Schepen op elkaar in Irenesluis

Een lege binnenvaarttanker is vrijdag 20 februari in de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede op een met sojameel geladen drogelading schip gevaren. De schipper van de tanker kreeg een proces-verbaal omdat hij niet alle voorzorgsmaatregelen had genomen die volgens het goede zeemanschap of door de omstandigheden nodig waren.

Het drogelading schip lag rond 22 uur voor in de kleine kolk van de Irenesluis. Tien minuten later voer de lege tanker de sluis in. Toen na het schutten de lichten op groen sprongen voer de tanker naar voren om de sluis te verlaten. Daarbij voer hij vol op het achterschip van zijn voorligger. De sluismeester zag het op zijn beeldscherm gebeuren en probeerde via de marifoon nog te waarschuwen maar hij kreeg geen reactie. De 26-jarige tankerschipper verklaarde dat hij niet gezien had dat er nog een schip voor hem in de sluis lag. Het schip zat in zijn dode hoek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Beste Collega Schippers

    Het is toch wel weer grappig dat hier weer een boel reactie’s komen! De een wat slimmer als de ander maar toch! Laten we voorop stellen dat elke schipper verantwoordelijk is voor zijn eigen veilige vaart, ook in een sluis! Daarbij weet ik van de sluismeester dat deze verschillende malen geroepen heeft! Dus deze heeft ten dege wel zijn best gedaan! Daarbij kan het zijn door de valse echo op een radar of regen op de ramen dat de schipper het niet heeft gezien! Waar gewerkt word worden fouten gemaakt! En de eerste foutloze schipper moet nog geboren worden! Dan het vergelijk met de scheepvaart. Dit is echt onzin die gasten varen ook op elkaar op open zee! Miscchien dan een uitkijk plaatsen?? Gelukkig is he verzekerings werk en tuurlijk is het vervelend en zit je met de verlette tijd! Maar een fout is menselijk!!!

    Geplaatst door: John op
  • denk hier is overna:
    als de schipper dacht, hij allen in de sluis was, waarom is hij dan niet gelijk helemaal naar voren gevaren. nou wekt hij de gedachte op dat hij er toch van af wist dat het schip voor in de sluis lag.

    Geplaatst door: Piëre op
  • Citaat Kees: mensen wees slim en laat het hiebij voor dat er dingen gezegd worden die hier niks mee te maken hebben …

    Citaat Kees: En ja een ontzette roef ja je kan ook proberen hier door een slaatje er uit te slaan om door de geluids keuring die voor iedereen verplicht gaat worden.

    Suggestief?

    Groeten Edwin.

    Geplaatst door: Edwin op
  • Louwe, Zeevaart kun je hier nu niet bij betrekken. Zeevaart heeft al helemaal geen idee wat er op de binnenvaart gebeurt, en zeevaart kan zelf niet eens varen. Dus laat dat verhaal er maar buiten

    Geplaatst door: MV op
  • ik kom van de zeevaart maar wij hebben altijd iemand voorop die de kapitein informatie geeft doe dat ook eens op die auto´s van jullie hoe vaak gaat dr wel niet wat fout op de binnenvaart neem een voorbeeld aan de zeevaart extra man maar tog minder schade en een sluismeester kan je nooit de schuld geven mensen kosten geld maar schade ookvlouwe

    Geplaatst door: Louwe op
  • als deze dingen gebeuren is dat nooit leuk en het kan ons allemaal overkomen door een moment van onachtzaamheid en de reparatietijd dat is een mindere tijd mischien heeft deze partij hier een verzekering en voor opstellend schade varen is nooit leuk en iedereen ziet het van zijn kant of kiest kan voor een van de betrokkenen das normaal dat doet iedereen maar mensen wees slim en laat het hiebij voor dat er dingen gezegd worden die hier niks mee te maken hebben er zijn ergere dingen in de wereld en het is rot voor de mensen met schade maar als er geen menselijke verwondingen bij zijn gebeurd dan is dat al weer een pluspunt en de schade word gemaakt daar is iedereen voor verzekerd .
    En ja een ontzette roef ja je kan ook proberen hier door een slaatje er uit te slaan om door de geluids keuring die voor iedereen verplicht gaat worden . Maar we zijn slim en laat de verzekering en maar op lossen daar zijn ze voor ook in deze slechte tijd voor iedereen .
    Dus mensen wees slim en als je er niet bij was laat de betrokkenen het samen uitzoeken .
    Lijkt me slim

    Geplaatst door: kees op
  • 1 waar was de matroos 2 je heb ook je radar aan staan kan je het ook opzien 3 foutje bedankt even apeldoorn bellen, de kritiek die sander geeft vind ik ontrech omdat sommige schippers ook adnr op hun schepen hebben zitten ivm het vervoeren van bijvoorbeeld containers en als een schip adnr heeft mag er ook een tanker met een kegel in de sluis,

    Geplaatst door: PW op
  • Als jullie varen van het zelfde niveau is als jullie Nederlandse taal , dan wordt mij het een en ander duidelijk.
    Tik eens een fatsoenlijk bericht in zeg..!!!

    Geplaatst door: JP op
  • Een v-tje in de kont, kapotte tandwielen, 2 onbruikbare roeren een ontzette achterwoning, kapotte ontluchtingen totaal lekke uitlaat in de machinekamer en dan nog wat tot nu toe verborgen is. Het een na het ander komt openbaar. Een simpele pech door een beetje te simpel denken!!
    Nagedacht over de reparatietijd?

    Geplaatst door: Jil op
  • Diegene die voorop staat om los te gooien ziet toch dat schip liggen?? En de schipper had het met invaren toch ook al moeten zien.
    en 1e Sander; dus als de sluismeester tegen jou zegt dat de sluis klaar is, maak jij daar uit op dat je als eerste invaart of de sluis alleen hebt? Rare interpretatie heb jij!!

    Geplaatst door: Roos op
  • het schip lag al enige tijd in de sluis en de schipper heeft hem niet inzien varen de sluismeeester zei tegen de schipper de sluis is klaar dus uit deze reactie denkt de schipper ik heb de sluis alleen enzo als velen onder ons doen we het dan alleen en zeg niet dat het niet zo is want het is wel zo en het is inderdaad zo gezien en GEZIEN WORDEN.en ik verdedig inderdaad verdedig ik mn maatje wat ik ken hem en ook z’n kunnen en daar doen velen voor onderdie onzin commentaar geven maar zo als ik al gezegd heb ik zeg niet dat het niet voorkomen had kunnen worden ik vind simpel een gevalletje pech en het kan ons alemaal gebeuren wie dan ook.
    en dan nog even over dat “ontzet achterschip”overdrijven is ook een vak .
    een krom roer en een vtje in z’n kont en een krom tandwiel tbv z’n roer keting en de rest is voor de verzekering dat is alles en het andere schip heeft een krasje in de teer en nog niet eens in het ijzer dus het valt allemaal mee en het is inderdaad rot voor deze man dat het gebeurt is maar aan alle elende komt een eind dus aan deze discusie ook lijkt mij .

    Geplaatst door: sander op
  • Vorige week voeren d’r al een stel op elkaar bij de Volkerak en Krammer, nu deze weer! Gaat lekker met de binnenvaart. Nog even en we worden vergeleken met de vrachtauto’s waar er elke week minstens 1 van omvalt. TV en PC de stuurhut uit en het raam weer eens gebruiken om te bekijken wat er om je heen gebeurt!!

    Geplaatst door: JM op
  • Het is en blijft natuurlijk gewoon een domme lompe fout die niet nodig had geweest en voorkomen had kunnen worden! Ik snap best dat Sander zijn maatje wil verdedigen, maar hij is er toch echt zelf bovenop gevaren en daar kan de sluismeester of het schip voor hem toch echt helemaal niks aan doen!

    Geplaatst door: Een andere Sander op
  • Als je na 10 minuten pas invaart lig die andere er al in dus zie je hem bij het invaren altijd!!
    Het lijk mij heel zo gek niet om het als schipper zelf in de gaten te houden. Daarnaast is er in de sluis normaal altijd iemand voorop. Waarom heeft die niks gezegd of gezien?

    Geplaatst door: Jil op
  • Ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer een sluismeester mij niet verteld dat er nog een ander schip in de sluis ligt dat je daar dan ook geen rekening mee houdt. Laten we hopen dat alle partijen hiervan leren want een aanvaring is nooit leuk. Geen goede zeemanschap? Ik denk dat 95% van de schippers dit juist wel toepassen indien ze op een situatie voorbereid zijn (kleine sluis, lage brug, storm etc etc), maar wanneer je denkt een lege sluis in te varen zijn de voorbereidingen toch anders dan dat je in een melksluisje als nr 14 in moet varen. Ja, ik kan me dit best voorstellen. Iedereen moet hiervan leren: de schipper van het lege schip, de sluismeester maar wellicht ook het schip dat geladen voorin de sluis ligt want voor hetzelfde geld ligt dat schip daar met alle masten gestreken waardoor je voor anderen nauwelijks zichtbaar bent. Het is soms ook ‘zien en gezien worden’.

    Geplaatst door: arend op
  • Volgens mij horen we met z’n allen toch voor een veilige vaart te zorgen dus zowel scipper als sluismeester.
    Maar net als Hagens verteld:
    Trek de leerling eruit.

    Geplaatst door: Fred op
  • het is makkelijk comentaar te geven als je er niet bij was en ter info het schip had geen adnr dus sluis meester had ook op meoeten letten en ik verzeker je dat deze desbetreffende schipper van het ongeluk een bekwaam schipper is en op dit onzin commentaar niet zit tewachten enzo als altijd de beste stuurlui staan aan wal en ik was er niet bij en geef dus niet de schipper de schuld maar zeg niet dat het voorkomen had kunnen worden maar het is makkelijk iemand afte branden of commentaar te geven op iets waar we nier bij waren .
    je kan beter op de rivier kijken waar de tresco kapteintjes van de leeftijd tussen 22 en 30 jaar denken dat ze kunnen varen en je een grote bek geven terwijl ze zelf fout zitten dat is veel relevanter dan deze niet krantwaardige onzin .

    zoals gezegd de beste stuurlui sttan aan wal .

    Geplaatst door: sander op
  • Sander , wie vaart er nu op dit schip de sluismeester of de Schipper aan boord.
    Heb zelf al 5 jaar een camera voor de dode hoek af te dekken, voorts staat er voorop een Matroos en heeft de sluismeester volgens het verhaal op de marifoon de schipper proberen te waarschuwen, is het ook al eens bij je opgekomen dat ook droge ladingschepen een ADNR certificaat kunnen hebben dus de sluismeester niet hoeft te vertellen dat er al een schip in de sluis ligt.
    Denk dat de schipper jou verdediging niet nodig heeft en mans genoeg is om zelf zijn verhaal te doen, er is ook niemand en ik zeker niet die de schipper wil schofferen een ongeluk kan ons allemaal gebeuren, is geen schande, accepteer het en trek er lering van plaats desnoods een camera voorop, kan je gelijk aan de s.b. en b.b. zijden aanbevelen

    Geplaatst door: Hagens op
  • je bent zelf schipper en moet zelf opletten dan ben je wijs en niet als een sluismeester je dat moet vertellen

    Geplaatst door: arjan op
  • de sluismeester had de schipper er attent moeten maken dat hij er 2de inging en de sluis heeft ook geen rekening gehouden met de kegel die het schip had als de sluis de juiste info had gegeven dan was dit niet gebeurt dus voor de wijsneuzen hier eerst denken of de schipper bellen en dan jullie zinloos commentaar geven .

    sander

    Geplaatst door: sander op
  • Ach wie weet wel beetje oververmoeid en niet in staat nog goed te reageren en dus vergeten dat er al iemand in de sluis lag toen hij zelf binnen voer?
    met invaren altijd moeten kunnen zien hoe groot dode hoek ook is!

    Geplaatst door: spiegels op
  • heeft hij dan niet vast gemaakt in de sluis ?
    dan moet zijn matroos toch gezien hebben dat er nog een schip voor in de sluis lag ?

    Geplaatst door: Fred op

Reageer

Schepen op elkaar in Irenesluis | Schuttevaer.nl

Schepen op elkaar in Irenesluis

Een lege binnenvaarttanker is vrijdag 20 februari in de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede op een met sojameel geladen drogelading schip gevaren. De schipper van de tanker kreeg een proces-verbaal omdat hij niet alle voorzorgsmaatregelen had genomen die volgens het goede zeemanschap of door de omstandigheden nodig waren.

Het drogelading schip lag rond 22 uur voor in de kleine kolk van de Irenesluis. Tien minuten later voer de lege tanker de sluis in. Toen na het schutten de lichten op groen sprongen voer de tanker naar voren om de sluis te verlaten. Daarbij voer hij vol op het achterschip van zijn voorligger. De sluismeester zag het op zijn beeldscherm gebeuren en probeerde via de marifoon nog te waarschuwen maar hij kreeg geen reactie. De 26-jarige tankerschipper verklaarde dat hij niet gezien had dat er nog een schip voor hem in de sluis lag. Het schip zat in zijn dode hoek.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Beste Collega Schippers

    Het is toch wel weer grappig dat hier weer een boel reactie’s komen! De een wat slimmer als de ander maar toch! Laten we voorop stellen dat elke schipper verantwoordelijk is voor zijn eigen veilige vaart, ook in een sluis! Daarbij weet ik van de sluismeester dat deze verschillende malen geroepen heeft! Dus deze heeft ten dege wel zijn best gedaan! Daarbij kan het zijn door de valse echo op een radar of regen op de ramen dat de schipper het niet heeft gezien! Waar gewerkt word worden fouten gemaakt! En de eerste foutloze schipper moet nog geboren worden! Dan het vergelijk met de scheepvaart. Dit is echt onzin die gasten varen ook op elkaar op open zee! Miscchien dan een uitkijk plaatsen?? Gelukkig is he verzekerings werk en tuurlijk is het vervelend en zit je met de verlette tijd! Maar een fout is menselijk!!!

    Geplaatst door: John op
  • denk hier is overna:
    als de schipper dacht, hij allen in de sluis was, waarom is hij dan niet gelijk helemaal naar voren gevaren. nou wekt hij de gedachte op dat hij er toch van af wist dat het schip voor in de sluis lag.

    Geplaatst door: Piëre op
  • Citaat Kees: mensen wees slim en laat het hiebij voor dat er dingen gezegd worden die hier niks mee te maken hebben …

    Citaat Kees: En ja een ontzette roef ja je kan ook proberen hier door een slaatje er uit te slaan om door de geluids keuring die voor iedereen verplicht gaat worden.

    Suggestief?

    Groeten Edwin.

    Geplaatst door: Edwin op
  • Louwe, Zeevaart kun je hier nu niet bij betrekken. Zeevaart heeft al helemaal geen idee wat er op de binnenvaart gebeurt, en zeevaart kan zelf niet eens varen. Dus laat dat verhaal er maar buiten

    Geplaatst door: MV op
  • ik kom van de zeevaart maar wij hebben altijd iemand voorop die de kapitein informatie geeft doe dat ook eens op die auto´s van jullie hoe vaak gaat dr wel niet wat fout op de binnenvaart neem een voorbeeld aan de zeevaart extra man maar tog minder schade en een sluismeester kan je nooit de schuld geven mensen kosten geld maar schade ookvlouwe

    Geplaatst door: Louwe op
  • als deze dingen gebeuren is dat nooit leuk en het kan ons allemaal overkomen door een moment van onachtzaamheid en de reparatietijd dat is een mindere tijd mischien heeft deze partij hier een verzekering en voor opstellend schade varen is nooit leuk en iedereen ziet het van zijn kant of kiest kan voor een van de betrokkenen das normaal dat doet iedereen maar mensen wees slim en laat het hiebij voor dat er dingen gezegd worden die hier niks mee te maken hebben er zijn ergere dingen in de wereld en het is rot voor de mensen met schade maar als er geen menselijke verwondingen bij zijn gebeurd dan is dat al weer een pluspunt en de schade word gemaakt daar is iedereen voor verzekerd .
    En ja een ontzette roef ja je kan ook proberen hier door een slaatje er uit te slaan om door de geluids keuring die voor iedereen verplicht gaat worden . Maar we zijn slim en laat de verzekering en maar op lossen daar zijn ze voor ook in deze slechte tijd voor iedereen .
    Dus mensen wees slim en als je er niet bij was laat de betrokkenen het samen uitzoeken .
    Lijkt me slim

    Geplaatst door: kees op
  • 1 waar was de matroos 2 je heb ook je radar aan staan kan je het ook opzien 3 foutje bedankt even apeldoorn bellen, de kritiek die sander geeft vind ik ontrech omdat sommige schippers ook adnr op hun schepen hebben zitten ivm het vervoeren van bijvoorbeeld containers en als een schip adnr heeft mag er ook een tanker met een kegel in de sluis,

    Geplaatst door: PW op
  • Als jullie varen van het zelfde niveau is als jullie Nederlandse taal , dan wordt mij het een en ander duidelijk.
    Tik eens een fatsoenlijk bericht in zeg..!!!

    Geplaatst door: JP op
  • Een v-tje in de kont, kapotte tandwielen, 2 onbruikbare roeren een ontzette achterwoning, kapotte ontluchtingen totaal lekke uitlaat in de machinekamer en dan nog wat tot nu toe verborgen is. Het een na het ander komt openbaar. Een simpele pech door een beetje te simpel denken!!
    Nagedacht over de reparatietijd?

    Geplaatst door: Jil op
  • Diegene die voorop staat om los te gooien ziet toch dat schip liggen?? En de schipper had het met invaren toch ook al moeten zien.
    en 1e Sander; dus als de sluismeester tegen jou zegt dat de sluis klaar is, maak jij daar uit op dat je als eerste invaart of de sluis alleen hebt? Rare interpretatie heb jij!!

    Geplaatst door: Roos op
  • het schip lag al enige tijd in de sluis en de schipper heeft hem niet inzien varen de sluismeeester zei tegen de schipper de sluis is klaar dus uit deze reactie denkt de schipper ik heb de sluis alleen enzo als velen onder ons doen we het dan alleen en zeg niet dat het niet zo is want het is wel zo en het is inderdaad zo gezien en GEZIEN WORDEN.en ik verdedig inderdaad verdedig ik mn maatje wat ik ken hem en ook z’n kunnen en daar doen velen voor onderdie onzin commentaar geven maar zo als ik al gezegd heb ik zeg niet dat het niet voorkomen had kunnen worden ik vind simpel een gevalletje pech en het kan ons alemaal gebeuren wie dan ook.
    en dan nog even over dat “ontzet achterschip”overdrijven is ook een vak .
    een krom roer en een vtje in z’n kont en een krom tandwiel tbv z’n roer keting en de rest is voor de verzekering dat is alles en het andere schip heeft een krasje in de teer en nog niet eens in het ijzer dus het valt allemaal mee en het is inderdaad rot voor deze man dat het gebeurt is maar aan alle elende komt een eind dus aan deze discusie ook lijkt mij .

    Geplaatst door: sander op
  • Vorige week voeren d’r al een stel op elkaar bij de Volkerak en Krammer, nu deze weer! Gaat lekker met de binnenvaart. Nog even en we worden vergeleken met de vrachtauto’s waar er elke week minstens 1 van omvalt. TV en PC de stuurhut uit en het raam weer eens gebruiken om te bekijken wat er om je heen gebeurt!!

    Geplaatst door: JM op
  • Het is en blijft natuurlijk gewoon een domme lompe fout die niet nodig had geweest en voorkomen had kunnen worden! Ik snap best dat Sander zijn maatje wil verdedigen, maar hij is er toch echt zelf bovenop gevaren en daar kan de sluismeester of het schip voor hem toch echt helemaal niks aan doen!

    Geplaatst door: Een andere Sander op
  • Als je na 10 minuten pas invaart lig die andere er al in dus zie je hem bij het invaren altijd!!
    Het lijk mij heel zo gek niet om het als schipper zelf in de gaten te houden. Daarnaast is er in de sluis normaal altijd iemand voorop. Waarom heeft die niks gezegd of gezien?

    Geplaatst door: Jil op
  • Ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer een sluismeester mij niet verteld dat er nog een ander schip in de sluis ligt dat je daar dan ook geen rekening mee houdt. Laten we hopen dat alle partijen hiervan leren want een aanvaring is nooit leuk. Geen goede zeemanschap? Ik denk dat 95% van de schippers dit juist wel toepassen indien ze op een situatie voorbereid zijn (kleine sluis, lage brug, storm etc etc), maar wanneer je denkt een lege sluis in te varen zijn de voorbereidingen toch anders dan dat je in een melksluisje als nr 14 in moet varen. Ja, ik kan me dit best voorstellen. Iedereen moet hiervan leren: de schipper van het lege schip, de sluismeester maar wellicht ook het schip dat geladen voorin de sluis ligt want voor hetzelfde geld ligt dat schip daar met alle masten gestreken waardoor je voor anderen nauwelijks zichtbaar bent. Het is soms ook ‘zien en gezien worden’.

    Geplaatst door: arend op
  • Volgens mij horen we met z’n allen toch voor een veilige vaart te zorgen dus zowel scipper als sluismeester.
    Maar net als Hagens verteld:
    Trek de leerling eruit.

    Geplaatst door: Fred op
  • het is makkelijk comentaar te geven als je er niet bij was en ter info het schip had geen adnr dus sluis meester had ook op meoeten letten en ik verzeker je dat deze desbetreffende schipper van het ongeluk een bekwaam schipper is en op dit onzin commentaar niet zit tewachten enzo als altijd de beste stuurlui staan aan wal en ik was er niet bij en geef dus niet de schipper de schuld maar zeg niet dat het voorkomen had kunnen worden maar het is makkelijk iemand afte branden of commentaar te geven op iets waar we nier bij waren .
    je kan beter op de rivier kijken waar de tresco kapteintjes van de leeftijd tussen 22 en 30 jaar denken dat ze kunnen varen en je een grote bek geven terwijl ze zelf fout zitten dat is veel relevanter dan deze niet krantwaardige onzin .

    zoals gezegd de beste stuurlui sttan aan wal .

    Geplaatst door: sander op
  • Sander , wie vaart er nu op dit schip de sluismeester of de Schipper aan boord.
    Heb zelf al 5 jaar een camera voor de dode hoek af te dekken, voorts staat er voorop een Matroos en heeft de sluismeester volgens het verhaal op de marifoon de schipper proberen te waarschuwen, is het ook al eens bij je opgekomen dat ook droge ladingschepen een ADNR certificaat kunnen hebben dus de sluismeester niet hoeft te vertellen dat er al een schip in de sluis ligt.
    Denk dat de schipper jou verdediging niet nodig heeft en mans genoeg is om zelf zijn verhaal te doen, er is ook niemand en ik zeker niet die de schipper wil schofferen een ongeluk kan ons allemaal gebeuren, is geen schande, accepteer het en trek er lering van plaats desnoods een camera voorop, kan je gelijk aan de s.b. en b.b. zijden aanbevelen

    Geplaatst door: Hagens op
  • je bent zelf schipper en moet zelf opletten dan ben je wijs en niet als een sluismeester je dat moet vertellen

    Geplaatst door: arjan op
  • de sluismeester had de schipper er attent moeten maken dat hij er 2de inging en de sluis heeft ook geen rekening gehouden met de kegel die het schip had als de sluis de juiste info had gegeven dan was dit niet gebeurt dus voor de wijsneuzen hier eerst denken of de schipper bellen en dan jullie zinloos commentaar geven .

    sander

    Geplaatst door: sander op
  • Ach wie weet wel beetje oververmoeid en niet in staat nog goed te reageren en dus vergeten dat er al iemand in de sluis lag toen hij zelf binnen voer?
    met invaren altijd moeten kunnen zien hoe groot dode hoek ook is!

    Geplaatst door: spiegels op
  • heeft hij dan niet vast gemaakt in de sluis ?
    dan moet zijn matroos toch gezien hebben dat er nog een schip voor in de sluis lag ?

    Geplaatst door: Fred op

Reageer