Zeevrachtenmarkt: Conflict Hanjin en Seaspan escaleert

Voor de capesizers werd het nu ook zomer met de bijbehorende lage charterhuren. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 6500 per dag. Ook voor de panamaxen (65.000-100.000 dwt) daalden de charterhuren, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 6000 per dag. Het graanaanbod was heel behoorlijk, maar (het verhaal wordt eentonig) er waren teveel schepen beschikbaar om de huren veel te doen stijgen.

Zeevrachtenmarkt: Conflict Hanjin en Seaspan escaleert

Voor de supramaxen bleef de schade nog beperkt en voor de kleinste droge bulkschepen, de handysizers (10.000-40.000 dwt) bleven de huren vrijwel onveranderd. De financiers geloven steeds minder in de scheepvaart om in te investeren. Van de beschikbare kredieten gaat een groot deel naar de cruiseschepen, een van de weinige takken van de scheepvaart waar wel geld wordt verdiend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Conflict Hanjin en Seaspan escaleert | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Conflict Hanjin en Seaspan escaleert

Voor de capesizers werd het nu ook zomer met de bijbehorende lage charterhuren. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 6500 per dag. Ook voor de panamaxen (65.000-100.000 dwt) daalden de charterhuren, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 6000 per dag. Het graanaanbod was heel behoorlijk, maar (het verhaal wordt eentonig) er waren teveel schepen beschikbaar om de huren veel te doen stijgen.

Zeevrachtenmarkt: Conflict Hanjin en Seaspan escaleert

Voor de supramaxen bleef de schade nog beperkt en voor de kleinste droge bulkschepen, de handysizers (10.000-40.000 dwt) bleven de huren vrijwel onveranderd. De financiers geloven steeds minder in de scheepvaart om in te investeren. Van de beschikbare kredieten gaat een groot deel naar de cruiseschepen, een van de weinige takken van de scheepvaart waar wel geld wordt verdiend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer