BVB: ‘Water kan toenemende filedruk oplossen’

De oplossing voor het toenemend fileprobleem in Nederland ligt niet alleen in de aanleg van extra rijstroken, maar vooral ook in het beter benutten van de vaarwegen. Dat stelt het Bureau Voorlichting Binnenvaart in een bericht aan de landelijke media. ‘Het Nederlandse vaarwegennet biedt geweldige kansen om de files op de wegen te ontlasten.’

BVB: ‘Water kan toenemende filedruk oplossen'
  • BVB reageert op File Top 20

Het toenemende aantal files op de Nederlandse snelwegen is een rem op de economische groei en een enorme kostenpost voor de logistieke sector. Uit onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO, blijkt dat de files het bedrijfsleven vorig jaar tussen de 613 tot 797 miljoen euro hebben gekost.

Maandag 24 november drong, na de bekendmaking van de File Top 20, de Tweede Kamer in het infrastructuurdebat bij minister Schultz van Haegen aan op een betere benutting van vaarwegen. De minister antwoordde hierop dat meer vrachtvervoer van de weg naar het water past binnen haar beleid (Beter Benutten 2) om de filedruk met 20% te verminderen.

Te weinig benut

‘Toch worden de mogelijkheden nog veel te weinig benut’, zegt Annette Augustijn, de nieuwe voorzitter van Bureau Voorlichting Binnenvaart. ‘Er is op het water nog ruimte genoeg om meer goederen te vervoeren. Als we de logistiek beter inrichten, kan een groot deel van de goederenstromen zonder extra kosten voor het bedrijfsleven via het water in plaats van de weg worden vervoerd.’

Door de aantrekkende economie is de toenemende filedruk op de wegen dagelijks merkbaar. Officiële cijfers bevestigen dit. Als gevolg van programma’s vanuit de binnenvaartbranche, mede gefinancierd door minister Schultz, zijn de afgelopen jaren 40.000 vrachtwagenbewegingen structureel overgeheveld naar het water.

Het past volgens het BVB in een trend, waarin de binnenvaart erin is geslaagd is om meerdere klanten samen te voegen in één schip, zodat extra efficiencyvoordelen behaald worden. Zo wordt binnenvaart ook interessant voor die bedrijven die slechts kleine hoeveelheden vervoeren.

Overijssels project

Samen met de verladersorganisatie EVO heeft de binnenvaart daarom plannen ingediend om de komende tijd nog eens 40.000 vrachtwagenbewegingen over te hevelen. De Provincie Overijssel heeft daar al positief op gereageerd en is een project gestart. Daarmee wordt niet alleen het wegennet ontlast, er worden ook besparingen tot 30% op de uitstoot van CO2 gerealiseerd.

Nederland beschikt over 5.000 kilometer vaarwegen met 150 binnenhavens waarmee de meeste grotere bedrijventerreinen over water ontsloten worden. Jaarlijks wordt binnen de landsgrenzen 90 miljoen ton goederen met schepen vervoerd. Er is nog ruimte voor een aanzienlijke vervoersgroei zonder hoge investeringskosten. Zo kan het aandeel containervervoer over water binnen Nederland moeiteloos groeien van 35 naar 45%.

Belemmeringen

Wel loopt de branche bij de overheveling van goederenvervoer naar de binnenvaart tegen belemmeringen aan. Het BVB noemt daarbij het te traditioneel denken over goederenvervoer, een gebrek aan kennis bij het verladende bedrijfsleven om binnenvaart toe te passen in de logistieke keten, en beperkingen door geluids- en omgevingsvergunningen bij gemeenten.

De binnenvaartbranche beschikt bij het BVB over een team logistieke adviseurs dat bedrijven bijstaat en kan begeleiden in de transitie naar het water. Het BVB wijst erop dat vervoer over water te boek staat als veilig, betrouwbaar, duurzaam en kostenefficiënt. (DvdM

BVB: ‘Water kan toenemende filedruk oplossen’ | Schuttevaer.nl

BVB: ‘Water kan toenemende filedruk oplossen’

De oplossing voor het toenemend fileprobleem in Nederland ligt niet alleen in de aanleg van extra rijstroken, maar vooral ook in het beter benutten van de vaarwegen. Dat stelt het Bureau Voorlichting Binnenvaart in een bericht aan de landelijke media. ‘Het Nederlandse vaarwegennet biedt geweldige kansen om de files op de wegen te ontlasten.’

BVB: ‘Water kan toenemende filedruk oplossen'
  • BVB reageert op File Top 20

Het toenemende aantal files op de Nederlandse snelwegen is een rem op de economische groei en een enorme kostenpost voor de logistieke sector. Uit onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO, blijkt dat de files het bedrijfsleven vorig jaar tussen de 613 tot 797 miljoen euro hebben gekost.

Maandag 24 november drong, na de bekendmaking van de File Top 20, de Tweede Kamer in het infrastructuurdebat bij minister Schultz van Haegen aan op een betere benutting van vaarwegen. De minister antwoordde hierop dat meer vrachtvervoer van de weg naar het water past binnen haar beleid (Beter Benutten 2) om de filedruk met 20% te verminderen.

Te weinig benut

‘Toch worden de mogelijkheden nog veel te weinig benut’, zegt Annette Augustijn, de nieuwe voorzitter van Bureau Voorlichting Binnenvaart. ‘Er is op het water nog ruimte genoeg om meer goederen te vervoeren. Als we de logistiek beter inrichten, kan een groot deel van de goederenstromen zonder extra kosten voor het bedrijfsleven via het water in plaats van de weg worden vervoerd.’

Door de aantrekkende economie is de toenemende filedruk op de wegen dagelijks merkbaar. Officiële cijfers bevestigen dit. Als gevolg van programma’s vanuit de binnenvaartbranche, mede gefinancierd door minister Schultz, zijn de afgelopen jaren 40.000 vrachtwagenbewegingen structureel overgeheveld naar het water.

Het past volgens het BVB in een trend, waarin de binnenvaart erin is geslaagd is om meerdere klanten samen te voegen in één schip, zodat extra efficiencyvoordelen behaald worden. Zo wordt binnenvaart ook interessant voor die bedrijven die slechts kleine hoeveelheden vervoeren.

Overijssels project

Samen met de verladersorganisatie EVO heeft de binnenvaart daarom plannen ingediend om de komende tijd nog eens 40.000 vrachtwagenbewegingen over te hevelen. De Provincie Overijssel heeft daar al positief op gereageerd en is een project gestart. Daarmee wordt niet alleen het wegennet ontlast, er worden ook besparingen tot 30% op de uitstoot van CO2 gerealiseerd.

Nederland beschikt over 5.000 kilometer vaarwegen met 150 binnenhavens waarmee de meeste grotere bedrijventerreinen over water ontsloten worden. Jaarlijks wordt binnen de landsgrenzen 90 miljoen ton goederen met schepen vervoerd. Er is nog ruimte voor een aanzienlijke vervoersgroei zonder hoge investeringskosten. Zo kan het aandeel containervervoer over water binnen Nederland moeiteloos groeien van 35 naar 45%.

Belemmeringen

Wel loopt de branche bij de overheveling van goederenvervoer naar de binnenvaart tegen belemmeringen aan. Het BVB noemt daarbij het te traditioneel denken over goederenvervoer, een gebrek aan kennis bij het verladende bedrijfsleven om binnenvaart toe te passen in de logistieke keten, en beperkingen door geluids- en omgevingsvergunningen bij gemeenten.

De binnenvaartbranche beschikt bij het BVB over een team logistieke adviseurs dat bedrijven bijstaat en kan begeleiden in de transitie naar het water. Het BVB wijst erop dat vervoer over water te boek staat als veilig, betrouwbaar, duurzaam en kostenefficiënt. (DvdM