Uitzonderlijk vervoer moeiteloos per schip

De binnenvaartschepen Navare, Vios, Danmaris en Cascade hebben woensdag 17 februari in het Rodenhuizedok in Gent vier grote opslagtanks gelost. De tanks waren bestemd voor GreenCO2, een fabriek voor het vloeibaar maken van 100.000 ton CO2 per jaar. Hiermee kan de CO2 worden gebruikt in de voedingsindustrie, onder meer voor bubbels in frisdranken.

Uitzonderlijk vervoer moeiteloos per schip

Elke tank is 30 meter hoog, heeft een diameter van 3,50 meter, weegt 68 ton en heeft een inhoud van 300.000 liter voor de opslag van vloeibare CO2 bij een temperatuur van -20 graden Celsius en een druk van 20 bar. Schipper Dick Mudde van de Navare laadde de tanks bij tankbouwer Rootselaar in Nijkerk. Dat was wel even opletten. ‘Je kunt ze er niet zomaar klakkeloos in laten zetten. De tanks zijn zo zwaar dat je ze goed op de sporen moet zetten.’
Mudde maakt zelf altijd foto’s en filmpje van bijzondere lading die hij vervoert. ‘Ik stuur die dan op naar bevrachters en anderen als een stukje reclame om te laten zien wat we als binnenvaart kunnen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Uitzonderlijk vervoer moeiteloos per schip | Schuttevaer.nl

Uitzonderlijk vervoer moeiteloos per schip

De binnenvaartschepen Navare, Vios, Danmaris en Cascade hebben woensdag 17 februari in het Rodenhuizedok in Gent vier grote opslagtanks gelost. De tanks waren bestemd voor GreenCO2, een fabriek voor het vloeibaar maken van 100.000 ton CO2 per jaar. Hiermee kan de CO2 worden gebruikt in de voedingsindustrie, onder meer voor bubbels in frisdranken.

Uitzonderlijk vervoer moeiteloos per schip

Elke tank is 30 meter hoog, heeft een diameter van 3,50 meter, weegt 68 ton en heeft een inhoud van 300.000 liter voor de opslag van vloeibare CO2 bij een temperatuur van -20 graden Celsius en een druk van 20 bar. Schipper Dick Mudde van de Navare laadde de tanks bij tankbouwer Rootselaar in Nijkerk. Dat was wel even opletten. ‘Je kunt ze er niet zomaar klakkeloos in laten zetten. De tanks zijn zo zwaar dat je ze goed op de sporen moet zetten.’
Mudde maakt zelf altijd foto’s en filmpje van bijzondere lading die hij vervoert. ‘Ik stuur die dan op naar bevrachters en anderen als een stukje reclame om te laten zien wat we als binnenvaart kunnen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer