Zeevrachtenmarkt: Inkomsten vlcc’s stijgen weer

De capesizers beleefden enige tijd betere tijden op de Atlantische routes met hogere huren en vrachten, terwijl de markt in het Verre Oosten ondermaats bleef. Maar intussen is het ook op de Atlantische routes weer minder. De export van ijzererts van West-Australië naar China bereikte dan wel een recordhoogte, maar voor de capesizers betekent dit eerder verlies dan winst door de korte vaartijd. De export uit verder afgelegen landen in Zuid-Amerika en Afrika neemt af.

Zeevrachtenmarkt: Inkomsten vlcc's stijgen weer

Sinds de eeuwwisseling is ook in de droge-ladingvloot de tendens om grotere schepen in te zetten. Zo werden de 40.000/50.000 dwt handymaxen verdrongen door de 50.000/60.000 dwt supramaxen en groeide de vloot van de supramaxen, de 60.000/65.000 dwt schepen. Een ontwikkeling die gunstig is, in zoverre dat de kosten per vervoerde ton dalen. Maar de vlootcapaciteit nam wel toe, terwijl het ladingaanbod niet of nauwelijks steeg, waardoor de huren en vrachten per saldo daalden. Vooral de panamaxen hebben het moeilijk. De Ocean Lion (75.656 dwt, 2005) werd voor vijf tot acht maanden gecharterd voor $ 7400 per dag. Geen huur waarbij de reder winst zal maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Inkomsten vlcc’s stijgen weer | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Inkomsten vlcc’s stijgen weer

De capesizers beleefden enige tijd betere tijden op de Atlantische routes met hogere huren en vrachten, terwijl de markt in het Verre Oosten ondermaats bleef. Maar intussen is het ook op de Atlantische routes weer minder. De export van ijzererts van West-Australië naar China bereikte dan wel een recordhoogte, maar voor de capesizers betekent dit eerder verlies dan winst door de korte vaartijd. De export uit verder afgelegen landen in Zuid-Amerika en Afrika neemt af.

Zeevrachtenmarkt: Inkomsten vlcc's stijgen weer

Sinds de eeuwwisseling is ook in de droge-ladingvloot de tendens om grotere schepen in te zetten. Zo werden de 40.000/50.000 dwt handymaxen verdrongen door de 50.000/60.000 dwt supramaxen en groeide de vloot van de supramaxen, de 60.000/65.000 dwt schepen. Een ontwikkeling die gunstig is, in zoverre dat de kosten per vervoerde ton dalen. Maar de vlootcapaciteit nam wel toe, terwijl het ladingaanbod niet of nauwelijks steeg, waardoor de huren en vrachten per saldo daalden. Vooral de panamaxen hebben het moeilijk. De Ocean Lion (75.656 dwt, 2005) werd voor vijf tot acht maanden gecharterd voor $ 7400 per dag. Geen huur waarbij de reder winst zal maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer