Schippers melden opvallend weinig incidenten

Binnenschippers melden veel te weinig incidenten en ongevallen met gevaarlijke stoffen. Veel schippers voelen er niet voor met hun kritiek in de openbaarheid te treden. De uitspraak van de rechter in de zaak van tankvaartondernemer Hens van Buren (mts Hanna), die kritiek uitte op de veiligheidssituatie bij de Amsterdamse tankterminal NuStar, lijkt geen aansporing klachten te uiten. Ook al haalde Van Buren zijn gelijk.

Het melden van onveilige situaties en incidenten met transporten van gevaarlijke stoffen in Nederland is wettelijk verplicht voor de binnenvaart. Volgens veiligheidsdeskundige Robert Tieman van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) worden opmerkelijk weinig meldingen gedaan. ‘Melding is verplicht volgens het ADNR en de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS). Maar uit het rapport Vervoer en Incidentenregistratie Gevaarlijke Stoffen blijkt dat dit geen garantie is dat er ook daadwerkelijk meldingen worden gedaan. In het ADN(R) 2009 komt daarom een model van een incident- en ongevalregistratieformulier.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schippers melden opvallend weinig incidenten | Schuttevaer.nl

Schippers melden opvallend weinig incidenten

Binnenschippers melden veel te weinig incidenten en ongevallen met gevaarlijke stoffen. Veel schippers voelen er niet voor met hun kritiek in de openbaarheid te treden. De uitspraak van de rechter in de zaak van tankvaartondernemer Hens van Buren (mts Hanna), die kritiek uitte op de veiligheidssituatie bij de Amsterdamse tankterminal NuStar, lijkt geen aansporing klachten te uiten. Ook al haalde Van Buren zijn gelijk.

Het melden van onveilige situaties en incidenten met transporten van gevaarlijke stoffen in Nederland is wettelijk verplicht voor de binnenvaart. Volgens veiligheidsdeskundige Robert Tieman van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) worden opmerkelijk weinig meldingen gedaan. ‘Melding is verplicht volgens het ADNR en de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS). Maar uit het rapport Vervoer en Incidentenregistratie Gevaarlijke Stoffen blijkt dat dit geen garantie is dat er ook daadwerkelijk meldingen worden gedaan. In het ADN(R) 2009 komt daarom een model van een incident- en ongevalregistratieformulier.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer