Macht terminaloperators lijkt slecht voor containerbinnenvaart

De marktmacht van de terminaloperators in de Rotterdamse haven is mogelijk een van de oorzaken van de afhandelingsproblemen van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een zelfstandig adviesorgaan van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), zou de vervoerkamer van mededingingsautoriteit NMa kunnen onderzoeken of sprake is van monopoliegedrag.

Het directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken (DGLM) van V&W vroeg het KiM oplossingen te inventariseren voor de afhandelingsproblemen. Het kabinet wil het aandeel containervervoer over water onder andere vergroten omdat de binnenvaart schoner is dan het wegvervoer. Modal shift naar de binnenvaart zou de uitstoot van milieuverontreinigende stoffen dus verminderen. Andere reden voor meer vervoer over water is het verminderen van de capaciteitsproblemen op weg en spoor en zo de haven bereikbaar en leefbaar te houden. Zo streeft het havenbedrijf Rotterdam naar een aandeel van de binnenvaart in het achterlandtransport in 2033 van 45 procent. Dit betekent met ruim acht miljoen teu een verdrievoudiging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Macht terminaloperators lijkt slecht voor containerbinnenvaart | Schuttevaer.nl

Macht terminaloperators lijkt slecht voor containerbinnenvaart

De marktmacht van de terminaloperators in de Rotterdamse haven is mogelijk een van de oorzaken van de afhandelingsproblemen van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een zelfstandig adviesorgaan van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W), zou de vervoerkamer van mededingingsautoriteit NMa kunnen onderzoeken of sprake is van monopoliegedrag.

Het directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken (DGLM) van V&W vroeg het KiM oplossingen te inventariseren voor de afhandelingsproblemen. Het kabinet wil het aandeel containervervoer over water onder andere vergroten omdat de binnenvaart schoner is dan het wegvervoer. Modal shift naar de binnenvaart zou de uitstoot van milieuverontreinigende stoffen dus verminderen. Andere reden voor meer vervoer over water is het verminderen van de capaciteitsproblemen op weg en spoor en zo de haven bereikbaar en leefbaar te houden. Zo streeft het havenbedrijf Rotterdam naar een aandeel van de binnenvaart in het achterlandtransport in 2033 van 45 procent. Dit betekent met ruim acht miljoen teu een verdrievoudiging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer