Brit in nood belt pub

Een in nood geraakte Britse zeezeiler heeft niet de kustwacht gealarmeerd maar vertrouwde meer op zijn stamkroeg.

De 61-jarige Alan Thomsen had op de Bermuda’s een tweedehands jacht gekocht. Omdat hij geen bemanning kon vinden besloot hij alleen terug naar Engeland te zeilen. Na 600 mijl viel Thomsen zo ongelukkig, dat hij zijn bekken brak. In plaats van de Coast Guard te waarschuwen bleek hij meer vertrouwen in zijn kroegbaas Roger Pocock van de Bull’s Head in het Zuid-Engelse Fishbourne te hebben. Die alarmeerde op zijn beurt de US Coast Guard, die hem via AIS peilde. Thomsen was buiten het bereik van helikopters, zodat een tanker in de buurt opdracht kreeg de gewonde te redden. Toen ook US Coast Guard arriveerde en de man aan boord wilde nemen, bleek hij teleurgesteld dat hij niet op zijn jacht kon worden behandeld. Zijn onverzekerde schip moest worden opgegeven. Niemand begrijpt overigens waarom hij niet direct de kustwacht heeft gewaarschuwd. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Brit in nood belt pub | Schuttevaer.nl

Brit in nood belt pub

Een in nood geraakte Britse zeezeiler heeft niet de kustwacht gealarmeerd maar vertrouwde meer op zijn stamkroeg.

De 61-jarige Alan Thomsen had op de Bermuda’s een tweedehands jacht gekocht. Omdat hij geen bemanning kon vinden besloot hij alleen terug naar Engeland te zeilen. Na 600 mijl viel Thomsen zo ongelukkig, dat hij zijn bekken brak. In plaats van de Coast Guard te waarschuwen bleek hij meer vertrouwen in zijn kroegbaas Roger Pocock van de Bull’s Head in het Zuid-Engelse Fishbourne te hebben. Die alarmeerde op zijn beurt de US Coast Guard, die hem via AIS peilde. Thomsen was buiten het bereik van helikopters, zodat een tanker in de buurt opdracht kreeg de gewonde te redden. Toen ook US Coast Guard arriveerde en de man aan boord wilde nemen, bleek hij teleurgesteld dat hij niet op zijn jacht kon worden behandeld. Zijn onverzekerde schip moest worden opgegeven. Niemand begrijpt overigens waarom hij niet direct de kustwacht heeft gewaarschuwd. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer