Franse schippers eisen verbetering positie

Dreiging met stakingen heeft ertoe geleid dat een delegatie van Franse schippers dinsdagavond werd uitgenodigd op de Binnenvaartkamer van het ministerie in Parijs om hun wensen voor de toekomst van de Franse binnenvaart duidelijk te maken.

De actiegroep La Glissoire richt zich vooral tegen
de in hun ogen te lage vrachtprijzen. ‘Volgens artikel 209 van de Code du
Domaine Public Fluvial staat er een geldstraf van minimaal 1500 euro op het
aanbieden van werk onder de kostprijs.’ Daar komt nog bij dat La Glissoire
vindt dat het de Franse schippers extra moeilijk wordt gemaakt door de
‘manipulaties van de EDF en Arcelor-Mittal en van de protectionistische praktijken
van Nederlandse ambtenaren, die met de boetes voor Franse schippers de Nederlandse
markt beschermen’. Ook storen ze zich aan de Nederlandse banken, ‘die met het
kunstmatig in de markt houden van grote tonnages de regels van de vrije
concurrentie aan hun laars lappen’. Ze willen deze zaken juridisch aanpakken en
vragen Franse schippers met voorbeelden te komen.
De schippers pleiten verder voor invoering van
accijnsvrije (rode) gasolie voor de binnenvaart (zoals de Franse vissers al
hebben). Verder moet er een limiet komen op het aantal reizen dat buitenlanders
binnen Frankrijk mogen doen (zoals in het Franse wegtransport het geval is) en er
moet een plan komen voor behoud en ontwikkeling van kleine ondernemingen in de
Franse binnenvaart. ‘Veel kleine ondernemingen hebben problemen met de bank en
redden het niet meer.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Franse schippers eisen verbetering positie | Schuttevaer.nl

Franse schippers eisen verbetering positie

Dreiging met stakingen heeft ertoe geleid dat een delegatie van Franse schippers dinsdagavond werd uitgenodigd op de Binnenvaartkamer van het ministerie in Parijs om hun wensen voor de toekomst van de Franse binnenvaart duidelijk te maken.

De actiegroep La Glissoire richt zich vooral tegen
de in hun ogen te lage vrachtprijzen. ‘Volgens artikel 209 van de Code du
Domaine Public Fluvial staat er een geldstraf van minimaal 1500 euro op het
aanbieden van werk onder de kostprijs.’ Daar komt nog bij dat La Glissoire
vindt dat het de Franse schippers extra moeilijk wordt gemaakt door de
‘manipulaties van de EDF en Arcelor-Mittal en van de protectionistische praktijken
van Nederlandse ambtenaren, die met de boetes voor Franse schippers de Nederlandse
markt beschermen’. Ook storen ze zich aan de Nederlandse banken, ‘die met het
kunstmatig in de markt houden van grote tonnages de regels van de vrije
concurrentie aan hun laars lappen’. Ze willen deze zaken juridisch aanpakken en
vragen Franse schippers met voorbeelden te komen.
De schippers pleiten verder voor invoering van
accijnsvrije (rode) gasolie voor de binnenvaart (zoals de Franse vissers al
hebben). Verder moet er een limiet komen op het aantal reizen dat buitenlanders
binnen Frankrijk mogen doen (zoals in het Franse wegtransport het geval is) en er
moet een plan komen voor behoud en ontwikkeling van kleine ondernemingen in de
Franse binnenvaart. ‘Veel kleine ondernemingen hebben problemen met de bank en
redden het niet meer.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer