‘O ja, jullie hebben licht nodig om te zien’

Kopschroefmotor kapot. Wat doe je? ‘De stroom eraf, de motor onttakelen. Ergens kwam een vonk af, misschien van de sleutel op de moer die ik wilde losdraaien. De gaatjes waar normaal gesproken het gas uit kan ontsnappen, waren dicht door vet en stof. Ik stond net te dichtbij, 10 centimeter verder had ik misschien niets gehad. Ik wist meteen dat ik blind was. Ben zelf uit de machinekamer geklommen. Dat was mijn eerste ervaring als blinde.’

blinde schipper

Tekst en foto Regina Wieringa
Schipper Eric Buld (47) werd 15 jaar geleden blind door een exploderende accu. ‘We lagen aan de palen bij Lihxe, vlakbij Luik net over de grens bij Maastricht. Ik voer als stuurman op de Orca, 1500 ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘O ja, jullie hebben licht nodig om te zien’ | Schuttevaer.nl

‘O ja, jullie hebben licht nodig om te zien’

Kopschroefmotor kapot. Wat doe je? ‘De stroom eraf, de motor onttakelen. Ergens kwam een vonk af, misschien van de sleutel op de moer die ik wilde losdraaien. De gaatjes waar normaal gesproken het gas uit kan ontsnappen, waren dicht door vet en stof. Ik stond net te dichtbij, 10 centimeter verder had ik misschien niets gehad. Ik wist meteen dat ik blind was. Ben zelf uit de machinekamer geklommen. Dat was mijn eerste ervaring als blinde.’

blinde schipper

Tekst en foto Regina Wieringa
Schipper Eric Buld (47) werd 15 jaar geleden blind door een exploderende accu. ‘We lagen aan de palen bij Lihxe, vlakbij Luik net over de grens bij Maastricht. Ik voer als stuurman op de Orca, 1500 ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer