Visserijcommissie EU wil nieuwbouw subsidiëren

De Visserijcommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een subsidie van 1,6 miljard euro voor vernieuwing van de Europese vissersvloot, de huidige overcapaciteit en overbevissing ten spijt. Vooral de zuidelijke lidstaten kunnen profijt hebben van de EU-subsidie vanaf 2015, tenzij het voltallige parlement alsnog roet in het eten gooit.

In de Visserijcommissie stemde slechts een krappe meerderheid voor. De subsidie roept veel vragen op en lijkt in te druisen tegen het beleid van de Europese Commissie dat is gericht op beperking van de vangstcapaciteit. Maar volgens de Visserijcommissie is er ruimte voor vernieuwing van de verouderde vloot van kleine kustvaartuigen. Aan toekenning van de subsidie zijn wel voorwaarden verbonden. De EU-bijdrage aan nieuwbouwprojecten bedraagt maximaal 15% van de investering met een maximum van 80.000 euro. Bovendien moet het te vervangen schip 35 jaar of ouder zijn en moet de (vangst)capaciteit van het te vervangen schip minimaal 40% kleiner zijn dan het oude schip. Vooral voor de zuidelijke EU-landen, waar duizenden kleine kustvaartuigen operationeel zijn, kan dit interessant zijn. De totale vissersvloot van de EU bestaat uit ruim 83.000 eenheden, vooral kleinschalige kustvissers. Alleen al de Griekse visservloot telt 17.000 eenheden met een gemiddelde grootte van 5 bt. Italië heeft 13.000 vissersschepen met een gemiddelde grootte van 14 bt. Ter vergelijking: in Nederland staan 730 vissersschepen ingeschreven in het nationale visserijregister, ofwel nog geen 1% van de totale Europese vloot. Wel zijn de Nederlandse vissersschepen met gemiddeld 195 bt beduidend groter dan het gemiddelde in de  EU dat 20 bt bedraagt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Visserijcommissie EU wil nieuwbouw subsidiëren | Schuttevaer.nl

Visserijcommissie EU wil nieuwbouw subsidiëren

De Visserijcommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een subsidie van 1,6 miljard euro voor vernieuwing van de Europese vissersvloot, de huidige overcapaciteit en overbevissing ten spijt. Vooral de zuidelijke lidstaten kunnen profijt hebben van de EU-subsidie vanaf 2015, tenzij het voltallige parlement alsnog roet in het eten gooit.

In de Visserijcommissie stemde slechts een krappe meerderheid voor. De subsidie roept veel vragen op en lijkt in te druisen tegen het beleid van de Europese Commissie dat is gericht op beperking van de vangstcapaciteit. Maar volgens de Visserijcommissie is er ruimte voor vernieuwing van de verouderde vloot van kleine kustvaartuigen. Aan toekenning van de subsidie zijn wel voorwaarden verbonden. De EU-bijdrage aan nieuwbouwprojecten bedraagt maximaal 15% van de investering met een maximum van 80.000 euro. Bovendien moet het te vervangen schip 35 jaar of ouder zijn en moet de (vangst)capaciteit van het te vervangen schip minimaal 40% kleiner zijn dan het oude schip. Vooral voor de zuidelijke EU-landen, waar duizenden kleine kustvaartuigen operationeel zijn, kan dit interessant zijn. De totale vissersvloot van de EU bestaat uit ruim 83.000 eenheden, vooral kleinschalige kustvissers. Alleen al de Griekse visservloot telt 17.000 eenheden met een gemiddelde grootte van 5 bt. Italië heeft 13.000 vissersschepen met een gemiddelde grootte van 14 bt. Ter vergelijking: in Nederland staan 730 vissersschepen ingeschreven in het nationale visserijregister, ofwel nog geen 1% van de totale Europese vloot. Wel zijn de Nederlandse vissersschepen met gemiddeld 195 bt beduidend groter dan het gemiddelde in de  EU dat 20 bt bedraagt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer