Zeevrachtenmarkt: Congestie in laadhavens

Het is nog onduidelijk hoe de vrachtenmarkt voor de droge bulkers zich dit jaar zal ontwikkelen. Door de congestie in zowel de laadhavens in Australië en Brazilië en in de loshavens in China liggen tientallen capesizers voor anker. De vraag naar kolen stijgt, niet alleen uit China, maar ook uit Japan en in wat mindere mate uit Europa. Door het slechte weer in Noord-China steeg ook de vraag naar panamaxen om de energiecentrales van kolen te voorzien. De Din Xin Hai (76.436 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van India naar China voor $ 36.500 per dag. Makelaars verwachten dat de huren nog wel verder zullen stijgen als het slechte weer aanhoudt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Congestie in laadhavens | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Congestie in laadhavens

Het is nog onduidelijk hoe de vrachtenmarkt voor de droge bulkers zich dit jaar zal ontwikkelen. Door de congestie in zowel de laadhavens in Australië en Brazilië en in de loshavens in China liggen tientallen capesizers voor anker. De vraag naar kolen stijgt, niet alleen uit China, maar ook uit Japan en in wat mindere mate uit Europa. Door het slechte weer in Noord-China steeg ook de vraag naar panamaxen om de energiecentrales van kolen te voorzien. De Din Xin Hai (76.436 dwt, 2008) werd gecharterd voor een reis van India naar China voor $ 36.500 per dag. Makelaars verwachten dat de huren nog wel verder zullen stijgen als het slechte weer aanhoudt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer