Vrachtenmarkt: Opnieuw een vaste start

Er was in de droge-ladingmarkt even hoop op betere tijden voor de capesizers, waarvan de kleinere droge bulkers zouden profiteren. Er waren al een paar valse starts geweest en dat was het nu weer.

 De huren en vrachten daalden na een kleine opleving opnieuw flink. Het is onduidelijk wat er precies gebeurt. Het lijkt erop dat de staalproducenten in China eerst maar eens de grote voorraden ijzererts in de Chinese havens gebruiken, ook al omdat er conflicten zijn met Braziliaanse en Indiaanse exporteurs van ijzererts. Het lijkt ook alsof een aantal oudere, sterk vervuilende hoogovens, die tijdens de Olympische Spelen waren stilgelegd niet meer worden heropend. Voorlopig is de Chinese invoer van ijzererts nog lang niet terug op het niveau van voor de Spelen, waarvan vooral de capesizers en panamaxen last hebben. De Harmonious kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Port Hedland naar Qingdao $ 11,65 per ton, de Tian Yang Feng voor 160.000 ton kolen van Richards Bay naar Rotterdam $ 22 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Opnieuw een vaste start | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Opnieuw een vaste start

Er was in de droge-ladingmarkt even hoop op betere tijden voor de capesizers, waarvan de kleinere droge bulkers zouden profiteren. Er waren al een paar valse starts geweest en dat was het nu weer.

 De huren en vrachten daalden na een kleine opleving opnieuw flink. Het is onduidelijk wat er precies gebeurt. Het lijkt erop dat de staalproducenten in China eerst maar eens de grote voorraden ijzererts in de Chinese havens gebruiken, ook al omdat er conflicten zijn met Braziliaanse en Indiaanse exporteurs van ijzererts. Het lijkt ook alsof een aantal oudere, sterk vervuilende hoogovens, die tijdens de Olympische Spelen waren stilgelegd niet meer worden heropend. Voorlopig is de Chinese invoer van ijzererts nog lang niet terug op het niveau van voor de Spelen, waarvan vooral de capesizers en panamaxen last hebben. De Harmonious kreeg voor 160.000 ton ijzererts van Port Hedland naar Qingdao $ 11,65 per ton, de Tian Yang Feng voor 160.000 ton kolen van Richards Bay naar Rotterdam $ 22 per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer