‘Dit bedrijf gaat in je lijf zitten’

‘Wat we de afgelopen jaren hebben gedaan is vooral voortborduren op wat we eerder hebben bereikt’, stelt Mark Breijer, sinds juli 2007 aan de leiding van Breko in Papendrecht. Afgezien van de Jowi en zijn navolgers is er volgens hem niet zoveel geïnnoveerd binnen de scheepsbouw. Het was de laatste jaren eerder meedeinen op de nieuwbouwhausse.

‘Dit bedrijf gaat in je lijf zitten' (1)

‘Die schaalvergroting à la Jowi doe je natuurlijk niet nog een keertje. De innovatie en de trends zitten meer aan boord van de schepen die we hebben gebouwd: in systemen en elektronica. Dat ligt niet op hetzelfde niveau als de Jowi, maar die overtreffen wel wat er aan boord van de Jowi is toegepast. We hebben natuurlijk heel leuke dingen ontwikkeld, ook met andere partijen. De Victoria en de Vanora voor BP Shipping waren op hun manier vernieuwend. Twee bunkerschepen van 70 bij 11,40 meter. En ook de schepen voor Somtrans voor het transport van nafta zijn dat. En de Imperial en de Conquest, die inmiddels al zijn doorverkocht en een andere naam hebben, zijn veelzijdige schepen: 4000 ton en een kruiplijn van niet meer dan 4,50 meter. Ontstaan vanuit een hersenspinsel van mijn vader en mij. Ook aardig zijn de Coolwater en de Capewater voor Clearwater die een snelheid halen van vijftien knopen, zoals een containerschip, maar een deadweight hebben van 5000 ton. Daar zit winst, de uitdaging om een schip zo kort mogelijk in de haven te hebben. Je bent natuurlijk voortdurend bezig om iets moois te maken. Dit bedrijf gaat van lieverlee steeds meer in je lijf zitten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Dit bedrijf gaat in je lijf zitten’ | Schuttevaer.nl

‘Dit bedrijf gaat in je lijf zitten’

‘Wat we de afgelopen jaren hebben gedaan is vooral voortborduren op wat we eerder hebben bereikt’, stelt Mark Breijer, sinds juli 2007 aan de leiding van Breko in Papendrecht. Afgezien van de Jowi en zijn navolgers is er volgens hem niet zoveel geïnnoveerd binnen de scheepsbouw. Het was de laatste jaren eerder meedeinen op de nieuwbouwhausse.

‘Dit bedrijf gaat in je lijf zitten' (1)

‘Die schaalvergroting à la Jowi doe je natuurlijk niet nog een keertje. De innovatie en de trends zitten meer aan boord van de schepen die we hebben gebouwd: in systemen en elektronica. Dat ligt niet op hetzelfde niveau als de Jowi, maar die overtreffen wel wat er aan boord van de Jowi is toegepast. We hebben natuurlijk heel leuke dingen ontwikkeld, ook met andere partijen. De Victoria en de Vanora voor BP Shipping waren op hun manier vernieuwend. Twee bunkerschepen van 70 bij 11,40 meter. En ook de schepen voor Somtrans voor het transport van nafta zijn dat. En de Imperial en de Conquest, die inmiddels al zijn doorverkocht en een andere naam hebben, zijn veelzijdige schepen: 4000 ton en een kruiplijn van niet meer dan 4,50 meter. Ontstaan vanuit een hersenspinsel van mijn vader en mij. Ook aardig zijn de Coolwater en de Capewater voor Clearwater die een snelheid halen van vijftien knopen, zoals een containerschip, maar een deadweight hebben van 5000 ton. Daar zit winst, de uitdaging om een schip zo kort mogelijk in de haven te hebben. Je bent natuurlijk voortdurend bezig om iets moois te maken. Dit bedrijf gaat van lieverlee steeds meer in je lijf zitten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer