Rapitard vaart superlangzaam

Werkhuizen Ketels in Gent heeft het ms Rapitard (135 x 11,45 meter) opgeleverd aan de familie Diepeveen. Ketels heeft het schip uitgerust met twee flexibel opgestelde Cummins KQSK 38 hoofdmotoren met een vermogen van 1200 pk bij 1800 toeren.

Rapitard vaart superlangzaam

Via MGX TwinDisk keerkoppelingen met trollingfunctie drijven zij de schroeven aan. De trollingmode maakt het mogelijk de schroef zeer langzaam mee te laten draaien zonder het toerental heel ver te laten dalen. De Rapitard is een van de eerste binnenvaartschepen met dit type koppeling dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor de zogenoemde sluipvaart van patrouilleschepen. ‘We hebben de trollingfunctie al een paar keer gebruikt en het werkt goed. Je kunt heel rustig een sluis invaren, zonder de koppeling afwisselend in vooruit en neutraal te schakelen. We varen er natuurlijk nog maar kort mee, maar de ervaringen zijn goed’, zegt schipper Wim Diepeveen. Via een knop bij de koppelingshendel kan worden gekozen tussen ‘expres’ en ‘cruise’. De ene mode is voor trolling en de andere voor normaal inkoppelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rapitard vaart superlangzaam | Schuttevaer.nl

Rapitard vaart superlangzaam

Werkhuizen Ketels in Gent heeft het ms Rapitard (135 x 11,45 meter) opgeleverd aan de familie Diepeveen. Ketels heeft het schip uitgerust met twee flexibel opgestelde Cummins KQSK 38 hoofdmotoren met een vermogen van 1200 pk bij 1800 toeren.

Rapitard vaart superlangzaam

Via MGX TwinDisk keerkoppelingen met trollingfunctie drijven zij de schroeven aan. De trollingmode maakt het mogelijk de schroef zeer langzaam mee te laten draaien zonder het toerental heel ver te laten dalen. De Rapitard is een van de eerste binnenvaartschepen met dit type koppeling dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor de zogenoemde sluipvaart van patrouilleschepen. ‘We hebben de trollingfunctie al een paar keer gebruikt en het werkt goed. Je kunt heel rustig een sluis invaren, zonder de koppeling afwisselend in vooruit en neutraal te schakelen. We varen er natuurlijk nog maar kort mee, maar de ervaringen zijn goed’, zegt schipper Wim Diepeveen. Via een knop bij de koppelingshendel kan worden gekozen tussen ‘expres’ en ‘cruise’. De ene mode is voor trolling en de andere voor normaal inkoppelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer