Vrachtenmarkt: Laagste huren in twintig jaar

In het Verre Oosten daalden de huren voor de panamaxen. Het is twintig jaar geleden dat de vrachten zo laag waren, bovendien had de dollar in de jaren 1986-1990 beduidend meer koopkracht dan de dollar nu heeft.

De Yong Jia (74.823 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Shekou, teruglevering Ploce voor $ 3000 per dag. Op de Atlantische routes is het niet veel beter. De Big Sky (69.189 dwt, 1994) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar West-Europa voor $ 3200 per dag plus een ballastbonus van $ 110.000. Een probleem voor de droge bulkers is dat charterers simpelweg verdwijnen en de reders opzadelen met grote problemen of langlopende charters openbreken, uiteraard tegen (veel) lagere huren. In het laatste geval belanden reders niet in problemen over bijvoorbeeld het lossen van de lading, maar het blijft wel zuur. De rechtsbijstand verzekeraars, veelal de P&I Clubs, hebben hun handen vol aan de geschillen tussen reders en charterers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Laagste huren in twintig jaar | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Laagste huren in twintig jaar

In het Verre Oosten daalden de huren voor de panamaxen. Het is twintig jaar geleden dat de vrachten zo laag waren, bovendien had de dollar in de jaren 1986-1990 beduidend meer koopkracht dan de dollar nu heeft.

De Yong Jia (74.823 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Shekou, teruglevering Ploce voor $ 3000 per dag. Op de Atlantische routes is het niet veel beter. De Big Sky (69.189 dwt, 1994) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar West-Europa voor $ 3200 per dag plus een ballastbonus van $ 110.000. Een probleem voor de droge bulkers is dat charterers simpelweg verdwijnen en de reders opzadelen met grote problemen of langlopende charters openbreken, uiteraard tegen (veel) lagere huren. In het laatste geval belanden reders niet in problemen over bijvoorbeeld het lossen van de lading, maar het blijft wel zuur. De rechtsbijstand verzekeraars, veelal de P&I Clubs, hebben hun handen vol aan de geschillen tussen reders en charterers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer