‘Bbz is concurrentievervalsing’

‘Ik zie dit als een verkapte subsidie van overgefinancierde schepen die in een slechte tijd niet levensvatbaar zijn’, schrijft een schipper op de Schuttevaersite naar aanleiding van het artikel ‘Doorvaren in de bijstand’ in Weekblad Schuttevaer van 16 januari. Veel reacties ondersteunen zijn mening.

De schipper betwijfelt of de schepen weer levensvatbaar zijn na de tegemoetkoming van de sociale dienst. ‘Ik vraag me af hoelang wij als ondernemers die niet zo extreem zijn gefinancierd en nog niet in dit pakket verkeren, dit nog accepteren. Op deze manier gaat ook elke gezonde onderneming tenonder. Ik begin me daarom af te vragen wat beter is, de angst voor een soort Damco-rederij of deze verkapte subsidievorm, waardoor mensen voor vrachtprijzen varen die nergens meer over gaan.’
Niet jaloersEen zekere ‘Karel’ vindt dat de NMa deze concurrentievervalsing maar eens onder de loep moet nemen. ‘Als we nu eens massaal de NMa gaan aanschrijven over het gedrag van de banken. Ik ben heus niet rancuneus, maar dit gaat nergens meer over. Ik heb de NMa reeds aangeschreven en ik heb ze uitgenodigd bij mij op de koffie.’Een collega-schipper is het eens met de schrijvers die stellen dat het concurrentievervalsing is. ‘Het is dus een zaak voor de NMa. Maar om nou te zeggen dat ik jaloers ben op deze ondernemers, nee echt niet. Ik raad iedereen aan eens te gaan googlen naar forums over de Bbz. Als u dit heeft gelezen kunt u maar tot één conclusie komen; liever geen Bbz. Je kunt namelijk niet in de schuldsanering komen met een Bbz-vergoeding. Het enige voordeel is, dat je het eerste jaar geen rente betaalt en de twee volgende jaren dit kan worden beperkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Bbz is concurrentievervalsing’ | Schuttevaer.nl

‘Bbz is concurrentievervalsing’

‘Ik zie dit als een verkapte subsidie van overgefinancierde schepen die in een slechte tijd niet levensvatbaar zijn’, schrijft een schipper op de Schuttevaersite naar aanleiding van het artikel ‘Doorvaren in de bijstand’ in Weekblad Schuttevaer van 16 januari. Veel reacties ondersteunen zijn mening.

De schipper betwijfelt of de schepen weer levensvatbaar zijn na de tegemoetkoming van de sociale dienst. ‘Ik vraag me af hoelang wij als ondernemers die niet zo extreem zijn gefinancierd en nog niet in dit pakket verkeren, dit nog accepteren. Op deze manier gaat ook elke gezonde onderneming tenonder. Ik begin me daarom af te vragen wat beter is, de angst voor een soort Damco-rederij of deze verkapte subsidievorm, waardoor mensen voor vrachtprijzen varen die nergens meer over gaan.’
Niet jaloersEen zekere ‘Karel’ vindt dat de NMa deze concurrentievervalsing maar eens onder de loep moet nemen. ‘Als we nu eens massaal de NMa gaan aanschrijven over het gedrag van de banken. Ik ben heus niet rancuneus, maar dit gaat nergens meer over. Ik heb de NMa reeds aangeschreven en ik heb ze uitgenodigd bij mij op de koffie.’Een collega-schipper is het eens met de schrijvers die stellen dat het concurrentievervalsing is. ‘Het is dus een zaak voor de NMa. Maar om nou te zeggen dat ik jaloers ben op deze ondernemers, nee echt niet. Ik raad iedereen aan eens te gaan googlen naar forums over de Bbz. Als u dit heeft gelezen kunt u maar tot één conclusie komen; liever geen Bbz. Je kunt namelijk niet in de schuldsanering komen met een Bbz-vergoeding. Het enige voordeel is, dat je het eerste jaar geen rente betaalt en de twee volgende jaren dit kan worden beperkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer