OPINIE: Faillissementen een zegen voor de sector

Door een insider
(naam en adres bij de redactie bekend)

Velen zullen zich afvragen of ik wel goed bij mijn hoofd ben. Ik hoop echter dat u op zijn minst mijn motivatie voor deze stelling wilt lezen en mogelijk dat u er dan toch enige herkenningspunten in aantreft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • geachte lezer(s)
    Misschien voor sommigen een confronterend verhaal,maar wel een die de kern goed naar buiten brengt.En dat heeft niets met katten te maken.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Een goed stukje,hier spreekt iemand met visie.Hier kunnen de kantoorbonden nog veel van leren.

    Geplaatst door: F,Wijkstra op
  • verbruggee vindt het dus onzin,alles is duurder geworden.Ik vind dat dit verhaal klopt.Iedere nieuwbouwer wist dat dit niet kon,het zijn geen ezels maar schapen die lopen ook achter elkaar in het ravein dus nu niet de ander de schuld geven.

    Geplaatst door: tjen op
  • Eindelijk een die de waarheid op tafel gooit. Weg met die zelfingenomen schippers!!

    Geplaatst door: eigenschuld.nl op
  • Ik heb een aantal vragen, 1 Wie heeft de CCR geadviseerd voor de nieuwe eisen,? waren dat de experts of makelaars die belangen hadden en of bevriend waren met de scheepsbouw of scheepswerven,?in de tijd dat de scheepsbouw in NL op sterven na dood was?
    2 Waarom hebben onze bonden daar niet of nauwelijks tegen geageerd en pas in actie komen als het kalf al half verdronken is,?
    3 Wat doen de verzekeringen ? gaan zij nu ook alle nieuwbouwers adviseren nog eens naar hun verzekerde waarde te kijken,want dat deze nu waarschijnlijk veel te hoog is ! dit zou rechtvaardig zijn want deze vraag stelde men ook met druk op de bezitters van wat oudere,maar goed doorgerepareerde schepen, met in het achterhoofd,jou schip kan toch alleen verkocht worden voor een habbekrats naar Oost Europa,of keren ze bij totaal verlies wel 4 miljoen uit terwijl zo`n schip maar 2,5 miljoen waard is.
    Graag van de vele (Beter) weters op dit Forum antwoord

    Geplaatst door: Jantina op
  • P,zet toch eens punten achter de zinnen.
    Leest een stuk fijner!!!!!!!

    Geplaatst door: carina op
  • Is het niet erg dat faillissemnet de beste oplossing is, helaas klopt het wel. Zonder staatsgarantie had het niet zover moeten komen want dit nam “de angst voor faillissement” weg bij het overinvesteren, uiteindelijk dekt dit alleen de bank in en de sector zit nu met de ellende!

    Geplaatst door: schipper op
  • ik ben het niet eens met dit artikel.
    bereken de stijging van vaste kosten dan ook mee verzekering veiligheid want dat schip van 1998 voldoet ook niet aan alle nieuwe CCR normen.
    dit artikel is gewoon alles in een slecht daglicht zetten.
    gasolie,reparatie,ijzerprijzen,autos,huizen,lonen,voedselprijzen enz alles is gestegen.lucht is er wel maar je moet niet overdrijven.

    Geplaatst door: verbrugge j op
  • beste mensen de mensen die gezond geinvesteerd hebben gaan het eerst met dat in je achterhoofd moet je het stuk nog eens lezen wij zijn een kvb met ong 50% eigen geld dat is dit jaar een flink stuk gedaald door de banken die de te dure schepen nog steeds in de vaart laten komen maar mijn idee is ieder voor zich want als ik de kleinere schepen lees dan zijn alle groten schuld dit is verdeeldheid zaaien en kort door de bocht maar sommige schijnen er hun dagtaak van te maken nieuwe en grotere schepen de schuld te willen geven beste mensen laat je nakijken vroeg of laat kom je allemaal aan de beurt groot of klein nieuw of oud ik ken mensen met bijna vrije schepen die dit jaar al van hun reserve snoepen en dat zijn beslist geen nieuwe of grote
    verder wens iedereen het beste groot of klein jong of oud

    Geplaatst door: p op
  • Eindelijk eens een stukje fatsoenlijk Nederlands op het Schuttevaerforum! Een oud gezegde beweert: wie schreeuwt heeft ongelijk. Daar moet ik vaak aan denken bij het lezen van allerlei (harte)kreten op dit forum. Nu eens, behalve een net stuk, ook een goed onderbouwd stuk waarvan ik hoop dat velen de waarheid ervan willen inzien. Probleem blijft echter wel: wie betaalt de rekening van de faillissementen? Niet alleen de banken, maar ook de oliehandelaren, scheepswerven, enz. enz. En via de banken dan op termijn misschien ook nog weer de belastingbetaler. Maar goed, daar krijgt de burger dan ook goedkoper vervoer voor terug.

    Geplaatst door: Thom op
  • dit stukje is echt met een logisch verstand geschreven en lijkt ook het enige redmiddel,want deze zachte heelmeester(banken die zomaar alles stopzetten)maakt wel heel veel kapot want iedereen blijft lekker voor oneerbare vergoedingen varen.Als de banken nu slim zijn maken ze een passende oplossing voor degene die alles stil heeft staan,want denk er goed aan onderhoud en slijtage staan niet stil!!! goede en kostendekkende vaart toegewenst.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • dat een vrachtauto goed koper word dan een schip geloof ik niet want een auto die 30ton laait kost 80euro per uur uit en thuis moet je maar eens uit rekenen ben daar niet bang voor met onze wegen

    Geplaatst door: nordeholt op
  • De ondernemer met een tophyp pleegt volop oneerlijke concurrentie met zijn vrijbrief(geen rente en aflossing) Maar beseft hij wel,dat die rente er allemaal bij opgeteld wordt! Veel succes en slaap lekker! En met de gedachte dat z,n schip aanzienlijk in waarde gedaald is. Triest,ben het wel eens met bovenstaande stuk. Intussen maakt de bank de balans op ,die weet het ook efffe niet.

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Goed gezegd Ger, Het is voor de binnenvaart het beste als de binnenvaart failliet gaat.
    Net zoals ik al zei van de DSB!

    Geplaatst door: Pieter Lakeman op
  • die 30 procent goedkoper klopt niet want die is nooit betaald geweest,niet door de eerste in de rij natuurlijk…

    Geplaatst door: niet gelogen op
  • Met het grootste deel volledig eens alleen de angst voor het verlies van werk aan het as-vervoer deel ik niet
    Toch zeker niet voor wat betreft de massagoederen.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Ik sluit me geheel bij dit artikel aan.
    En het idee dat een schip die nu goedkoop wordt verkocht ook goedkoper gaat varen is niet waar.Deze ondernemer wil ook geld verdienen. Hij kan wel goedkoper maar “moet” dat niet en dat maakt een groot verschil.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • U heeft het duidelijk voorgesteld helemaal mee eens.
    En geen angst dat als de schepen goedkoper worden deze dan goedkoper gaan varen, want de nieuwe eigenaren hebben meer eigen vermogen en zullen niet voor iedere prijs gaan varen????
    Maar wat word de marktwaarde????
    In ieder geval is dit de beste optie.

    Geplaatst door: pieter op
  • Nou “anoniempje”, wat loop jij achter op de discussies die al lang en breed op internet gevoerd worden… pfff… daar gaan we weer…
    ik heb nog niets nieuws gelezen.

    Ga eens bijlezen op Vaart!forum oid.

    Geplaatst door: Cat-tig op
  • En wat gaat zo’n Failliet nieuwbouw schip kosten op de vrije markt? Eur. 100.000,- . Dan kunnen ze wel concurren, en gaan de vrachtprijzen nog verder de kelder in.

    Geplaatst door: Nomazwe op
  • Eindelijk eens een gezonde kijk op de zaak. Ben het er dan ook helemaal mee eens.

    Geplaatst door: FraFra op
  • Ben het helemaal met de schrijver eens,mocht het zo zijn dat er geen ondernemingen falliet gaan is het bijna een vrijbrief om onverantwoord te gaan ondernemen ofwel , kan iedereen maar een nieuw schip bestellen want ze laten je toch niet falliet gaan.Maar hoop wel dat de banken , de speculanten die ook al hebben ze geen eigen vermogen in het schip falliet laten gaan en niet degene die door deze partij ook met de vrachtprijs naar beneden moesten gaan maar wel altyd verantwoord hebben gehandeld niet falliet laat gaan , maar daar zie ik een hard hoofd , de banken willen zoveel mogelijk verlies beperken en zullen daarom (denk ik)de schepen met eigen vermogen als eerste falliet verklaren , dus in feite bestaat de vrijbrief al , hoe meer schulden je hebt in nederland hoe beter je af bent.

    Geplaatst door: ab op
  • Natuurlijk wordt de vrachtprijs bepaalt door de grootste vervoerder en gedeeltelijk door de snelheid
    Nu vaar ik voor 95 % op de westduitse kanalen waar veel Polen en Tsjechen varen, maar het is niet zo dat deze al het werk over kunnen nemen dus slotsom naar mijn idee het is ook wel een psygologisch iets, we zijn allemaal bang dat onze reis naar de buurman gaat en de bevrachter speelt daar natuurlijk op in.
    Mijn mening is des te goedkoper des te minder maakt de klant het uit wat die voor de deur krijgt .
    Het valt mij ook op en dit zal wel weer een schop tegen de schenen zijn van de nieuwbouwers dat ik veel nieuwbouwers zie die de vaste kolenmannen hebben verdrongen naar het Datteln Ham Kanaal
    kan mij niet indenken dat dit niet wat met geld te maken heeft.
    Kortom dit noem ik pas marktverpesten en zie ooit maar weer die prijs omhoog te krijgen.
    Was ook niet in Brussel want van de mensen die op een nieuwbouw zitten waren er ook denk ik geen of heel weinig die voor de Beurs hebben gestreden.

    Geplaatst door: hagens op
  • Welkom in de Roerend goed sector. Daar waar een eigenaar et veel eigen geld eerder van zijn schip word gezet dan ieand met 100% financiering.

    Geplaatst door: appeltje-eitje op

Reageer

OPINIE: Faillissementen een zegen voor de sector | Schuttevaer.nl

OPINIE: Faillissementen een zegen voor de sector

Door een insider
(naam en adres bij de redactie bekend)

Velen zullen zich afvragen of ik wel goed bij mijn hoofd ben. Ik hoop echter dat u op zijn minst mijn motivatie voor deze stelling wilt lezen en mogelijk dat u er dan toch enige herkenningspunten in aantreft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • geachte lezer(s)
    Misschien voor sommigen een confronterend verhaal,maar wel een die de kern goed naar buiten brengt.En dat heeft niets met katten te maken.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Een goed stukje,hier spreekt iemand met visie.Hier kunnen de kantoorbonden nog veel van leren.

    Geplaatst door: F,Wijkstra op
  • verbruggee vindt het dus onzin,alles is duurder geworden.Ik vind dat dit verhaal klopt.Iedere nieuwbouwer wist dat dit niet kon,het zijn geen ezels maar schapen die lopen ook achter elkaar in het ravein dus nu niet de ander de schuld geven.

    Geplaatst door: tjen op
  • Eindelijk een die de waarheid op tafel gooit. Weg met die zelfingenomen schippers!!

    Geplaatst door: eigenschuld.nl op
  • Ik heb een aantal vragen, 1 Wie heeft de CCR geadviseerd voor de nieuwe eisen,? waren dat de experts of makelaars die belangen hadden en of bevriend waren met de scheepsbouw of scheepswerven,?in de tijd dat de scheepsbouw in NL op sterven na dood was?
    2 Waarom hebben onze bonden daar niet of nauwelijks tegen geageerd en pas in actie komen als het kalf al half verdronken is,?
    3 Wat doen de verzekeringen ? gaan zij nu ook alle nieuwbouwers adviseren nog eens naar hun verzekerde waarde te kijken,want dat deze nu waarschijnlijk veel te hoog is ! dit zou rechtvaardig zijn want deze vraag stelde men ook met druk op de bezitters van wat oudere,maar goed doorgerepareerde schepen, met in het achterhoofd,jou schip kan toch alleen verkocht worden voor een habbekrats naar Oost Europa,of keren ze bij totaal verlies wel 4 miljoen uit terwijl zo`n schip maar 2,5 miljoen waard is.
    Graag van de vele (Beter) weters op dit Forum antwoord

    Geplaatst door: Jantina op
  • P,zet toch eens punten achter de zinnen.
    Leest een stuk fijner!!!!!!!

    Geplaatst door: carina op
  • Is het niet erg dat faillissemnet de beste oplossing is, helaas klopt het wel. Zonder staatsgarantie had het niet zover moeten komen want dit nam “de angst voor faillissement” weg bij het overinvesteren, uiteindelijk dekt dit alleen de bank in en de sector zit nu met de ellende!

    Geplaatst door: schipper op
  • ik ben het niet eens met dit artikel.
    bereken de stijging van vaste kosten dan ook mee verzekering veiligheid want dat schip van 1998 voldoet ook niet aan alle nieuwe CCR normen.
    dit artikel is gewoon alles in een slecht daglicht zetten.
    gasolie,reparatie,ijzerprijzen,autos,huizen,lonen,voedselprijzen enz alles is gestegen.lucht is er wel maar je moet niet overdrijven.

    Geplaatst door: verbrugge j op
  • beste mensen de mensen die gezond geinvesteerd hebben gaan het eerst met dat in je achterhoofd moet je het stuk nog eens lezen wij zijn een kvb met ong 50% eigen geld dat is dit jaar een flink stuk gedaald door de banken die de te dure schepen nog steeds in de vaart laten komen maar mijn idee is ieder voor zich want als ik de kleinere schepen lees dan zijn alle groten schuld dit is verdeeldheid zaaien en kort door de bocht maar sommige schijnen er hun dagtaak van te maken nieuwe en grotere schepen de schuld te willen geven beste mensen laat je nakijken vroeg of laat kom je allemaal aan de beurt groot of klein nieuw of oud ik ken mensen met bijna vrije schepen die dit jaar al van hun reserve snoepen en dat zijn beslist geen nieuwe of grote
    verder wens iedereen het beste groot of klein jong of oud

    Geplaatst door: p op
  • Eindelijk eens een stukje fatsoenlijk Nederlands op het Schuttevaerforum! Een oud gezegde beweert: wie schreeuwt heeft ongelijk. Daar moet ik vaak aan denken bij het lezen van allerlei (harte)kreten op dit forum. Nu eens, behalve een net stuk, ook een goed onderbouwd stuk waarvan ik hoop dat velen de waarheid ervan willen inzien. Probleem blijft echter wel: wie betaalt de rekening van de faillissementen? Niet alleen de banken, maar ook de oliehandelaren, scheepswerven, enz. enz. En via de banken dan op termijn misschien ook nog weer de belastingbetaler. Maar goed, daar krijgt de burger dan ook goedkoper vervoer voor terug.

    Geplaatst door: Thom op
  • dit stukje is echt met een logisch verstand geschreven en lijkt ook het enige redmiddel,want deze zachte heelmeester(banken die zomaar alles stopzetten)maakt wel heel veel kapot want iedereen blijft lekker voor oneerbare vergoedingen varen.Als de banken nu slim zijn maken ze een passende oplossing voor degene die alles stil heeft staan,want denk er goed aan onderhoud en slijtage staan niet stil!!! goede en kostendekkende vaart toegewenst.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • dat een vrachtauto goed koper word dan een schip geloof ik niet want een auto die 30ton laait kost 80euro per uur uit en thuis moet je maar eens uit rekenen ben daar niet bang voor met onze wegen

    Geplaatst door: nordeholt op
  • De ondernemer met een tophyp pleegt volop oneerlijke concurrentie met zijn vrijbrief(geen rente en aflossing) Maar beseft hij wel,dat die rente er allemaal bij opgeteld wordt! Veel succes en slaap lekker! En met de gedachte dat z,n schip aanzienlijk in waarde gedaald is. Triest,ben het wel eens met bovenstaande stuk. Intussen maakt de bank de balans op ,die weet het ook efffe niet.

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Goed gezegd Ger, Het is voor de binnenvaart het beste als de binnenvaart failliet gaat.
    Net zoals ik al zei van de DSB!

    Geplaatst door: Pieter Lakeman op
  • die 30 procent goedkoper klopt niet want die is nooit betaald geweest,niet door de eerste in de rij natuurlijk…

    Geplaatst door: niet gelogen op
  • Met het grootste deel volledig eens alleen de angst voor het verlies van werk aan het as-vervoer deel ik niet
    Toch zeker niet voor wat betreft de massagoederen.

    Geplaatst door: Henk Eerkes op
  • Ik sluit me geheel bij dit artikel aan.
    En het idee dat een schip die nu goedkoop wordt verkocht ook goedkoper gaat varen is niet waar.Deze ondernemer wil ook geld verdienen. Hij kan wel goedkoper maar “moet” dat niet en dat maakt een groot verschil.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • U heeft het duidelijk voorgesteld helemaal mee eens.
    En geen angst dat als de schepen goedkoper worden deze dan goedkoper gaan varen, want de nieuwe eigenaren hebben meer eigen vermogen en zullen niet voor iedere prijs gaan varen????
    Maar wat word de marktwaarde????
    In ieder geval is dit de beste optie.

    Geplaatst door: pieter op
  • Nou “anoniempje”, wat loop jij achter op de discussies die al lang en breed op internet gevoerd worden… pfff… daar gaan we weer…
    ik heb nog niets nieuws gelezen.

    Ga eens bijlezen op Vaart!forum oid.

    Geplaatst door: Cat-tig op
  • En wat gaat zo’n Failliet nieuwbouw schip kosten op de vrije markt? Eur. 100.000,- . Dan kunnen ze wel concurren, en gaan de vrachtprijzen nog verder de kelder in.

    Geplaatst door: Nomazwe op
  • Eindelijk eens een gezonde kijk op de zaak. Ben het er dan ook helemaal mee eens.

    Geplaatst door: FraFra op
  • Ben het helemaal met de schrijver eens,mocht het zo zijn dat er geen ondernemingen falliet gaan is het bijna een vrijbrief om onverantwoord te gaan ondernemen ofwel , kan iedereen maar een nieuw schip bestellen want ze laten je toch niet falliet gaan.Maar hoop wel dat de banken , de speculanten die ook al hebben ze geen eigen vermogen in het schip falliet laten gaan en niet degene die door deze partij ook met de vrachtprijs naar beneden moesten gaan maar wel altyd verantwoord hebben gehandeld niet falliet laat gaan , maar daar zie ik een hard hoofd , de banken willen zoveel mogelijk verlies beperken en zullen daarom (denk ik)de schepen met eigen vermogen als eerste falliet verklaren , dus in feite bestaat de vrijbrief al , hoe meer schulden je hebt in nederland hoe beter je af bent.

    Geplaatst door: ab op
  • Natuurlijk wordt de vrachtprijs bepaalt door de grootste vervoerder en gedeeltelijk door de snelheid
    Nu vaar ik voor 95 % op de westduitse kanalen waar veel Polen en Tsjechen varen, maar het is niet zo dat deze al het werk over kunnen nemen dus slotsom naar mijn idee het is ook wel een psygologisch iets, we zijn allemaal bang dat onze reis naar de buurman gaat en de bevrachter speelt daar natuurlijk op in.
    Mijn mening is des te goedkoper des te minder maakt de klant het uit wat die voor de deur krijgt .
    Het valt mij ook op en dit zal wel weer een schop tegen de schenen zijn van de nieuwbouwers dat ik veel nieuwbouwers zie die de vaste kolenmannen hebben verdrongen naar het Datteln Ham Kanaal
    kan mij niet indenken dat dit niet wat met geld te maken heeft.
    Kortom dit noem ik pas marktverpesten en zie ooit maar weer die prijs omhoog te krijgen.
    Was ook niet in Brussel want van de mensen die op een nieuwbouw zitten waren er ook denk ik geen of heel weinig die voor de Beurs hebben gestreden.

    Geplaatst door: hagens op
  • Welkom in de Roerend goed sector. Daar waar een eigenaar et veel eigen geld eerder van zijn schip word gezet dan ieand met 100% financiering.

    Geplaatst door: appeltje-eitje op

Reageer