Sinds de eeuwwisseling is ook in de droge-ladingvloot de tendens om grotere schepen in te zetten. Zo werden de 40.000/50.000 dwt handymaxen verdrongen door de 50.000/60.000 dwt supramaxen en groeide de vloot van de supramaxen, de 60.000/65.000 dwt schepen. Een ontwikkeling die gunstig is, in zoverre dat de kosten per vervoerde ton dalen. Maar de vlootcapaciteit nam wel toe, terwijl het ladingaanbod niet of nauwelijks steeg, waardoor de huren en vrachten per saldo daalden. Vooral de panamaxen hebben het moeilijk. De Ocean Lion (75.656 dwt, 2005) werd voor vijf tot acht maanden gecharterd voor $ 7400 per dag. Geen huur waarbij de reder winst zal maken.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?