Europees Parlement komt op voor schippers

De economie in Europa verkeert in een zware crisis die voor de binnenvaart desastreuze gevolgen zal hebben. Europarlementariërs Peter van Dalen(ChristenUnie), Jeanine Hennis-Plasschaert(VVD) en Corien Wortmann-Kool(CDA) hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie. De Commissie wordt opgeroepen om na te gaan welke aanvullende maatregelen genomen kunnen worden om faillissementen te voorkomen.

Europees Parlement komt op voor schippers

‘De economie in Europa verkeert in een zware crisis die voor de binnenvaart desastreuze gevolgen zal hebben door het geringe adaptatievermogen van de sector op sterke conjunctuurschommelingen’, schrijven de europarlementariërs. Investeringen in de binnenvaart kennen lange aanlooptermijnen omdat schepen vele jaren meegaan en niet vaak vervangen worden. Investeringen vragen daarom een lange termijnvisie met het oog op duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en congestieproblemen elders. Zonder flankerende maatregelen dreigt nu door extreme vraaguitval op korte termijn een groot aantal faillissementen, met als gevolg jarenlange stilstand en zelfs achteruitgang. Deze ontwikkelingen doorkruisen de duurzaamheiddoelstellingen van het Europese transportbeleid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Europees Parlement komt op voor schippers | Schuttevaer.nl

Europees Parlement komt op voor schippers

De economie in Europa verkeert in een zware crisis die voor de binnenvaart desastreuze gevolgen zal hebben. Europarlementariërs Peter van Dalen(ChristenUnie), Jeanine Hennis-Plasschaert(VVD) en Corien Wortmann-Kool(CDA) hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie. De Commissie wordt opgeroepen om na te gaan welke aanvullende maatregelen genomen kunnen worden om faillissementen te voorkomen.

Europees Parlement komt op voor schippers

‘De economie in Europa verkeert in een zware crisis die voor de binnenvaart desastreuze gevolgen zal hebben door het geringe adaptatievermogen van de sector op sterke conjunctuurschommelingen’, schrijven de europarlementariërs. Investeringen in de binnenvaart kennen lange aanlooptermijnen omdat schepen vele jaren meegaan en niet vaak vervangen worden. Investeringen vragen daarom een lange termijnvisie met het oog op duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en congestieproblemen elders. Zonder flankerende maatregelen dreigt nu door extreme vraaguitval op korte termijn een groot aantal faillissementen, met als gevolg jarenlange stilstand en zelfs achteruitgang. Deze ontwikkelingen doorkruisen de duurzaamheiddoelstellingen van het Europese transportbeleid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer