Veel sets en motoren hebben hun weg gevonden naar werven, inbouwbedrijven en naar bedrijven die van de diverse delen zelf generatorsets maken. En daarbij gaat het al lang niet meer niet om bestemmingen binnen de thuismarkt in Nederland, België en Duitsland maar ook naar verdere en echt verre bestemmingen.
Zo gingen motoren naar Polen voor inbouw in sleepboten, naar Roemenië voor duwboten en naar de Antillen voor vissersschepen. Volgens sales engineer Clemens van der Logt is de verbrandingsmotor van JCB ‘financieel en technisch gezien op dit moment een goede keuze’. ‘Het zijn schone motoren die eenvoudig en robuust zijn en bovendien geen nabehandeling nodig hebben. Daarnaast zijn ze betaalbaar en dat komt de bedrijfsvoering van de klant weer ten goede.’
Uiteraard ligt ook bij Brinkmann & Niemeijer de nadruk op alternatieve brandstoffen. Het vorig jaar geïntroduceerde stappenplan voor de toepassing van alternatieve, groenere brandstoffen voor JCB-motoren loopt voorspoedig. Er zijn tests gaande met zowel waterstof als methanol. Waarbij wat JCB betreft waterstof de voorkeur heeft, samen met volelektrische motoren. Van der Logt: De motoren van JCB worden veelal ingezet in eigen JCB-machines als verreikers, graafmachines, kranen en heftrucks. Door die grote verscheidenheid aan machines is er ook niet één enkele oplossing voor emissiereductie. Zo worden er voor kleinere machines batterijen toegepast en voor grotere vermogens zet JCB in op waterstof. De keuze voor waterstofmotoren heeft te maken met het feit dat ze snel en makkelijk kunnen worden ingezet en verder is de waterstofmotor prijstechnisch erg interessant.’
Ondanks eerdere geluiden dat de invoering van biobrandstof moeizaam verloopt, meldt Van der logt dat al bij diverse klanten JCB-motoren op HVO100 draaien. Van der Logt: ‘Het resultaat is aanzienlijk minder emissies van stikstof en fijnstof en een enorme CO2-reductie van 90%. Wij zien dat de toepassing van HVO100 in de lift zit. Wekelijks wordt wel een aantal keren door dealers en andere klanten gevraagd of HVO100 in JCB-motoren mag worden toegepast. En ondanks de hogere prijs zien veel klanten in dat dit de eenvoudigste manier is om emissies te reduceren.’
Tekst gaat verder onder de foto
Toepassingen
De toepassingen van de JCB-motoren zijn divers, zegt Van der Logt en omvatten allerlei soorten schepen van jachten tot patrouilleschepen en voor de binnenvaart in droge-ladingschepen en tankers, maar ook in sleepboten. ‘Door de juiste emissiecertificaten en typegoedkeuring van de classificatiebureaus Bureau Veritas en Lloyd’s Register of Shipping worden de toepassingen en gebruikers ook meer divers. Steeds meer, en ook buitenlandse klanten, weten de weg te vinden naar Twello en de JCB-sets.’
Dieselelektrisch
Veel sets zijn ook aan boord gegaan van schepen met een dieselelektrisch of hybride voortstuwingssysteem. Naast een batterijpakket staat er dan ook een schone generatorset aan boord die de batterijen oplaadt of extra vermogen levert als onder bepaalde omstandigheden, zoals bij sterke stroming, wat meer aandrijfkracht nodig is. De range van sets die het bedrijf levert varieert van 10 tot 425 kVA, waarbij naast JCB ook andere motormerken worden aangeboden. Een speerpunt is de levertijd: het bedrijf probeert altijd voldoende voorraad te houden.
Servicenetwerk
Omdat er inmiddels zoveel JCB-motoren in de binnenvaart draaien is er behoefte aan een optimale onderdelenvoorziening en soepel draaiend servicenetwerk. Van der Logt: ‘We werken hiervoor veel samen met bedrijven in diverse regio’s en voor snelle beantwoording van vragen over reservedelen is iemand aangenomen die zich hier fulltime mee bezighoudt.’
Adres: Engelenburgstraat 45, 7391 AM Twello
Telefoon: 0571 276 900
Website: www.brinkmann-niemeijer.nl