Tot nu toe voeren ijsversterkte (LNG) tankers bij gelegenheid via de noordelijke route. Maersk ziet deze eerste oversteek overigens als een testvaart en wil er nog geen conclusies voor een regelmatig vervolg aan verbinden. Een woordvoerder van Maersk: ‘Op dit moment is de route zelfs voor een ijsversterkt, en dus duurder schip, slechts drie maanden per jaar bevaarbaar. Maar die periode kan in de toekomst langer worden, zoals we allemaal weten. Als het zo ver is willen we goed voorbereid zijn.’
De Venta Maersk zal op haar maiden trip een vracht diepgevroren vis vervoeren. Het is een van de zeven feeder zusterschepen die Maersk laat bouwen op de Zhousan werf bouwen. De schepen zijn bedoeld voor temperaturen tot minus 25 graden. Van de bijna 3600 containers die de schepen aan boord kunnen hebben zijn 600 reefers.
Maersk kondigde de wens om de testvaart uit te voeren vorig jaar november al aan. Het duurder tot juli voordat de Russiche autoriteiten de vergunning afgaven. Volgens die vergunning moet de Venta Maersk de Russische water in de periode van 1 tot 20 september van oost naar west doorkruisen. (WdN)
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?