Het gaat om subsidie op de aanschaf en plaatsing van ureum-katalysatoren. Bij nieuwe schepen mag de NOx-uitstoot na plaatsing van een katalysator twee gram per kWh bedragen, bij plaatsing achter bestaande motoren op oude schepen mag de uitstoot drie gram per kWh bedragen. Voor de installaties worden, naast een bedrag per kW vermogen, de inbouwkosten, de kosten voor ureumverbruik, de stilligkosten (bij bestaande schepen), de extra onderhoudskosten en de kosten van de emissiemeting gesubsidieerd.
Voor de retrofit installaties zijn forfaitaire subsidiebedragen van toepassing. Wanneer het gaat om een schip van een MKB-bedrijf, wat in de binnenvaart meestal het geval is, wordt van die forfaitaire bedragen veertig procent vergoed.Voor motoren tot 750 kW wordt 99 euro per kW vergoed, daarboven 86 euro per kW.Bij nieuwe schepen wordt een vast bedrag van 20.000 euro vergoed voor de inbouwkosten van de installatie. Op bestaande schepen is die vergoeding gelijk aan de werkelijke kosten. Voor het te verwachten ureumverbruik krijgt men voor motoren onder de 500 kW een vergoeding van 36 euro per kW, voor motoren tussen 500 en 750 kW, 72 euro per kW, voor motoren tussen 750 en 1000 kW 108 euro per kW en voor nog grotere motoren 144 euro per kW.Bestaande schepen krijgen voor stilligkosten een vergoeding van zes euro per kW. Voor extra onderhoudskosten staat dertien euro per kW en voor de emissiemeting staat 4500 euro.
RekenvoorbeeldVoor een retrofitinstallatie op een 268 kW motor van een bestaand schip kan de subsidie als volgt worden berekend:99 euro x 268 kW 26.532 euro
Inbouwkosten 25.000 euroUreum; 36 x 268 kW 9.648 euroStilligkosten: 6 x 268 kW 1.608 euroExtra onderhoudkosten 13 x 268 kW 3.484 euroEmissiemeting: 4.500 euroTotaal 72.304 euro
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?