Opnieuw vertraging wet laad- en lostijden

De invoering van het nieuwe besluit laad- en lostijden en overliggelden is opnieuw vertraagd. De teksten in de nieuwe wet zijn volgens de binnenvaartorganisaties juridisch niet helemaal correct. Ze willen voorkomen dat de inhoud verschillend kan worden uitgelegd. Juristen van het ministerie bekijken de tekst nu opnieuw. Dat heeft geen gevolgen voor de looptijd van de tijdelijke wet. Hij blijft een jaar van kracht vanaf het moment van invoering.

De onderhandelingen over een nieuwe regeling begonnen in november 2004. Vijf maanden later meldden het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Kantoor Binnenvaart, dat ze na vier overlegrondes met verladersorganisatie EVO en het Comité van Graanhandelaren geen overeenstemming konden bereiken over de aanpassing. Het enige waarover de partijen het eens waren, was dat de regeling niet meer van deze tijd was. De binnenvaartorganisaties wilden het overliggeld richting kostprijs brengen en de laad- en lostijden aanpassen aan de tijden die met moderne schepen en laad- en losinstallaties mogelijk zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Opnieuw vertraging wet laad- en lostijden | Schuttevaer.nl

Opnieuw vertraging wet laad- en lostijden

De invoering van het nieuwe besluit laad- en lostijden en overliggelden is opnieuw vertraagd. De teksten in de nieuwe wet zijn volgens de binnenvaartorganisaties juridisch niet helemaal correct. Ze willen voorkomen dat de inhoud verschillend kan worden uitgelegd. Juristen van het ministerie bekijken de tekst nu opnieuw. Dat heeft geen gevolgen voor de looptijd van de tijdelijke wet. Hij blijft een jaar van kracht vanaf het moment van invoering.

De onderhandelingen over een nieuwe regeling begonnen in november 2004. Vijf maanden later meldden het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Kantoor Binnenvaart, dat ze na vier overlegrondes met verladersorganisatie EVO en het Comité van Graanhandelaren geen overeenstemming konden bereiken over de aanpassing. Het enige waarover de partijen het eens waren, was dat de regeling niet meer van deze tijd was. De binnenvaartorganisaties wilden het overliggeld richting kostprijs brengen en de laad- en lostijden aanpassen aan de tijden die met moderne schepen en laad- en losinstallaties mogelijk zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer