Zoutwaterdrempel Spaarnesluis dupeert scheepssloper Treffers

Scheepssloperij Treffers BV te Haarlem zegt aanzienlijke hinder te ondervinden van de nieuwe zoutwaterdrempel die in de gerenoveerde Grote Sluis te Spaarndam tussen het Noordzeekanaal en het Rijnlandse boezemstelsel is aangebracht.

Bij de renovatie en verlenging van de Grote Sluis tussen oktober 2009 en april 2010 is de drempel die indringing van zout water uit het Noordzeekanaal in het Rijnlandse boezemstelsel moet tegengaan van 4,50 meter verhoogd naar 3,50 meter. Volgens mededirecteur Gerrie Treffers van Scheepssloperij Treffers is het hierdoor moeilijker geworden om diepstekende vaartuigen naar het sloopbedrijf op het Haarlemse industriegebied Waarderpolder te brengen. ‘We moeten er steeds met de bok naartoe om diepgaande dingen te lichten. Daar hebben we een enorme strop aan. We hebben er veel meer werk aan om een diepgaand schip binnen te brengen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zoutwaterdrempel Spaarnesluis dupeert scheepssloper Treffers | Schuttevaer.nl

Zoutwaterdrempel Spaarnesluis dupeert scheepssloper Treffers

Scheepssloperij Treffers BV te Haarlem zegt aanzienlijke hinder te ondervinden van de nieuwe zoutwaterdrempel die in de gerenoveerde Grote Sluis te Spaarndam tussen het Noordzeekanaal en het Rijnlandse boezemstelsel is aangebracht.

Bij de renovatie en verlenging van de Grote Sluis tussen oktober 2009 en april 2010 is de drempel die indringing van zout water uit het Noordzeekanaal in het Rijnlandse boezemstelsel moet tegengaan van 4,50 meter verhoogd naar 3,50 meter. Volgens mededirecteur Gerrie Treffers van Scheepssloperij Treffers is het hierdoor moeilijker geworden om diepstekende vaartuigen naar het sloopbedrijf op het Haarlemse industriegebied Waarderpolder te brengen. ‘We moeten er steeds met de bok naartoe om diepgaande dingen te lichten. Daar hebben we een enorme strop aan. We hebben er veel meer werk aan om een diepgaand schip binnen te brengen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer