ING: ‘Samenwerken of bodemprijzen’

De binnenvaartmarkt kan alleen structureel verbeteren als schippers meer gaan samenwerken of de overheid als marktmeester gaat optreden. Om de vervoermarkt op korte termijn te verbeteren, moeten schepen worden gesloopt of opgelegd. Wachten op groei kan ook, maar duurt waarschijnlijk te lang.

Door Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • @freedomfigther, kort en correct geformuleerd maar wie en wanneer gaat men dit aanvechten?

    Geplaatst door: jef op
  • de titel had beter geweest:ING gaat schepen met staatsgarantie en betalingachterstand uit de markt halen!

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Tijd voor een EV met bodemtarieven. Beetje jammer is dat daar keihard voor gevochten is , met een voor ieder bekend resultaat. Achteraf gezien was die tijd zo slecht nog niet he ??? Maar nee vrije markt dat was het. Totdat iedereen perse een nieuwbouw moest. Ergens logisch , want je moet nieuwe schepen bouwen om de binnenvaartsector modern te maken en houden. Maar dan alleen voor ondernemers met een gezond bedrijf ! Met 0 % eigen kapitaal een nieuwbouw beginnen is roekeloos en misdadig tegenover de andere binnenvaartondernemes. Dit neem ik die groep ook meer dan kwalijk , evenals de financieerder. Maar de schipper is de gene die de handtekening gezet heeft !

    Geplaatst door: arjen op
  • @ Tm, Toevallig heb ik ergens gelezen dat die ex Vopak medewerker fluvia heeft opgericht en de eerste schepen “Bragvloot” heeft verkregen als zwijggeld! Hij dreigde ermee de vuile was uit te brengen en Vopak heeft dit op deze manier opgelost.

    Geplaatst door: JvH op
  • een gesprek met accountmanager 2007 we zeiden er moet niet zoveel geld in nieuwbouw.het is allemaal lucht.toen kregen wij als antwoord ,dit is een kwestie van zaken doen.oke.ja we hebben ook een sloop regeling gehad ,dat is zo te niet.maar dat zagen wij helemaal verkeerd.in 2009 heb ik ze weer op gebeld en gevraagt en nu,ja nu moeten we mekaar er door helpen.dus ik ben nieuswierig hoe het zal gaan ,maar de accountsmanager is al lang weggepromoveerd,

    Geplaatst door: anneke op
  • bij de ing bank kun je hooft niet boven water houden ze smeren je gewoon drie hypotheken aan en dan laten ze je een jaar varen en vervolgens schoppen ze je er af en zoeken een andere slachtoffer
    ze hebben schijt aan de ondernemer als die failliet
    is dat niet hun probleem maar wat wil je ze hebben toch een goede econoom in dienst die weet wel hoe je arme schippers moet benaderen de heer g.g.

    Geplaatst door: gedup? op
  • @Maarten

    Rent-a-Ship: geen woorden maar daden.

    ING: woorden maar geen daden

    Geplaatst door: ……. op
  • Als ECONOOM bij de ING bank kan je een mooi verhaal schrijven hoe het allemaal maar moet.Ik zou voorstellen om als econoom zelf eens exploitatie te doen van een vrachtschip of binnenvaarttanker en jullie als eigenaar.Ik zou graag willen zien wat hier na een paar jaar van terecht komt in der plaats van elk jaar op een stoel achter een computer bij de ING bank allerlei voorstellen gaan maken die in de praktijk al helemaal niet werken en zeker omdat ze al jaren terug al duidelijk wisten dat dit niet nooit goed ging.

    Geplaatst door: speciale econoom op
  • tvw 14-03-2012 op 14:56 Wel eens over nagedacht wie er voor die bodemtarieven gaat varen als er veel te veel schepen zijn? Volgens mij de zwaarst gefinancierde schepen, daar zorgen de banken wel voor. En wie gaat er euro’s terug schuiven om maar aan de reis te komen? Er is maar één echte oplossing: slopen. Zo snel mogelijk. En niet de kleine schepen, maar de grote, desnoods de nieuwe. Die drukken onze hele zogenaamde markt kapot. Geen marktwerking = geen markt.

    Geplaatst door: Jopie de Hanker op
  • Freedomfighter,
    De laatste 3 letters van freedom slaan zeker op jou.
    Wat een gelul zeg gasolie naar 1000 euro en de vracht met 50% naar beneden met mensen zoals jij komen we er wel.
    Durf met zijn allen nou eens een eenheid te vormen en weigert een reis die echt niet uit kan.
    het zal even duren maar dan wordt er vanzelf meer betaald zodra er laag water komt/is of een raffinaderij is in onderhoud dan steigen de prijzen ook in een korte tijd.

    Geplaatst door: kees op
  • ING en andere financiele instellingen,ik spreek voor de tankvaart. Wat u hier neerschrijft weten alle gezonde ondernemers.
    Jullie spelen de bal naar de binnenvaartondernemers wat zeker niet terecht is.
    Begin bij uzelf, haal al de failliete avonturiers uit de markt en sloop deze schepen (nieuw of niet) zodat die geen kwaad meer kunnen aanrichten.
    Het zou ook niet verkeerd zijn om voor nieuwe projecten 40% eigen middelen te eisen zodat bepaalde scheepsmakelaars hier geen rommelige constructie tegenover kunnen zetten en wij zullen het nodige doen om onze markt terug te stabiliseren. En schaf de staatsgaranties af.

    Geplaatst door: jan op
  • geef mij maar bodem tarif dan komt er rust in de keet

    Geplaatst door: tvw op
  • wat vreemd! Heb vorige week Rent-a-Ship uitgeschreven bij KvK.

    Verdere commentaar overbodig!

    Geplaatst door: Maarten op
  • klinkt een beetje als een voorzichtige stap naar een herinvoering van een E.V. en dat uit de monden van mensen die dat systeem juist zonodig om zeep moesten helpen, en daarmee de leefbaarheid van de binnenvaart,

    Geplaatst door: Jan van Putten, ex ms. “Manta” op
  • er is maar één oplossing, gasolieprijs naar1000€ per cub en vrachtprijs met 50% naar beneden gedurende 1 jaar.keiharde sanering maar wel doeltreffend.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • o ja er komt weer een ponton aan van de week vol met tankers ha ha lachen man straks krijg je een tankertje bij de albert heyn op de bonuspunten.
    was vergeten de makelaars er bij te betrekken zouden die al zweet in hun bilnaat krijgen met al die casco,s die ze aan de straatstenen niet kwijt raken.
    en dat er geen werk is valt ook wel mee interstream las ik in de krant gaat weer acht nieuwe greentankers in de markt gooien dus ja waarom nieuwe schepen als er geen werk is snap het verhaal niet helemaal.
    o ja nog eenmaal de slogan van de bevrachters als we nou allemaal een vlag voeren metd e ze slogan het wordt slecht,het gaat slecht,het gaat slecht worden dus alle schepen met deze vlag in top de slogan van de binnen vaart

    Geplaatst door: pioetje chemietje op
  • ha ha lachen joh al dat geklaag en gejank hieronder.
    jongens de markt is hard,dit probleem lost zichzelf op twee jaar slecht en als de banken niet helpen dan is het probleem vanzelf opgelost met een nadeel ook dan zullend e vrachten niet stijgen al het meer verdiende geld vloeit in de zakken van de bevrachters.
    de slogan van de bevrachter is het is slecht,het owrdt slecht,het gaat slecht worden.
    nee deze markt is door en door verrot dus pak wat je pakken kan als scheepseigenaar het zal nooit meer goed komen het is een illusie om te denken dat door minder schepen de vrachten omhoog gaan dat is niet in het belang van de verladers en bevrachters.
    die willen lamlullen zoals wij die zich verloren varen en aan het eind nog niets in de knip te makken heb moderne slaverij noemen ze dat.
    hier spreekt een eigenaar van een overgefinancierde tanker die met de dag leef vandaag heb ik geld morgen slaap ik onder een brug das het leven

    Geplaatst door: pioetje chemietje op
  • @Kees, wat betreft de tankvaart, wat dacht je van Fluvia?
    Hier is een ex Van Ommeren medewerker mee begonnen en deze man doet het goed, althans als je zo wilt en kunt leven….

    Momenteel varen ze niet alleen Eetbare oliën maar ook stookolie, mineralen en chemie.
    Daarnaast hebben ze een eigen bevrachtingskantoor, verdienen ze grof geld aan handel in schepen welke ze deels mee financieren en na een faillisement welke bij voorbaat al vast staat hebben ze een periode goedkoop een schip op de reservelijst gehad (eigen schepen varen beter) en kopen kopen ze hun eigen schip weer terug van de bank om vervolgens weer een volgend slachtoffer te zoeken…

    Nee, met zo’n gele boot kom je dr wel en weer diezelfde banken doen keer op keer weer mee aan dit spelletje!

    Geplaatst door: Tm op
  • Beste J.v.d.V.
    De meeste nieuwe ondernemers (vooral in de tankvaart) waren zo trots dat ze hun handtekening mochten zetten. Als je aan een project kunt beginnen zonder maar één Euro eigen geld op zak is je persoonlijk risico nihil want je hebt immers toch niks te verliezen. Ondanks hun mooi voorgeschotelde lange termijncontracten konden de meesten 6 maand na oplevering hun financieele verplichtingen al niet meer voldoen. Deze jongens moeten ze uit de vaart halen en hun schepen slopen zodat de markt zich terug normaliseert en gelijktijdig de sloopregeling terug invoeren. Dat de markt zichzelf niet regelt zoals enkele makelaars verkondigden is nu meer dan ooit bewezen!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Ik snap heel die discussie niet over de nieuwbouw/overcapaciteit.Ik ben heel niet tegen nieuwbouw(gezonde nieuwbouw wel te verstaan)maar dit had niet meer met gezond te maken alleen veel al pure hebzucht.Iedereen had kenne zien dat de groei er een keer uit gaat,bomen groeien ook niet altijd door dat stopt ook een keer.We kenne iede reen de schuld geven maar er is er maar 1 die z’n handtekening onder het contract van die nieubouw heeft gezet en dat is toch de eigenaar die hadde toen zoveel lef laat ze dan nu ook het lef hebbe(die overgefinancieerde schepen )om de handoek in de ring te gooien dan ben je pas echt een vent
    J.v.d.V

    Geplaatst door: J.v.d.V op
  • @bennie

    Jammer dat eerstgenoemde groep niet aan de technische eisen kan voldoen.

    Geplaatst door: Dat doen we hier anoniem op
  • Het is niet alleen maar slecht nieuws. Quote uit hoofdstuk 3:
    Verschil tussen kleine en grote schepen splijt de
    sector
    Het is een vergissing om te concluderen dat de hele binnenvaart slecht rendeert. Wel manifesteert het verschil tussen
    kleine en grote schepen (>1.500 ton) zich steeds duidelijker.
    De eerste groep heeft baat bij de aanzienlijk lagere financieringslasten en is daarmee doorgaans in staat om het hoofd
    redelijk goed boven water te houden. Hoewel er ook bedrijven met grotere schepen zijn die zich bijvoorbeeld met dank
    aan vaste contracten onttrekken aan de malaise, staan deze
    bedrijven er door de hoge vaste kosten gemiddeld gesproken slechter voor. Bij moeilijke marktomstandigheden lopen
    deze bedrijven een groter risico als de vrachtprijs daalt en
    het schip door onvoldoende vraag niet volledig beladen kan
    worden of zelfs stil ligt. Dit is mede te wijten aan de beperkte
    nautische reikwijdte van een groot schip, die zich in het
    hoogste segment beperkt tot de grote rivieren en het zogenoemde ARA-gebied

    Geplaatst door: Bennie op
  • Ja het is op zichzelf wel raar een ING bank die een verhaal gaat schrijven over hoe de binnenvaart zou moeten verbeteren en zelf al een paar jaar met miljarden euros bij de overheid aan een STAATSINFUUS hangt omdat ze zelf in de problemen zaten met de crisis.Nu de binnenvaart nog steeds niet goed gaat verwachten ze maar dat we het zelf gaan oplossen.Ja de premier in holland zei dat de bank een maatschappelijke funtie heeft maar dan zal hier wel naar een gezonde financiering gekeken moeten worden en niet schepen laten doorvaren die op papier allang failliet zijn en de mensen met nog tot nu toe nog een eigen vermogen ook meetrekken in deze ellende.De ING en ook andere banken zal het verlies op zich moeten nemen van schepen die niet meer zo overeind kunnen blijven in deze tijd en stilleggen,maar dat gaat natuurlijk deze bank zelf een hoop geld kosten.Als het weer beter wordt met vrachtprijzen is dat voor iedereen goed.Het laat hier wel duidelijk zien een vrije markt met dure schepen klakeloos gaan financieren werkt niet en gaat alles naar de afgrond.Zo is het met de huizenmarkt,kustvaart en nu dus de binnenvaart een probleem erbij.Het valt wel op dat ze er veel omheen praten en niet de oorzaak bij hun eigen zoeken.

    Geplaatst door: meedenkertjes op
  • sleep die bank vor de bank voor het met u gebeurd

    Geplaatst door: ex op
  • Eindelijk eens iemand die weet wat zijn gasolie verbruik is en dan ook de kosten weet! Zo moeten ze allemaal worden want rekenen kunnen velen niet! Ja de markt verzieken dat kunnen ze!

    Geplaatst door: Dennis op
  • Banken,banken,banken,nieuwbouw,nieuwbouw,nieuwbouw
    De schuld eenzijdig bij de banken neerlegen.
    Er zijn genoeg andere partijen die hier aan hebben mee gewerkt.
    Als eerste onze grote vrienden van de BP die hoog van de toren blazend zoals altijd beweerde dat er vanaf 2008 geen enkelwandige tankers bij hun mochten laden/ lossen.
    Tot er een wakker werdt en het idee kreeg dat als er minder tankers waren de vrachtprijs omhoog zou gaan dus omkeren die hap en zorgen dat er overcapiciteit komt.
    Dan nog een paar bekende uit de containervaart waar ze alles naar de knoppen hebben geholpen met hun prijs drukkende afspraken om vervolgens via de VT in de tankvaart te komen en gelijk nog maar even een bevrachtings kantoor beginnen.
    Nee hoor BP,Shell,Esso wij varen goedkoper dan wie dan ook want wij varen niet winstgevend maar verlies beperkend.
    Dan vraag ik me nu af of dit ook door de banken is veroorzaakt.
    Ben zelf eigenaar van meerdere schepen en weigert regelmatig een reis die dan door een ander verlies beperkend wordt gedaan.
    Met 1500 ton van Amsterdam naar Basel voor euro 12,00 per ton en een gasolie verbruik van 18 kuub op en af 13000,00 euro kan eenvoudig niet uit.

    Geplaatst door: kees op
  • @Hein, De avonturiers die zich hebben laten ompraten door bepaalde makelaars en met 0% eigen kapitaal met een nieuw z.g. eigen schip zijn begonnen gaan dit niet oplossen(die zwijgen als vermoord). Normale ondernemers met eigen middelen moeten dit niet oplossen maar de banken die deze toestand in de hand hebben gewerkt moeten dit terug rechtzetten.

    Geplaatst door: jef op
  • Wanneer de banken en schippers niet de fout hadden begaan: Minder als 30% eigen vermogen en toch financieren. Hadden we dit gezeur niet gehad.
    Los het dan ook samen op!

    Geplaatst door: Hein. op
  • de ing kan mooi praten over overcapaciteit hebben ze zelf veroorzaakt dacht ik zo en dat het in 2017 beter word dat zal wel dan hebben ze alle oude troep eindelijk naar de sloperij gewerkt zeker. wij hebben een schip van bouwjaar 1930 80meter op 9.20 meter we varen hier nu bijna zeven jaar mee en toen we dit schip kochten zei de ing we willen wel financieren maar alleen als je zeker 30 tot 40% eigen vermogen in het schip kan steken dit hebben wij ook gedaan en nu hebben we de keuring gehad en enkele andere akkefietjes buiten onze schuld om , we vragen hulp bij de ing en wat denk je niks hoor zoek het maar uit . of beter gezegd ga maar falliet we verliezen aan jullie toch niet zoveel. als een grote nieuwe buurman om hulp vraagt voor zijn motor of wat dan ook staan ze direkt klaar zit te veel geld in want dat hebben ze overgefinancierd . dus in de toekomst word het beter want dan is de oude troep naar de sloop.

    Geplaatst door: peetje op
  • Wat is overcapaciteit ? Wij liggen de laatste tijd toch gemiddeld 2 dagen per week leeg/te wachten op laden = 35 %. Varen wat minder uren omdat we niet een goede aansuiting hebben = 10 %. Varen zowiezo minder uren als A1.
    Maar kan (en mag ) A2 = 30 %. Vaart meer lege uren net als in 2009,dus wel “varen” maar geen product voortbrengen = 10 %. Varen momenteel vaak met wat kleinere partijen 20 %.
    Omdat wij niet zo graag (helemaal) voor niets / te weinig varen gaat dat zo. Heel slecht is het niet in onze tonnage groep en wij lijken wel allemaal altijd bezig te zijn, maar in de betere jaren was de vervoerde tonnage/km wel bijna het dubbele . De conclusie dat er geen overcapaciteit is laat ik over aan diegenen die dat beter menen te weten, maar wij zouden wel 50 % meer kunnen vervoeren binnen de wettelijke mogelijkheden.

    Geplaatst door: 1000 tonner op
  • Dat vehaaltje van; er is werk genoeg, want ik zie nergens lege schepen liggen is maar ten dele waar.

    Vroeger lagen er in de zeehavens en de binnenlandse beurzen ca. 1000 lege schepen, afhankelijk van het lading aanbod. Nu zien we inderdaad nergens lege schepen liggen, althans niet allemaal bij elkaar, zoals vroeger. Nu word de overcapaciteit over de hele vloot verdeeld. Dat wil zeggen dat je gemiddeld, niet altijd, een aansluitende reis hebt. Gemiddeld heeft ieder schip, uitzonderingen daargelaten, wel een aantal lege dagen. Dit heeft tot gevolg dat iedereen weer aan de beurt komt, er is in principe nog steeds een ladingverdeelsysteem, maar nu zonder tarief. Wil je hier niet aan mee doen ga je leeg liggen en je prijs vast houden. Maar helaas het werkt niet. Niet voor mij en n niet voor U. We noemen dit marktwerking!

    Geplaatst door: peter op
  • Een heel duidelijk verhaal wat hier Jef schrijft en het laat dus zien dat hier dus voorlopig geen verbetering in zit doordat de banken in het verleden zo makkelijk hypotheken hebben verstrekt aan schepen wat in goede tijden al zwaar was en nu in deze tijd dat vrachten slecht zijn en de olieprijs al abnormaal hoog is zou het dus al niet kunnen dat deze schepen nog kunnen varen en zijn op papier allang failliet.Andere banken in het buitenland leggen zoiets allang stil en nemen het verlies op zich.Er zal geen verbertering komen zolang de ING bank en andere banken zelf geen maatregelen zouden nemen.Je ziet het zelf in de kustvaart waar zoiets ook allang speelt alleen daar gaat wordt het gewoon opgelegd als het niet meer uitkan.

    Jan

    Geplaatst door: jan op
  • Overcapiciteit??
    Ik zie nergens ledige schepen lang leeg liggen!!
    Bijna iedereen is vrij snel, voor te weinig aan de reis. Emotie en angst regeert onder de schippers. Mede door de account managers van de banken.
    Banken in het algemeen, het hoeft jullie geen cent te kosten, maar zet gewoon niet iedereen op het verkeerde been!!

    Hanteer nu gewoon met de 3 grote banken strakke regels betreft reis aannemen!!Komt schipper geld te kort met varen, accuut tegen de dijk en er af.

    Komt de schipper geld te kort, met stilligen, samen om de tafel en een plan van aanpak opstellen.
    Alle probleem gevallen verplicht in een coop of achter een runner. Zodat je elkaar niet onderbied.
    Oplossing is niet moeilijk, maar je moet het wel willen zien en willen!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • geachte heren,ING
    Ik zou graag eens met jullie rond de tafel willen zitten om mij eens te vertellen waar jullie de informatie halen en te beweren dat er overcapaciteit is. Want ik kan u vertellen dat er genoeg werk wordt aan geboden,maar dat de prijs per ton niet voldoet aan de eisen van 2012!
    Als de ING en nog andere banken eens stoppen met paniek te zaaien en zelf eens jullie verantwoording opnemen.Dan kunnen wij als binnenvaartondernemers die van ons ook opnemen.
    En daar wil mee bedoelen dat aan elk schip een kosten label kleeft,of het nu oud of nieuw,groot of klein is die kosten moeten toch betaald worden.Dus Heren/Dames van de ING bij deze vraag ik jullie vriendelijk om mij eens te willen ontvangen op één van jullie kantoren of eventueel bij ons aan boord.Om een keer onze visie van binnenvaart te verwoorden,en kijk te geven hoe dat worden gechanteert en gemanipuleert.

    met vriendelijke groeten
    Willie Wortel

    Geplaatst door: Piselé Patrick op
  • ING en vooral RABO bank en Nederlandse overheid, gelieve jullie verantwoordelijkheid te nemen en de bal niet bij gezonde bedrijven te leggen. Jullie hebben de hele Europese binnenvaart in de vernieling gebracht.Waarschijnlijk is dit dan ook jullie opzet.
    Zelfs een blinde kon zien dat dit fout ging lopen!
    Gaan jullie nu echt schaamteloos op dit slachtveld blijven toekijken?
    Wees eerlijk en haal de door jullie overgefinancierde schepen uit de vaart en houd de risico’s voor eigen rekening!
    Jef uit Belgie

    Geplaatst door: jef op
  • evenwicht terug in 2017. nou veel plezier jongens nog 5 jaar. de meeste waren na 1 jaar al technisch failliet.
    ik denk dat hieruit wel de conclussie getrokken kan worden dat samenwerking/ cooperaties de enige kans van overleven is.

    Geplaatst door: rayce op
  • dat dat nou gezien wordt dat is echt heel snel

    Geplaatst door: lvh op
  • Tja en hoe zou de overcapaciteit er gekomen zijn ?
    afschrijven en je verlies pakken ING , schepen tegen de dijk laten liggen en het is zo opgelost.
    Maar nee we wachten nog even tot de gezonde bedrijven ook in de problemen komen , hetzelfde als griekenland , iedereen de hand boven het hoofd houden en naderhand als er extra geld is vervlogen alsnog tot de conclusie komen dat ze failliet zijn.

    Geplaatst door: ag op

Reageer

ING: ‘Samenwerken of bodemprijzen’ | Schuttevaer.nl

ING: ‘Samenwerken of bodemprijzen’

De binnenvaartmarkt kan alleen structureel verbeteren als schippers meer gaan samenwerken of de overheid als marktmeester gaat optreden. Om de vervoermarkt op korte termijn te verbeteren, moeten schepen worden gesloopt of opgelegd. Wachten op groei kan ook, maar duurt waarschijnlijk te lang.

Door Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • @freedomfigther, kort en correct geformuleerd maar wie en wanneer gaat men dit aanvechten?

    Geplaatst door: jef op
  • de titel had beter geweest:ING gaat schepen met staatsgarantie en betalingachterstand uit de markt halen!

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Tijd voor een EV met bodemtarieven. Beetje jammer is dat daar keihard voor gevochten is , met een voor ieder bekend resultaat. Achteraf gezien was die tijd zo slecht nog niet he ??? Maar nee vrije markt dat was het. Totdat iedereen perse een nieuwbouw moest. Ergens logisch , want je moet nieuwe schepen bouwen om de binnenvaartsector modern te maken en houden. Maar dan alleen voor ondernemers met een gezond bedrijf ! Met 0 % eigen kapitaal een nieuwbouw beginnen is roekeloos en misdadig tegenover de andere binnenvaartondernemes. Dit neem ik die groep ook meer dan kwalijk , evenals de financieerder. Maar de schipper is de gene die de handtekening gezet heeft !

    Geplaatst door: arjen op
  • @ Tm, Toevallig heb ik ergens gelezen dat die ex Vopak medewerker fluvia heeft opgericht en de eerste schepen “Bragvloot” heeft verkregen als zwijggeld! Hij dreigde ermee de vuile was uit te brengen en Vopak heeft dit op deze manier opgelost.

    Geplaatst door: JvH op
  • een gesprek met accountmanager 2007 we zeiden er moet niet zoveel geld in nieuwbouw.het is allemaal lucht.toen kregen wij als antwoord ,dit is een kwestie van zaken doen.oke.ja we hebben ook een sloop regeling gehad ,dat is zo te niet.maar dat zagen wij helemaal verkeerd.in 2009 heb ik ze weer op gebeld en gevraagt en nu,ja nu moeten we mekaar er door helpen.dus ik ben nieuswierig hoe het zal gaan ,maar de accountsmanager is al lang weggepromoveerd,

    Geplaatst door: anneke op
  • bij de ing bank kun je hooft niet boven water houden ze smeren je gewoon drie hypotheken aan en dan laten ze je een jaar varen en vervolgens schoppen ze je er af en zoeken een andere slachtoffer
    ze hebben schijt aan de ondernemer als die failliet
    is dat niet hun probleem maar wat wil je ze hebben toch een goede econoom in dienst die weet wel hoe je arme schippers moet benaderen de heer g.g.

    Geplaatst door: gedup? op
  • @Maarten

    Rent-a-Ship: geen woorden maar daden.

    ING: woorden maar geen daden

    Geplaatst door: ……. op
  • Als ECONOOM bij de ING bank kan je een mooi verhaal schrijven hoe het allemaal maar moet.Ik zou voorstellen om als econoom zelf eens exploitatie te doen van een vrachtschip of binnenvaarttanker en jullie als eigenaar.Ik zou graag willen zien wat hier na een paar jaar van terecht komt in der plaats van elk jaar op een stoel achter een computer bij de ING bank allerlei voorstellen gaan maken die in de praktijk al helemaal niet werken en zeker omdat ze al jaren terug al duidelijk wisten dat dit niet nooit goed ging.

    Geplaatst door: speciale econoom op
  • tvw 14-03-2012 op 14:56 Wel eens over nagedacht wie er voor die bodemtarieven gaat varen als er veel te veel schepen zijn? Volgens mij de zwaarst gefinancierde schepen, daar zorgen de banken wel voor. En wie gaat er euro’s terug schuiven om maar aan de reis te komen? Er is maar één echte oplossing: slopen. Zo snel mogelijk. En niet de kleine schepen, maar de grote, desnoods de nieuwe. Die drukken onze hele zogenaamde markt kapot. Geen marktwerking = geen markt.

    Geplaatst door: Jopie de Hanker op
  • Freedomfighter,
    De laatste 3 letters van freedom slaan zeker op jou.
    Wat een gelul zeg gasolie naar 1000 euro en de vracht met 50% naar beneden met mensen zoals jij komen we er wel.
    Durf met zijn allen nou eens een eenheid te vormen en weigert een reis die echt niet uit kan.
    het zal even duren maar dan wordt er vanzelf meer betaald zodra er laag water komt/is of een raffinaderij is in onderhoud dan steigen de prijzen ook in een korte tijd.

    Geplaatst door: kees op
  • ING en andere financiele instellingen,ik spreek voor de tankvaart. Wat u hier neerschrijft weten alle gezonde ondernemers.
    Jullie spelen de bal naar de binnenvaartondernemers wat zeker niet terecht is.
    Begin bij uzelf, haal al de failliete avonturiers uit de markt en sloop deze schepen (nieuw of niet) zodat die geen kwaad meer kunnen aanrichten.
    Het zou ook niet verkeerd zijn om voor nieuwe projecten 40% eigen middelen te eisen zodat bepaalde scheepsmakelaars hier geen rommelige constructie tegenover kunnen zetten en wij zullen het nodige doen om onze markt terug te stabiliseren. En schaf de staatsgaranties af.

    Geplaatst door: jan op
  • geef mij maar bodem tarif dan komt er rust in de keet

    Geplaatst door: tvw op
  • wat vreemd! Heb vorige week Rent-a-Ship uitgeschreven bij KvK.

    Verdere commentaar overbodig!

    Geplaatst door: Maarten op
  • klinkt een beetje als een voorzichtige stap naar een herinvoering van een E.V. en dat uit de monden van mensen die dat systeem juist zonodig om zeep moesten helpen, en daarmee de leefbaarheid van de binnenvaart,

    Geplaatst door: Jan van Putten, ex ms. “Manta” op
  • er is maar één oplossing, gasolieprijs naar1000€ per cub en vrachtprijs met 50% naar beneden gedurende 1 jaar.keiharde sanering maar wel doeltreffend.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • o ja er komt weer een ponton aan van de week vol met tankers ha ha lachen man straks krijg je een tankertje bij de albert heyn op de bonuspunten.
    was vergeten de makelaars er bij te betrekken zouden die al zweet in hun bilnaat krijgen met al die casco,s die ze aan de straatstenen niet kwijt raken.
    en dat er geen werk is valt ook wel mee interstream las ik in de krant gaat weer acht nieuwe greentankers in de markt gooien dus ja waarom nieuwe schepen als er geen werk is snap het verhaal niet helemaal.
    o ja nog eenmaal de slogan van de bevrachters als we nou allemaal een vlag voeren metd e ze slogan het wordt slecht,het gaat slecht,het gaat slecht worden dus alle schepen met deze vlag in top de slogan van de binnen vaart

    Geplaatst door: pioetje chemietje op
  • ha ha lachen joh al dat geklaag en gejank hieronder.
    jongens de markt is hard,dit probleem lost zichzelf op twee jaar slecht en als de banken niet helpen dan is het probleem vanzelf opgelost met een nadeel ook dan zullend e vrachten niet stijgen al het meer verdiende geld vloeit in de zakken van de bevrachters.
    de slogan van de bevrachter is het is slecht,het owrdt slecht,het gaat slecht worden.
    nee deze markt is door en door verrot dus pak wat je pakken kan als scheepseigenaar het zal nooit meer goed komen het is een illusie om te denken dat door minder schepen de vrachten omhoog gaan dat is niet in het belang van de verladers en bevrachters.
    die willen lamlullen zoals wij die zich verloren varen en aan het eind nog niets in de knip te makken heb moderne slaverij noemen ze dat.
    hier spreekt een eigenaar van een overgefinancierde tanker die met de dag leef vandaag heb ik geld morgen slaap ik onder een brug das het leven

    Geplaatst door: pioetje chemietje op
  • @Kees, wat betreft de tankvaart, wat dacht je van Fluvia?
    Hier is een ex Van Ommeren medewerker mee begonnen en deze man doet het goed, althans als je zo wilt en kunt leven….

    Momenteel varen ze niet alleen Eetbare oliën maar ook stookolie, mineralen en chemie.
    Daarnaast hebben ze een eigen bevrachtingskantoor, verdienen ze grof geld aan handel in schepen welke ze deels mee financieren en na een faillisement welke bij voorbaat al vast staat hebben ze een periode goedkoop een schip op de reservelijst gehad (eigen schepen varen beter) en kopen kopen ze hun eigen schip weer terug van de bank om vervolgens weer een volgend slachtoffer te zoeken…

    Nee, met zo’n gele boot kom je dr wel en weer diezelfde banken doen keer op keer weer mee aan dit spelletje!

    Geplaatst door: Tm op
  • Beste J.v.d.V.
    De meeste nieuwe ondernemers (vooral in de tankvaart) waren zo trots dat ze hun handtekening mochten zetten. Als je aan een project kunt beginnen zonder maar één Euro eigen geld op zak is je persoonlijk risico nihil want je hebt immers toch niks te verliezen. Ondanks hun mooi voorgeschotelde lange termijncontracten konden de meesten 6 maand na oplevering hun financieele verplichtingen al niet meer voldoen. Deze jongens moeten ze uit de vaart halen en hun schepen slopen zodat de markt zich terug normaliseert en gelijktijdig de sloopregeling terug invoeren. Dat de markt zichzelf niet regelt zoals enkele makelaars verkondigden is nu meer dan ooit bewezen!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Ik snap heel die discussie niet over de nieuwbouw/overcapaciteit.Ik ben heel niet tegen nieuwbouw(gezonde nieuwbouw wel te verstaan)maar dit had niet meer met gezond te maken alleen veel al pure hebzucht.Iedereen had kenne zien dat de groei er een keer uit gaat,bomen groeien ook niet altijd door dat stopt ook een keer.We kenne iede reen de schuld geven maar er is er maar 1 die z’n handtekening onder het contract van die nieubouw heeft gezet en dat is toch de eigenaar die hadde toen zoveel lef laat ze dan nu ook het lef hebbe(die overgefinancieerde schepen )om de handoek in de ring te gooien dan ben je pas echt een vent
    J.v.d.V

    Geplaatst door: J.v.d.V op
  • @bennie

    Jammer dat eerstgenoemde groep niet aan de technische eisen kan voldoen.

    Geplaatst door: Dat doen we hier anoniem op
  • Het is niet alleen maar slecht nieuws. Quote uit hoofdstuk 3:
    Verschil tussen kleine en grote schepen splijt de
    sector
    Het is een vergissing om te concluderen dat de hele binnenvaart slecht rendeert. Wel manifesteert het verschil tussen
    kleine en grote schepen (>1.500 ton) zich steeds duidelijker.
    De eerste groep heeft baat bij de aanzienlijk lagere financieringslasten en is daarmee doorgaans in staat om het hoofd
    redelijk goed boven water te houden. Hoewel er ook bedrijven met grotere schepen zijn die zich bijvoorbeeld met dank
    aan vaste contracten onttrekken aan de malaise, staan deze
    bedrijven er door de hoge vaste kosten gemiddeld gesproken slechter voor. Bij moeilijke marktomstandigheden lopen
    deze bedrijven een groter risico als de vrachtprijs daalt en
    het schip door onvoldoende vraag niet volledig beladen kan
    worden of zelfs stil ligt. Dit is mede te wijten aan de beperkte
    nautische reikwijdte van een groot schip, die zich in het
    hoogste segment beperkt tot de grote rivieren en het zogenoemde ARA-gebied

    Geplaatst door: Bennie op
  • Ja het is op zichzelf wel raar een ING bank die een verhaal gaat schrijven over hoe de binnenvaart zou moeten verbeteren en zelf al een paar jaar met miljarden euros bij de overheid aan een STAATSINFUUS hangt omdat ze zelf in de problemen zaten met de crisis.Nu de binnenvaart nog steeds niet goed gaat verwachten ze maar dat we het zelf gaan oplossen.Ja de premier in holland zei dat de bank een maatschappelijke funtie heeft maar dan zal hier wel naar een gezonde financiering gekeken moeten worden en niet schepen laten doorvaren die op papier allang failliet zijn en de mensen met nog tot nu toe nog een eigen vermogen ook meetrekken in deze ellende.De ING en ook andere banken zal het verlies op zich moeten nemen van schepen die niet meer zo overeind kunnen blijven in deze tijd en stilleggen,maar dat gaat natuurlijk deze bank zelf een hoop geld kosten.Als het weer beter wordt met vrachtprijzen is dat voor iedereen goed.Het laat hier wel duidelijk zien een vrije markt met dure schepen klakeloos gaan financieren werkt niet en gaat alles naar de afgrond.Zo is het met de huizenmarkt,kustvaart en nu dus de binnenvaart een probleem erbij.Het valt wel op dat ze er veel omheen praten en niet de oorzaak bij hun eigen zoeken.

    Geplaatst door: meedenkertjes op
  • sleep die bank vor de bank voor het met u gebeurd

    Geplaatst door: ex op
  • Eindelijk eens iemand die weet wat zijn gasolie verbruik is en dan ook de kosten weet! Zo moeten ze allemaal worden want rekenen kunnen velen niet! Ja de markt verzieken dat kunnen ze!

    Geplaatst door: Dennis op
  • Banken,banken,banken,nieuwbouw,nieuwbouw,nieuwbouw
    De schuld eenzijdig bij de banken neerlegen.
    Er zijn genoeg andere partijen die hier aan hebben mee gewerkt.
    Als eerste onze grote vrienden van de BP die hoog van de toren blazend zoals altijd beweerde dat er vanaf 2008 geen enkelwandige tankers bij hun mochten laden/ lossen.
    Tot er een wakker werdt en het idee kreeg dat als er minder tankers waren de vrachtprijs omhoog zou gaan dus omkeren die hap en zorgen dat er overcapiciteit komt.
    Dan nog een paar bekende uit de containervaart waar ze alles naar de knoppen hebben geholpen met hun prijs drukkende afspraken om vervolgens via de VT in de tankvaart te komen en gelijk nog maar even een bevrachtings kantoor beginnen.
    Nee hoor BP,Shell,Esso wij varen goedkoper dan wie dan ook want wij varen niet winstgevend maar verlies beperkend.
    Dan vraag ik me nu af of dit ook door de banken is veroorzaakt.
    Ben zelf eigenaar van meerdere schepen en weigert regelmatig een reis die dan door een ander verlies beperkend wordt gedaan.
    Met 1500 ton van Amsterdam naar Basel voor euro 12,00 per ton en een gasolie verbruik van 18 kuub op en af 13000,00 euro kan eenvoudig niet uit.

    Geplaatst door: kees op
  • @Hein, De avonturiers die zich hebben laten ompraten door bepaalde makelaars en met 0% eigen kapitaal met een nieuw z.g. eigen schip zijn begonnen gaan dit niet oplossen(die zwijgen als vermoord). Normale ondernemers met eigen middelen moeten dit niet oplossen maar de banken die deze toestand in de hand hebben gewerkt moeten dit terug rechtzetten.

    Geplaatst door: jef op
  • Wanneer de banken en schippers niet de fout hadden begaan: Minder als 30% eigen vermogen en toch financieren. Hadden we dit gezeur niet gehad.
    Los het dan ook samen op!

    Geplaatst door: Hein. op
  • de ing kan mooi praten over overcapaciteit hebben ze zelf veroorzaakt dacht ik zo en dat het in 2017 beter word dat zal wel dan hebben ze alle oude troep eindelijk naar de sloperij gewerkt zeker. wij hebben een schip van bouwjaar 1930 80meter op 9.20 meter we varen hier nu bijna zeven jaar mee en toen we dit schip kochten zei de ing we willen wel financieren maar alleen als je zeker 30 tot 40% eigen vermogen in het schip kan steken dit hebben wij ook gedaan en nu hebben we de keuring gehad en enkele andere akkefietjes buiten onze schuld om , we vragen hulp bij de ing en wat denk je niks hoor zoek het maar uit . of beter gezegd ga maar falliet we verliezen aan jullie toch niet zoveel. als een grote nieuwe buurman om hulp vraagt voor zijn motor of wat dan ook staan ze direkt klaar zit te veel geld in want dat hebben ze overgefinancierd . dus in de toekomst word het beter want dan is de oude troep naar de sloop.

    Geplaatst door: peetje op
  • Wat is overcapaciteit ? Wij liggen de laatste tijd toch gemiddeld 2 dagen per week leeg/te wachten op laden = 35 %. Varen wat minder uren omdat we niet een goede aansuiting hebben = 10 %. Varen zowiezo minder uren als A1.
    Maar kan (en mag ) A2 = 30 %. Vaart meer lege uren net als in 2009,dus wel “varen” maar geen product voortbrengen = 10 %. Varen momenteel vaak met wat kleinere partijen 20 %.
    Omdat wij niet zo graag (helemaal) voor niets / te weinig varen gaat dat zo. Heel slecht is het niet in onze tonnage groep en wij lijken wel allemaal altijd bezig te zijn, maar in de betere jaren was de vervoerde tonnage/km wel bijna het dubbele . De conclusie dat er geen overcapaciteit is laat ik over aan diegenen die dat beter menen te weten, maar wij zouden wel 50 % meer kunnen vervoeren binnen de wettelijke mogelijkheden.

    Geplaatst door: 1000 tonner op
  • Dat vehaaltje van; er is werk genoeg, want ik zie nergens lege schepen liggen is maar ten dele waar.

    Vroeger lagen er in de zeehavens en de binnenlandse beurzen ca. 1000 lege schepen, afhankelijk van het lading aanbod. Nu zien we inderdaad nergens lege schepen liggen, althans niet allemaal bij elkaar, zoals vroeger. Nu word de overcapaciteit over de hele vloot verdeeld. Dat wil zeggen dat je gemiddeld, niet altijd, een aansluitende reis hebt. Gemiddeld heeft ieder schip, uitzonderingen daargelaten, wel een aantal lege dagen. Dit heeft tot gevolg dat iedereen weer aan de beurt komt, er is in principe nog steeds een ladingverdeelsysteem, maar nu zonder tarief. Wil je hier niet aan mee doen ga je leeg liggen en je prijs vast houden. Maar helaas het werkt niet. Niet voor mij en n niet voor U. We noemen dit marktwerking!

    Geplaatst door: peter op
  • Een heel duidelijk verhaal wat hier Jef schrijft en het laat dus zien dat hier dus voorlopig geen verbetering in zit doordat de banken in het verleden zo makkelijk hypotheken hebben verstrekt aan schepen wat in goede tijden al zwaar was en nu in deze tijd dat vrachten slecht zijn en de olieprijs al abnormaal hoog is zou het dus al niet kunnen dat deze schepen nog kunnen varen en zijn op papier allang failliet.Andere banken in het buitenland leggen zoiets allang stil en nemen het verlies op zich.Er zal geen verbertering komen zolang de ING bank en andere banken zelf geen maatregelen zouden nemen.Je ziet het zelf in de kustvaart waar zoiets ook allang speelt alleen daar gaat wordt het gewoon opgelegd als het niet meer uitkan.

    Jan

    Geplaatst door: jan op
  • Overcapiciteit??
    Ik zie nergens ledige schepen lang leeg liggen!!
    Bijna iedereen is vrij snel, voor te weinig aan de reis. Emotie en angst regeert onder de schippers. Mede door de account managers van de banken.
    Banken in het algemeen, het hoeft jullie geen cent te kosten, maar zet gewoon niet iedereen op het verkeerde been!!

    Hanteer nu gewoon met de 3 grote banken strakke regels betreft reis aannemen!!Komt schipper geld te kort met varen, accuut tegen de dijk en er af.

    Komt de schipper geld te kort, met stilligen, samen om de tafel en een plan van aanpak opstellen.
    Alle probleem gevallen verplicht in een coop of achter een runner. Zodat je elkaar niet onderbied.
    Oplossing is niet moeilijk, maar je moet het wel willen zien en willen!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • geachte heren,ING
    Ik zou graag eens met jullie rond de tafel willen zitten om mij eens te vertellen waar jullie de informatie halen en te beweren dat er overcapaciteit is. Want ik kan u vertellen dat er genoeg werk wordt aan geboden,maar dat de prijs per ton niet voldoet aan de eisen van 2012!
    Als de ING en nog andere banken eens stoppen met paniek te zaaien en zelf eens jullie verantwoording opnemen.Dan kunnen wij als binnenvaartondernemers die van ons ook opnemen.
    En daar wil mee bedoelen dat aan elk schip een kosten label kleeft,of het nu oud of nieuw,groot of klein is die kosten moeten toch betaald worden.Dus Heren/Dames van de ING bij deze vraag ik jullie vriendelijk om mij eens te willen ontvangen op één van jullie kantoren of eventueel bij ons aan boord.Om een keer onze visie van binnenvaart te verwoorden,en kijk te geven hoe dat worden gechanteert en gemanipuleert.

    met vriendelijke groeten
    Willie Wortel

    Geplaatst door: Piselé Patrick op
  • ING en vooral RABO bank en Nederlandse overheid, gelieve jullie verantwoordelijkheid te nemen en de bal niet bij gezonde bedrijven te leggen. Jullie hebben de hele Europese binnenvaart in de vernieling gebracht.Waarschijnlijk is dit dan ook jullie opzet.
    Zelfs een blinde kon zien dat dit fout ging lopen!
    Gaan jullie nu echt schaamteloos op dit slachtveld blijven toekijken?
    Wees eerlijk en haal de door jullie overgefinancierde schepen uit de vaart en houd de risico’s voor eigen rekening!
    Jef uit Belgie

    Geplaatst door: jef op
  • evenwicht terug in 2017. nou veel plezier jongens nog 5 jaar. de meeste waren na 1 jaar al technisch failliet.
    ik denk dat hieruit wel de conclussie getrokken kan worden dat samenwerking/ cooperaties de enige kans van overleven is.

    Geplaatst door: rayce op
  • dat dat nou gezien wordt dat is echt heel snel

    Geplaatst door: lvh op
  • Tja en hoe zou de overcapaciteit er gekomen zijn ?
    afschrijven en je verlies pakken ING , schepen tegen de dijk laten liggen en het is zo opgelost.
    Maar nee we wachten nog even tot de gezonde bedrijven ook in de problemen komen , hetzelfde als griekenland , iedereen de hand boven het hoofd houden en naderhand als er extra geld is vervlogen alsnog tot de conclusie komen dat ze failliet zijn.

    Geplaatst door: ag op

Reageer