S Petronella

    Geplaatst door: Arie van Egmond op
  • IK heb in soort gelijke bewoordingen dit al veel vaker beweerd,waarom werd de Failliete scheepshypotheekbank indertijd gered door de banken?om die zelfde reden.
    De schuttevaer beweerde in de eind tachtiger jaren dat de particulieren Binnenvaart het had gewonnen van de rederijen!dat was pas gillen van de lach.
    De part.binnenvaart had de hele sloopzooi van de rederijen op gekocht en voer daarmee als risico dragende werknemers voor die zelfde rederijen.
    Na dat het in 2000 iets beter ging wilden ze allemaal een soort Jowi,maar dan moet je natuurlijk wel over die zelfde ondernemerschap bezitten,maar niet getreurd China leverde goedkoop en de banken gaven geld als ze een Rijnpatent zagen,en dus waren de schippers weer terug bij af.
    En om dat de banken met hun miljarden in de handel zitten die met die schepen vervoert worden,maken ze het verlies aan de ene kant weer goed met de winst aan andere kant, en is het plaatje weer rond.
    En die rederijen? nou die lachen zich rot.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @ skipper

    Nee, nee zij de bank, maar als die rookwolken opgetrokken waren en de makelaars vertrokken bleek er toch veel meer te kunnen.

    Geplaatst door: Peter op
  • @ skipper

    Nee, nee zij de bank, maar als die rookwolken opgetrokken waren en de makelaars vertrokken bleek er toch veel meer te kunnen.

    Geplaatst door: Peter op
  • In een vrije markt zoals hij nu is gemaakt, heeft het groot kapitaal de macht om de prijzen te dicteren en kan hij dat ook doen doordat de banken de schepen, die niet aan hun verplichtingen voldoen toch te laten doorvaren. De heren schippers hebben namelijk geen keus. Daardoor wordt er teveel onder de kostprijs gevaren.

    Geplaatst door: ex schipper op
  • @skipper dus de jeugd heeft het gedaan? hoeveel 55jarige schippers hebben niet geprobeerd een graantje mee te pikken vlak voor hun oude dag? en kunnen nu niet stoppen?! De banken valt hooguit te verwijten dat ze te makkelijk financierden, maar iedereen heeft zelf zijn handtekening gezet, hetzij met een beetje verstand of een beetje hebzucht.

    Geplaatst door: theo op
  • Daar heeft u gelijk in skipper, dan concludeer je toch een soort van dwingen. Ja en dan kom je met je rug tegen de muur te staan en moet je met handen en voeten de vaartijdenwet overtreden omdat daar nog de enige rek in zit

    Geplaatst door: jan op
  • JAN@ Inderdaad, er is niemand gedwongen. MAAR destemeer door de banken ed. aangeprsezen om het wel te doen. Men ging destijds voor een bestaand schip, nee nee, zei de bank dat doen we niet. Een nieuw schip dat doen we weer wel. En als we om ons heen kijken dan zien we hoe oud die jeugd is die met HELEMAAL NIETS “zaken”heeft gedaan met de banken !!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Met alle respect maar er is toch niemand gedwongen om een nieuw schip te bouwen ?

    Geplaatst door: jan op
  • U schrijft het, wij vinden dat ook.Er zou een wettelijk regeling moeten komen waarin het strafbaar is onder de kostprijs te varen.Want de slavernij is volgens mij allang afgeschaft toch!Er zijn instanties die een kostprijs basis kunnen vastleggen.

    Geplaatst door: mvg op
  • Eindelijk een conculega die de toestand ziet zoals ze werkelijk is!

    Geplaatst door: schipper 2 op

Reageer

Ingezonden: ‘Wantrouwend. Hoezo?’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Wantrouwend. Hoezo?’

Door Joop Molewijk, ms AB OVO

Ik weet, het is ondertussen een oud verhaal, maar het lijkt mij juist nu actueel. Na de laatste grote schippersactie, alweer 19 jaar geleden, is er de commissie Albeda in het leven geroepen, die aanbevelingen zou doen aan de minister. Een van die aanbevelingen was, om geen staatsgaranties te verstrekken, om te voorkomen, dat er teveel tonnage zou worden toegevoegd en er overcapaciteit zou ontstaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • 100 procent waarheid dit verhaal.

    Alleen jammer dat heel veel ondernemers dit 10
    jaar geleden niet inzagen. Toen wilden de schippers
    zelf allemaal staatsgarantie en een boete voor de
    oud voor nieuw van soms 1 miljoen gulden was allemaal geen probleem, zo terug verdiend.

    Het zijn allemaal zulke goede schippers maar zulke slechte ondernemers. Nooit anders geweest!

    Geplaatst door: petertje op
  • Als ik het stukje van de Heer Molenwijk lees zit hier een gouden kans voor schippers in,je kan nu een normaal leven gaan lijden hou je keurig aan de vaartijden neem in de weekenden als de kinderen aan boord zijn nog iets meer tijd voor een spelletje,buurten word weer normaal,bezoek eens meer de vele prachtige steden waar we normaal langs varen. faillissementen vinden toch niet plaats overcapiciteit word afgebouwd door langere omlooptijd.Kortom het gaat weer een beetje op de jaren toen onze vaders nog voeren lijken en het gezellig op de vaart was.

    Geplaatst door: D Veenma op
  • Heel goed stuk meneer Molenwijk!

    Als ik dit zo lees betekent eigenlijk dat we de staat wegens wanbeleid aansprakelijk kunnen stellen voor:
    1 Teniet gedane sloopgelden.
    2 Mede financieren van de overcapaciteit.
    3 Negatief beinvloeden van de vrijemarkt.

    Dan zit ik mij weer gelijk af te vragen wat onze bonden hier de afgelopen jaren mee hebben gedaan?
    En kunnen we de minister hiervoor nog op het matje roepen.
    Tenslotte lopen we heel veel geld mis door het wanbeleid van de overheid.
    En waar waren onze zgn.vertegenwoordigers?
    Nu wil de overheid zelfs dat met z’n alle in die BLN stappen waarin dezelfde vertegenwoordigers zitten.

    Zoals ik al meerdere malen schreef op de site.
    Mijn wantrouwen is groot heel groot.

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • Willens en wetens is men de kleine particulier kapot aan het maken. Dat is goed te lezen in het stukje van Ed Landsmeer.Maar er is meer aan de hand, de “kleintjes” zijn te lastig dus die moeten weg. Niet alleen de schepen ook verzekeringen, het wordt opgedragen door de Nederlandse Bank. Vandaar dat er weer een verzekering onder de paraplu van TVM verder gaat, en er staat nog meer te gebeuren. Ook hier heeft de RABO Bank een vinger in de pap, want ga je niet groter dan doen we geen zaken meer met jullie.En de CCR gaat zich met steeds meer bemoeien, eerst allerlij eisen dan zie je dat zich gaan bemoeien met de vrachten en ze maken ook al uit hoe de strekke op het Rijnpatent gezet wordt.Ik ben benieuwd wanneer de gekte in Brussel en Strasburg zijn nek breekt per slot van rekening is het communisme ook zijn nek gebroken.

    Geplaatst door: johan d op
  • Een schip kopen is ook een keuze..

    Ook ik heb voor de keuze gestaan.. Met 22 jaar een volledig gefinancierde 110er.. Ik heb er voor bedankt..

    Nu werk ik in loondienst voor een royaal salaris..heel veel vrije tijd en ik hoef geen regels en vaartijden wetten te overtreden…

    Een eigen schip geeft je zoveel vrijheid, maar wel met handen en voeten gebonden..

    Ik wens u allen een behouden vaart en hou AUB op met zeuren omdat je zo graag je eigen schip wou en de bmw,audi of mercedes niet meer betaald kan worden.

    Geplaatst door: Henk op
  • Nou meneer Molenwijk u bent niet de enige ik ben ook erg wantrouwend.
    Ik denk dat u helemaal gelijk hebt.
    Mooi op papier gezet.

    A A van Egmond
    M/S Petronella

    Geplaatst door: Arie van Egmond op
  • IK heb in soort gelijke bewoordingen dit al veel vaker beweerd,waarom werd de Failliete scheepshypotheekbank indertijd gered door de banken?om die zelfde reden.
    De schuttevaer beweerde in de eind tachtiger jaren dat de particulieren Binnenvaart het had gewonnen van de rederijen!dat was pas gillen van de lach.
    De part.binnenvaart had de hele sloopzooi van de rederijen op gekocht en voer daarmee als risico dragende werknemers voor die zelfde rederijen.
    Na dat het in 2000 iets beter ging wilden ze allemaal een soort Jowi,maar dan moet je natuurlijk wel over die zelfde ondernemerschap bezitten,maar niet getreurd China leverde goedkoop en de banken gaven geld als ze een Rijnpatent zagen,en dus waren de schippers weer terug bij af.
    En om dat de banken met hun miljarden in de handel zitten die met die schepen vervoert worden,maken ze het verlies aan de ene kant weer goed met de winst aan andere kant, en is het plaatje weer rond.
    En die rederijen? nou die lachen zich rot.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @ skipper

    Nee, nee zij de bank, maar als die rookwolken opgetrokken waren en de makelaars vertrokken bleek er toch veel meer te kunnen.

    Geplaatst door: Peter op
  • @ skipper

    Nee, nee zij de bank, maar als die rookwolken opgetrokken waren en de makelaars vertrokken bleek er toch veel meer te kunnen.

    Geplaatst door: Peter op
  • In een vrije markt zoals hij nu is gemaakt, heeft het groot kapitaal de macht om de prijzen te dicteren en kan hij dat ook doen doordat de banken de schepen, die niet aan hun verplichtingen voldoen toch te laten doorvaren. De heren schippers hebben namelijk geen keus. Daardoor wordt er teveel onder de kostprijs gevaren.

    Geplaatst door: ex schipper op
  • @skipper dus de jeugd heeft het gedaan? hoeveel 55jarige schippers hebben niet geprobeerd een graantje mee te pikken vlak voor hun oude dag? en kunnen nu niet stoppen?! De banken valt hooguit te verwijten dat ze te makkelijk financierden, maar iedereen heeft zelf zijn handtekening gezet, hetzij met een beetje verstand of een beetje hebzucht.

    Geplaatst door: theo op
  • Daar heeft u gelijk in skipper, dan concludeer je toch een soort van dwingen. Ja en dan kom je met je rug tegen de muur te staan en moet je met handen en voeten de vaartijdenwet overtreden omdat daar nog de enige rek in zit

    Geplaatst door: jan op
  • JAN@ Inderdaad, er is niemand gedwongen. MAAR destemeer door de banken ed. aangeprsezen om het wel te doen. Men ging destijds voor een bestaand schip, nee nee, zei de bank dat doen we niet. Een nieuw schip dat doen we weer wel. En als we om ons heen kijken dan zien we hoe oud die jeugd is die met HELEMAAL NIETS “zaken”heeft gedaan met de banken !!!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Met alle respect maar er is toch niemand gedwongen om een nieuw schip te bouwen ?

    Geplaatst door: jan op
  • U schrijft het, wij vinden dat ook.Er zou een wettelijk regeling moeten komen waarin het strafbaar is onder de kostprijs te varen.Want de slavernij is volgens mij allang afgeschaft toch!Er zijn instanties die een kostprijs basis kunnen vastleggen.

    Geplaatst door: mvg op
  • Eindelijk een conculega die de toestand ziet zoals ze werkelijk is!

    Geplaatst door: schipper 2 op

Reageer