Afvalstoffenheffing van 7,50 euro per kuub gasolie komt eraan

Het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) wordt waarschijnlijk vanaf 1 november van kracht. Gevolg van de inwerktreding van het SAV is ondermeer dat de binnenschipper 7,50 euro verwijderingsbijdrage per kuub gasolie gaat betalen voor de inname van afval.

Dat meldt secretaris Veiligheid en Milieu Robert Tieman van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart op de internetsite http://www.gevaarlijke-lading.nl/. ‘Vorig jaar ondertekende België als laatste land het verdrag waardoor het verdrag in werking kon treden. In samenspraak met België is gewacht met het deponeren van het definitieve document bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in Straatsburg totdat diverse zaken op orde konden worden gebracht. Dit komt omdat de oorsponkelijke tekst van het verdrag uit 1996 stamt. Zo moeten er nog zaken geregeld worden ten aanzien van het Electronic Payment System (ECO card) – EPS dat de 7.50 per kuub gasolie verwijderings-bijdrage voor olie/vetten, afkomstig van de machinekamer van het schip, moet regelen. Gelet op de vertragingen rond het EPS is het waarschijnlijk dat het betalingssysteem begin 2010 van kracht wordt en dat er vanaf dat moment geld geïnd kan worden door de overheid. Het verdrag gaat over gevaarlijke en niet gevaarlijke stoffen en kent consequenties voor alle partijen in de logistieke keten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Afvalstoffenheffing van 7,50 euro per kuub gasolie komt eraan | Schuttevaer.nl

Afvalstoffenheffing van 7,50 euro per kuub gasolie komt eraan

Het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) wordt waarschijnlijk vanaf 1 november van kracht. Gevolg van de inwerktreding van het SAV is ondermeer dat de binnenschipper 7,50 euro verwijderingsbijdrage per kuub gasolie gaat betalen voor de inname van afval.

Dat meldt secretaris Veiligheid en Milieu Robert Tieman van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart op de internetsite http://www.gevaarlijke-lading.nl/. ‘Vorig jaar ondertekende België als laatste land het verdrag waardoor het verdrag in werking kon treden. In samenspraak met België is gewacht met het deponeren van het definitieve document bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in Straatsburg totdat diverse zaken op orde konden worden gebracht. Dit komt omdat de oorsponkelijke tekst van het verdrag uit 1996 stamt. Zo moeten er nog zaken geregeld worden ten aanzien van het Electronic Payment System (ECO card) – EPS dat de 7.50 per kuub gasolie verwijderings-bijdrage voor olie/vetten, afkomstig van de machinekamer van het schip, moet regelen. Gelet op de vertragingen rond het EPS is het waarschijnlijk dat het betalingssysteem begin 2010 van kracht wordt en dat er vanaf dat moment geld geïnd kan worden door de overheid. Het verdrag gaat over gevaarlijke en niet gevaarlijke stoffen en kent consequenties voor alle partijen in de logistieke keten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer