Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (7)

Met antwoorden van Roelof Kingma, scheepsmakelaar

Waar heeft de binnenvaart momenteel mee te maken, een financiële-, een economische-, of een algehele vertrouwenscrisis?
Het is een combinatie van factoren. Steeds meer schippers komen in financiële problemen en kunnen zelfs de rekening van het bunkerstation niet meer opbrengen. Oorzaak hiervan is onder meer het onder de kostprijs varen.
Wat momenteel ook een belangrijke rol speelt, is de vertrouwenscrisis. Misschien niet eerder genoemd, maar die is er wel. Momenteel worden de tarieven voor het vrachtvervoer meer en meer onderboden. Vanuit de klant ontstaat dan de vraag of – als het voor zo weinig kan – het dan nog wel vertrouwd is goederen via het water te vervoeren. De binnenvaart zaagt aan de poten van haar geloofwaardigheid en daarmee haar bestaansrecht. En dat terwijl de economie langzaamaan aan het herstellen is. Het is al zichtbaar in belangrijke landen voor ons goederenvervoer, zoals Duitsland en Frankrijk.
Is de binnenvaart (mede) de oorzaak van de crisis?
Het moet nog maar eens gezegd: de binnenvaart is niet de oorzaak van de – aanvankelijk financiële – economische crisis. De crisis is heel ver weg ontstaan, maar significant zichtbaar geworden in de binnenvaart. Een sector waarin het laatste decennium enorm is geïnvesteerd in vernieuwing en professionalisering van de vloot. Het is daarom weinig zinvol elkaar over deze vraag de zwarte piet toe te spelen.
In welke mate is de binnenvaart in staat de klappen in de markt op te vangen?
Dat is een moeilijke vraag als schippers niet massaal bereid zijn daaraan mee te werken. Als je structureel onder de kostprijs vaart, omdat je eigenlijk het schip waarop je vaart niet kunt betalen, dan werk je niet alleen aan je eigen ondergang, maar ook die van de buurman en in het verlengde daarvan de hele bedrijfstak. De gevolgen laten zich raden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (7) | Schuttevaer.nl

Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (7)

Met antwoorden van Roelof Kingma, scheepsmakelaar

Waar heeft de binnenvaart momenteel mee te maken, een financiële-, een economische-, of een algehele vertrouwenscrisis?
Het is een combinatie van factoren. Steeds meer schippers komen in financiële problemen en kunnen zelfs de rekening van het bunkerstation niet meer opbrengen. Oorzaak hiervan is onder meer het onder de kostprijs varen.
Wat momenteel ook een belangrijke rol speelt, is de vertrouwenscrisis. Misschien niet eerder genoemd, maar die is er wel. Momenteel worden de tarieven voor het vrachtvervoer meer en meer onderboden. Vanuit de klant ontstaat dan de vraag of – als het voor zo weinig kan – het dan nog wel vertrouwd is goederen via het water te vervoeren. De binnenvaart zaagt aan de poten van haar geloofwaardigheid en daarmee haar bestaansrecht. En dat terwijl de economie langzaamaan aan het herstellen is. Het is al zichtbaar in belangrijke landen voor ons goederenvervoer, zoals Duitsland en Frankrijk.
Is de binnenvaart (mede) de oorzaak van de crisis?
Het moet nog maar eens gezegd: de binnenvaart is niet de oorzaak van de – aanvankelijk financiële – economische crisis. De crisis is heel ver weg ontstaan, maar significant zichtbaar geworden in de binnenvaart. Een sector waarin het laatste decennium enorm is geïnvesteerd in vernieuwing en professionalisering van de vloot. Het is daarom weinig zinvol elkaar over deze vraag de zwarte piet toe te spelen.
In welke mate is de binnenvaart in staat de klappen in de markt op te vangen?
Dat is een moeilijke vraag als schippers niet massaal bereid zijn daaraan mee te werken. Als je structureel onder de kostprijs vaart, omdat je eigenlijk het schip waarop je vaart niet kunt betalen, dan werk je niet alleen aan je eigen ondergang, maar ook die van de buurman en in het verlengde daarvan de hele bedrijfstak. De gevolgen laten zich raden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer