Zeevrachtenmarkt: Lijnoperators verwachten redelijk jaar

Droge bulkers van een paar duizend ton deadweight tot ongeveer 45.000 dwt werden tot 10 jaar geleden nog aangeduid als handysizers. Daarboven was er niets tot de panamaxen van ruim 60.000 dwt tot ongeveer 80.000 dwt. Daarboven kwam dan niets tot ruim boven de 100.000 dwt, de capesizers. De laatste jaren worden er, door nieuwe scheepsontwerpen, veel grotere handysizers gebouwd die worden aangeduid als supramaxen en veelal bijna hetzelfde tonnage hebben als de klassieke panamaxen.

De panamaxen worden ook steeds groter en naderen de 100.000 dwt, de schepen tussen 80.000 dwt en 100.000 dwt worden aangeduid als post-panamax of kamsarmax. De ontwikkeling van de scheepsontwerpen is vaak minder gericht op de vraag of het schip door het Panamakanaal kan, maar of zij zoveel mogelijk havens in ontwikkelingslanden kan aandoen, waar de diepgang vaak beperkt is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Lijnoperators verwachten redelijk jaar | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Lijnoperators verwachten redelijk jaar

Droge bulkers van een paar duizend ton deadweight tot ongeveer 45.000 dwt werden tot 10 jaar geleden nog aangeduid als handysizers. Daarboven was er niets tot de panamaxen van ruim 60.000 dwt tot ongeveer 80.000 dwt. Daarboven kwam dan niets tot ruim boven de 100.000 dwt, de capesizers. De laatste jaren worden er, door nieuwe scheepsontwerpen, veel grotere handysizers gebouwd die worden aangeduid als supramaxen en veelal bijna hetzelfde tonnage hebben als de klassieke panamaxen.

De panamaxen worden ook steeds groter en naderen de 100.000 dwt, de schepen tussen 80.000 dwt en 100.000 dwt worden aangeduid als post-panamax of kamsarmax. De ontwikkeling van de scheepsontwerpen is vaak minder gericht op de vraag of het schip door het Panamakanaal kan, maar of zij zoveel mogelijk havens in ontwikkelingslanden kan aandoen, waar de diepgang vaak beperkt is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer