Zeevrachtenmarkt: Vrachten weer onder druk

In de droge-ladingmarkt kwamen de huren en vrachten van de panamaxen weer onder druk te staan, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. Overcapaciteit is de belangrijkste oorzaak. Vraag naar grondstoffen voor industrieel gebruik, zoals kolen, ijzererts en bauxiet zouden verbetering in de markt kunnen brengen. Maar ondanks de vele aankondigingen dat het ergste van de crisis voorbij is blijven de vrachtenmarkten slecht, zowel voor droge als voor natte bulkschepen.

Terwijl in vroegere tijden de scheepvaart, net als de effectenbeurzen, vooruit liep op een verbetering van de economie zijn er nog weinig aanwijzingen dat dit nu weer het geval is. De Lady Maria Luisa (76.500 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Hongkong voor een rondreis in het Verre Oosten, teruglevering Hongkong voor $ 18.550 per dag. De Epanorthosis (73.700 dwt, 2004) oplevering Gent voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 27.000 per dag.
De Verenigde Staten hebben een recordoogst van granen en sojabonen en de export naar vooral China kan de komende maanden voor een verbetering zorgen op de Atlantische routes.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachten weer onder druk | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachten weer onder druk

In de droge-ladingmarkt kwamen de huren en vrachten van de panamaxen weer onder druk te staan, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. Overcapaciteit is de belangrijkste oorzaak. Vraag naar grondstoffen voor industrieel gebruik, zoals kolen, ijzererts en bauxiet zouden verbetering in de markt kunnen brengen. Maar ondanks de vele aankondigingen dat het ergste van de crisis voorbij is blijven de vrachtenmarkten slecht, zowel voor droge als voor natte bulkschepen.

Terwijl in vroegere tijden de scheepvaart, net als de effectenbeurzen, vooruit liep op een verbetering van de economie zijn er nog weinig aanwijzingen dat dit nu weer het geval is. De Lady Maria Luisa (76.500 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Hongkong voor een rondreis in het Verre Oosten, teruglevering Hongkong voor $ 18.550 per dag. De Epanorthosis (73.700 dwt, 2004) oplevering Gent voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 27.000 per dag.
De Verenigde Staten hebben een recordoogst van granen en sojabonen en de export naar vooral China kan de komende maanden voor een verbetering zorgen op de Atlantische routes.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer