Seine-Nord verliest draagvlak

De aanleg van het Seine-Nordkanaal is onder de nieuwe Franse regering minder zeker geworden. De Franse krant Le Parisien meldde vorige week dat Cécile Duflot, minister van ‘Gelijke kansen voor stad en platteland’ resoluut tegen het project zou zijn, omdat de kosten volgens haar niet opwegen tegen de baten. Bovendien zegt de nieuwe Franse president François Hollande, dat de renovatie en modernisering van het bestaande vaarwegennet prioriteit heeft.

Seine-Nord verliest draagvlak

Met nieuwe Franse regering komen de twijfels

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Seine-Nord verliest draagvlak | Schuttevaer.nl

Seine-Nord verliest draagvlak

De aanleg van het Seine-Nordkanaal is onder de nieuwe Franse regering minder zeker geworden. De Franse krant Le Parisien meldde vorige week dat Cécile Duflot, minister van ‘Gelijke kansen voor stad en platteland’ resoluut tegen het project zou zijn, omdat de kosten volgens haar niet opwegen tegen de baten. Bovendien zegt de nieuwe Franse president François Hollande, dat de renovatie en modernisering van het bestaande vaarwegennet prioriteit heeft.

Seine-Nord verliest draagvlak
  • Met nieuwe Franse regering komen de twijfels
  • ‘Vooral Nederlandse vloot zal profiteren van het kanaal’

Door

Annemarie van Oers

Volgens Duflot zou het Seine-Nordproject, dat een nieuwe noord-zuidverbinding naar het Seinebekken moet opleveren, in deze tijd van bezuinigingen te weinig rendement opleveren om een investering van vijf miljard te rechtvaardigen. Sommige Fransen vergelijken Duflot, leidster van de Groenen, dan ook al met Dominique Voynet, de ‘groene’ minister van Ruimtelijke Ordening, die in 1997 de aanleg van een grootschalige Rijn-Rhôneverbinding stopzette. Dat project was destijds al verder gevorderd dan Seine-Nord nu. Het consortium dat Seine-Nord gaat aanleggen en exploiteren, Bouygues of Vinci, moet namelijk nog door Voies Navigables de France (VNF) worden geselecteerd. Volgens de planning gebeurt dat eind dit jaar, zodat de werkzaamheden in 2013 zouden kunnen beginnen en het kanaal in 2017 klaar kan zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer