Containerschip tegen brug op AR-kanaal (update)

Een containerschip is in de nacht van woensdag op donderdag op het Amsterdam-Rijnkanaal tegen de Loenerslootsebrug gevaren. Het stuurhuis raakte ernstig beschadigd maar er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Dat meldt de waterpolitie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • De club van P.van Vollenhove zal nu wel over enige tijd met het voorstel om een soort vleermuizenalarm te komen,om de schipper wakker te maken bij nadering van een brug,die niet te passeren is met het stuurhuis op een hoogte,die meer is dan dan doorvaarthoogte van de brug.

    Geplaatst door: quant op
  • Naar onzin op de marifoon willen we niet luisteren of horen we niet door de TV/radio die te hard staat of de marifoon te zacht omdat we te tv niet horen.
    Maar wel de domste onzin op lezen op het forum.
    Wat weet iedereen het allemaal toch weer leuk te vertellen.

    Geplaatst door: Martien op
  • Stak er toch plotseling weer een brug over. Ik heb veel op de W.D kanalen gevaren maar dit soort tafrelen heb ik nooit meegemaakt je moest de stuurhut afbreken een dikke winterjas aan en dan maar blauwbekken van de kou en GEEN televisie kijken. Dan is het enigste wat overbleef OPLETTEN.

    Geplaatst door: Freek op
  • wat een gezeur als een vrachtwagen kantelt en er staat dan 20 km file hoor je niemand

    Geplaatst door: cj kranenburg op
  • Wel mooi die muziek dan hoor je dat gekraak van je containers ook niet.

    Geplaatst door: Sebas op
  • Nee dat klopt die staat dan ook op het bureau met een grote home cinema set erbij om de muziek lekker hard te zetten,haha ( hoef ik al die onzin op de marifoon ook niet te horen )

    Geplaatst door: johan op
  • Hee JOHAN dan staat je TV vast niet in een klein hoekje. hahahahahaha..:-)

    Geplaatst door: Sebas op
  • daarbij wil ik aan toevoegen dat dit zeker geen kritiek is op het schip, een ongelukje is namelijk zo gebeurt. Maar meer een normale denkwijze van goed zeemansschap…. en je marges vergroten op kanaal…. Zou namelijk erg jammer zijn als dit is gebeurd door “nalatigheid” door bv zoals hieronder al genoemd wordt tv kijken….

    Geplaatst door: D@vy op
  • dat snapt iedere kip zonder kop ook wel henk,maar wat ik bedoel is dat een ongeluk in een klein hoekje zit,je hoeft je maar even te verekenen,het kan iedereen overkomen,Maar sommige zijn wel dom bezig indd,of onoplettend,daar heeft de TV niks mee te maken hoor.Die staat bij mij ook gewoon dag en nacht aan ( wel plasma 127cm dan he )

    Geplaatst door: johan op
  • Heel erg allemaal weer, Als het mistig is varen we daar toch ook allemaal ? Dan zie je buiten ook niks ,dus gewoon die hut achter die dozen laten zakken. Probleem opgelost…. Alleen dan moeten we meer gaan opletten en dat kan natuurlijk niet… veel sterkte

    Geplaatst door: D@vy op
  • He Johan als je weet hoe hoog je containers zijn dan laat je de stuurhut toch gewoon erachter zakken!! he he hoe moeilijk is dat ? luiheid of TV

    Geplaatst door: Henk op
  • Hee Henk,je doet je best om het altijd zeker te weten,maar pas op:Foutje zit in een klein hoekje..

    Geplaatst door: johan op
  • zal het niet een kwestie zijn geweest van tv kijken, en stuurhut te laat laten zakken?
    vaar zelf geregeld met dozen en weet ten alle tijden hoe hoog de containers zijn , laat je stuurhut dan gewoon extra zakken bij een brug

    Geplaatst door: Henk op
  • Er zijn steeds meer schippers die zeggen dat ze schipper zijn (ten aanzien van hun papieren) maar in de praktijk echt schipper zijn is toch wat anders.
    En iedereen heeft veelste veel vetrouwen in de moderne apparatuur maar kijken zelf amper meer echt buiten of het wel past.

    Geplaatst door: wim op
  • je hebt zo’n uniek schip varen met de hut voorop. das ook een idee. of gewoon de zwieper aan. Als je daar regelmatig vaart zoals hun is de kans groot dat je het een keer vergeet. alles gaat op een gegeven moment op de automatische piloot.

    Geplaatst door: Piet op
  • Beste Mr Bruinsma; een simpele peilschaal op je kolom, en eerst ff meten wat de hut boven de geladen lastlijn is, nog even op je uitwatering letten en voila!!

    Geplaatst door: hans op
  • Nog wat: zo’n ding moet natuurlijk zover mogelijk voorop staan, en je moet niet zo hard varen dat je bij voorbaat te laat bent. Maar dat valt onder het kopje goed zeemanschap.
    En je moet de diepgang voor en achter erbij betrekken. Dus dieptemeters voor en achter, of anders een nauwkeurige trim indicator. Maar dat is software technisch allemaal mogelijk.

    Ik hoor sommigen al denken; wéér een duur apparaat erbij. Maar we krijgen alleen maar meer meer zakhutten, dus dit probleem wordt niet minder…

    Geplaatst door: Erik op
  • Blijbaar heeft iedereen het overleefd, dat is het goede nieuws. Maar er moet zsm een technische oplossing komen voor dit probleem. Het is de laatste tijd schering en inslag met afgevaren stuurhutten. Blijkbaar blijven we dezelfde fout maken. Natuurlijk doe je zoiets net expres, maar blijkbaar schatten we het óf verkeerd in óf we vergeten de hut op tijd te laten zakken. Meten is weten; er moet een systeem komen wat een te lage bug tijdig signaleert. Misschien een radiohoogtemeter (uit de luchtvaart) die recht omhoog kijkt, en de gemeten hoogte vergelijkt met die van een gever van de verstelbare hut. Bij alarm asap die hut naar beneden, vol achteruit en als laatste stap de trap af…

    Geplaatst door: Erik op
  • ja das waar denk dat de brug te laag was wij zijn zelf 14.20en dan komt onze hut ook nog boven die 3 lagen hc uit dat is soms ook wel ff moeilijk in schatten

    Geplaatst door: r bruinsma op
  • Er staat toch niks over beschadigde containers? En loenerslootse brug dan heb je volgens mij al een paar bruggen gehad.
    Zal wel vergeten zijn ze hut te laten zakken.

    Geplaatst door: Piet op
  • foute gebeuren maar wij passen met3 lage lege high cupers onder de bruge door denk dat die beste man er 4 heb gehad welis waar te weinig ton geladen

    Geplaatst door: r bruinsma op
  • Hoe is hetjpf6 de bemanning en met name de mensen in de stuurhut vergaan?
    Wij hopen er het beste van.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • wel goed voor de economie, al die stuurhutten.

    Geplaatst door: studentje op
  • Dan maar weer terug naar 2 lagen.
    Hebben we dat gedonder niet met hut op en neer en alles is goed te overzien.
    Bijkomend voordeel: er zijn meer schepen aan het 🙂 werk.

    Geplaatst door: Max op
  • Meneer Martin, Express of niet Lijkt me niet dat je je leven in de waagschaal gaat gooien Maar dat er meer in de wandelgangen word geroepen is zeker

    Geplaatst door: een zijlijnlezer op
  • suggestie voor de waterpolitie:of stuurhut te hoog ,of brug te laag !

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • Wat is nu de reden van de vele ongelukken die de laatste tijd gebeuren? Stuurhutten en daken vliegen in het rond,huizen zijn niet meer veilig! Ga niet zeggen dat het expres gaat,kan iedereen gebeuren! Maar toch!

    Geplaatst door: Martin op

Reageer

Containerschip tegen brug op AR-kanaal (update) | Schuttevaer.nl

Containerschip tegen brug op AR-kanaal (update)

Een containerschip is in de nacht van woensdag op donderdag op het Amsterdam-Rijnkanaal tegen de Loenerslootsebrug gevaren. Het stuurhuis raakte ernstig beschadigd maar er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Dat meldt de waterpolitie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • De club van P.van Vollenhove zal nu wel over enige tijd met het voorstel om een soort vleermuizenalarm te komen,om de schipper wakker te maken bij nadering van een brug,die niet te passeren is met het stuurhuis op een hoogte,die meer is dan dan doorvaarthoogte van de brug.

    Geplaatst door: quant op
  • Naar onzin op de marifoon willen we niet luisteren of horen we niet door de TV/radio die te hard staat of de marifoon te zacht omdat we te tv niet horen.
    Maar wel de domste onzin op lezen op het forum.
    Wat weet iedereen het allemaal toch weer leuk te vertellen.

    Geplaatst door: Martien op
  • Stak er toch plotseling weer een brug over. Ik heb veel op de W.D kanalen gevaren maar dit soort tafrelen heb ik nooit meegemaakt je moest de stuurhut afbreken een dikke winterjas aan en dan maar blauwbekken van de kou en GEEN televisie kijken. Dan is het enigste wat overbleef OPLETTEN.

    Geplaatst door: Freek op
  • wat een gezeur als een vrachtwagen kantelt en er staat dan 20 km file hoor je niemand

    Geplaatst door: cj kranenburg op
  • Wel mooi die muziek dan hoor je dat gekraak van je containers ook niet.

    Geplaatst door: Sebas op
  • Nee dat klopt die staat dan ook op het bureau met een grote home cinema set erbij om de muziek lekker hard te zetten,haha ( hoef ik al die onzin op de marifoon ook niet te horen )

    Geplaatst door: johan op
  • Hee JOHAN dan staat je TV vast niet in een klein hoekje. hahahahahaha..:-)

    Geplaatst door: Sebas op
  • daarbij wil ik aan toevoegen dat dit zeker geen kritiek is op het schip, een ongelukje is namelijk zo gebeurt. Maar meer een normale denkwijze van goed zeemansschap…. en je marges vergroten op kanaal…. Zou namelijk erg jammer zijn als dit is gebeurd door “nalatigheid” door bv zoals hieronder al genoemd wordt tv kijken….

    Geplaatst door: D@vy op
  • dat snapt iedere kip zonder kop ook wel henk,maar wat ik bedoel is dat een ongeluk in een klein hoekje zit,je hoeft je maar even te verekenen,het kan iedereen overkomen,Maar sommige zijn wel dom bezig indd,of onoplettend,daar heeft de TV niks mee te maken hoor.Die staat bij mij ook gewoon dag en nacht aan ( wel plasma 127cm dan he )

    Geplaatst door: johan op
  • Heel erg allemaal weer, Als het mistig is varen we daar toch ook allemaal ? Dan zie je buiten ook niks ,dus gewoon die hut achter die dozen laten zakken. Probleem opgelost…. Alleen dan moeten we meer gaan opletten en dat kan natuurlijk niet… veel sterkte

    Geplaatst door: D@vy op
  • He Johan als je weet hoe hoog je containers zijn dan laat je de stuurhut toch gewoon erachter zakken!! he he hoe moeilijk is dat ? luiheid of TV

    Geplaatst door: Henk op
  • Hee Henk,je doet je best om het altijd zeker te weten,maar pas op:Foutje zit in een klein hoekje..

    Geplaatst door: johan op
  • zal het niet een kwestie zijn geweest van tv kijken, en stuurhut te laat laten zakken?
    vaar zelf geregeld met dozen en weet ten alle tijden hoe hoog de containers zijn , laat je stuurhut dan gewoon extra zakken bij een brug

    Geplaatst door: Henk op
  • Er zijn steeds meer schippers die zeggen dat ze schipper zijn (ten aanzien van hun papieren) maar in de praktijk echt schipper zijn is toch wat anders.
    En iedereen heeft veelste veel vetrouwen in de moderne apparatuur maar kijken zelf amper meer echt buiten of het wel past.

    Geplaatst door: wim op
  • je hebt zo’n uniek schip varen met de hut voorop. das ook een idee. of gewoon de zwieper aan. Als je daar regelmatig vaart zoals hun is de kans groot dat je het een keer vergeet. alles gaat op een gegeven moment op de automatische piloot.

    Geplaatst door: Piet op
  • Beste Mr Bruinsma; een simpele peilschaal op je kolom, en eerst ff meten wat de hut boven de geladen lastlijn is, nog even op je uitwatering letten en voila!!

    Geplaatst door: hans op
  • Nog wat: zo’n ding moet natuurlijk zover mogelijk voorop staan, en je moet niet zo hard varen dat je bij voorbaat te laat bent. Maar dat valt onder het kopje goed zeemanschap.
    En je moet de diepgang voor en achter erbij betrekken. Dus dieptemeters voor en achter, of anders een nauwkeurige trim indicator. Maar dat is software technisch allemaal mogelijk.

    Ik hoor sommigen al denken; wéér een duur apparaat erbij. Maar we krijgen alleen maar meer meer zakhutten, dus dit probleem wordt niet minder…

    Geplaatst door: Erik op
  • Blijbaar heeft iedereen het overleefd, dat is het goede nieuws. Maar er moet zsm een technische oplossing komen voor dit probleem. Het is de laatste tijd schering en inslag met afgevaren stuurhutten. Blijkbaar blijven we dezelfde fout maken. Natuurlijk doe je zoiets net expres, maar blijkbaar schatten we het óf verkeerd in óf we vergeten de hut op tijd te laten zakken. Meten is weten; er moet een systeem komen wat een te lage bug tijdig signaleert. Misschien een radiohoogtemeter (uit de luchtvaart) die recht omhoog kijkt, en de gemeten hoogte vergelijkt met die van een gever van de verstelbare hut. Bij alarm asap die hut naar beneden, vol achteruit en als laatste stap de trap af…

    Geplaatst door: Erik op
  • ja das waar denk dat de brug te laag was wij zijn zelf 14.20en dan komt onze hut ook nog boven die 3 lagen hc uit dat is soms ook wel ff moeilijk in schatten

    Geplaatst door: r bruinsma op
  • Er staat toch niks over beschadigde containers? En loenerslootse brug dan heb je volgens mij al een paar bruggen gehad.
    Zal wel vergeten zijn ze hut te laten zakken.

    Geplaatst door: Piet op
  • foute gebeuren maar wij passen met3 lage lege high cupers onder de bruge door denk dat die beste man er 4 heb gehad welis waar te weinig ton geladen

    Geplaatst door: r bruinsma op
  • Hoe is hetjpf6 de bemanning en met name de mensen in de stuurhut vergaan?
    Wij hopen er het beste van.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • wel goed voor de economie, al die stuurhutten.

    Geplaatst door: studentje op
  • Dan maar weer terug naar 2 lagen.
    Hebben we dat gedonder niet met hut op en neer en alles is goed te overzien.
    Bijkomend voordeel: er zijn meer schepen aan het 🙂 werk.

    Geplaatst door: Max op
  • Meneer Martin, Express of niet Lijkt me niet dat je je leven in de waagschaal gaat gooien Maar dat er meer in de wandelgangen word geroepen is zeker

    Geplaatst door: een zijlijnlezer op
  • suggestie voor de waterpolitie:of stuurhut te hoog ,of brug te laag !

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • Wat is nu de reden van de vele ongelukken die de laatste tijd gebeuren? Stuurhutten en daken vliegen in het rond,huizen zijn niet meer veilig! Ga niet zeggen dat het expres gaat,kan iedereen gebeuren! Maar toch!

    Geplaatst door: Martin op

Reageer