Twee Deense vissers omgekomen door giftige dampen

In de Deense havenplaats Strandby zijn aan boord van de viskotter FN-370 Susanne H maandagavond 4 augustus twee vissers om het leven gekomen, de 58-jarige eigenaar van de viskotter en zijn 21-jarige neef, beiden afkomstig uit Strandby. Een derde persoon raakte zwaar gewond en werd met ademhalingsproblemen met spoed naar het Universiteitsziekenhuis van Aalborg gebracht.

De eigenaar en zijn neef waren in het visruim om een lading sprot te lossen in een vrachtwagen, bestemd voor de vismeelindustrie, toen zij door waterstofsulfide, ontstaan door het rottingsproces van de sprot, bewusteloos raakten. Een derde opvarende wilde zijn collega’s te hulp schieten maar raakte daarbij zelf onwel.

De vrachtwagenchauffeur sloeg alarm waarna reddingswerkers in het visruim afdaalden om de opvarenden te redden. Voor twee van hen kwam hulp te laat, zij waren inmiddels overleden. De derde opvarende van de kotter werd bewusteloos uit het visruim gehaald en direct afgevoerd naar het ziekenhuis.

De industrievisser FN-370 heeft een Nederlandse geschiedenis. In 1982 als TX 8 Cornelia Irene gebouwd door Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog werd ze in 1985 HD-10 Broodwinner. In 1998 bracht de Helderse eigenaar de bijna 19 meter lange Eurokotter onder Duitse vlag, eerst als SH 19 Broodwinner en later als NG 16. Uiteindelijk kwam de kotter in Deense handen. Ze voer eerst als AS 21 en sinds 2007 als FN 370 voor rederij P/R Susanne H. Het schip staat ingeschreven in het visserijregister van Frederikshaven, maar heeft Strandby als thuishaven. (BP)

Twee Deense vissers omgekomen door giftige dampen | Schuttevaer.nl

Twee Deense vissers omgekomen door giftige dampen

In de Deense havenplaats Strandby zijn aan boord van de viskotter FN-370 Susanne H maandagavond 4 augustus twee vissers om het leven gekomen, de 58-jarige eigenaar van de viskotter en zijn 21-jarige neef, beiden afkomstig uit Strandby. Een derde persoon raakte zwaar gewond en werd met ademhalingsproblemen met spoed naar het Universiteitsziekenhuis van Aalborg gebracht.

De eigenaar en zijn neef waren in het visruim om een lading sprot te lossen in een vrachtwagen, bestemd voor de vismeelindustrie, toen zij door waterstofsulfide, ontstaan door het rottingsproces van de sprot, bewusteloos raakten. Een derde opvarende wilde zijn collega’s te hulp schieten maar raakte daarbij zelf onwel.

De vrachtwagenchauffeur sloeg alarm waarna reddingswerkers in het visruim afdaalden om de opvarenden te redden. Voor twee van hen kwam hulp te laat, zij waren inmiddels overleden. De derde opvarende van de kotter werd bewusteloos uit het visruim gehaald en direct afgevoerd naar het ziekenhuis.

De industrievisser FN-370 heeft een Nederlandse geschiedenis. In 1982 als TX 8 Cornelia Irene gebouwd door Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog werd ze in 1985 HD-10 Broodwinner. In 1998 bracht de Helderse eigenaar de bijna 19 meter lange Eurokotter onder Duitse vlag, eerst als SH 19 Broodwinner en later als NG 16. Uiteindelijk kwam de kotter in Deense handen. Ze voer eerst als AS 21 en sinds 2007 als FN 370 voor rederij P/R Susanne H. Het schip staat ingeschreven in het visserijregister van Frederikshaven, maar heeft Strandby als thuishaven. (BP)