CO2-vervoer stokt in bureaucratie

Het veelbelovende vervoer van CO2 dreigt aan de binnenvaart voorbij te gaan. Ruim anderhalf jaar geleden vroeg het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) bij Verkeer en Waterstaat (V&W) een machtiging aan voor het vervoer van dit gas over water, maar het ontving tot nu toe geen antwoord.

Het CBRB denkt met het vervoer van CO2 een nieuw markt voor de binnenvaart te hebben aangeboord. Bedoeling is dat de binnenvaart uit heel Noordwest-Europa in type G tankers CO2 naar Rotterdam gaat brengen. Daarna kunnen zeeschepen of coasters de CO2 naar lege olie- of gasvelden buiten de kust brengen. Ook zijn er plannen om de CO2 met zeeschepen naar Saoedi-Arabië te brengen. Ook daar wordt de CO2 dan opgeslagen in lege velden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

CO2-vervoer stokt in bureaucratie | Schuttevaer.nl

CO2-vervoer stokt in bureaucratie

Het veelbelovende vervoer van CO2 dreigt aan de binnenvaart voorbij te gaan. Ruim anderhalf jaar geleden vroeg het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) bij Verkeer en Waterstaat (V&W) een machtiging aan voor het vervoer van dit gas over water, maar het ontving tot nu toe geen antwoord.

Het CBRB denkt met het vervoer van CO2 een nieuw markt voor de binnenvaart te hebben aangeboord. Bedoeling is dat de binnenvaart uit heel Noordwest-Europa in type G tankers CO2 naar Rotterdam gaat brengen. Daarna kunnen zeeschepen of coasters de CO2 naar lege olie- of gasvelden buiten de kust brengen. Ook zijn er plannen om de CO2 met zeeschepen naar Saoedi-Arabië te brengen. Ook daar wordt de CO2 dan opgeslagen in lege velden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer