Zeevrachtenmarkt: Jaarafsluiting in mineur

Voor de droge bulkers eindigde 2014 in mineur. De capesizer Mineral Honshu (181.408 dwt, 2012) werd gecharterd voor een reis van Brazilië naar West-Europa voor $ 6000 per dag plus een ballastbonus van $ 130.000. De panamax Bottiglieri Georgio Avino (93.269 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via Riga, teruglevering West-Europa voor $ 8250 per dag. De supramax Pacific Infinity (56.104 dwt, 2012) werd gecharterd voor een reis van Japan naar Zuidoost-Azië voor $ 9300 per dag en de handysizer Westgate (28.183 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Kuala Tanjung, via Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 6000 per dag. Geen huren waar een reder blij van wordt.

Natuurlijk waren er hier en daar lichtpunten. Vooral voor reizen vanaf de oostkust van Zuid-Amerika en uit de US Gulf waren de charterhuren vaak wat hoger, maar voor de droge bulkers was 2014 geen goed jaar.
Natuurlijk zijn er rond deze tijd de gebruikelijke voorspellingen voor het nieuwe jaar. Niet dat ze vaak uitkomen, maar voor de droge bulkers is het onwaarschijnlijk dat 2015 veel beter zal worden. De overcapaciteit van de vloten blijft, terwijl de wereldhandel niet spectaculair zal toenemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Jaarafsluiting in mineur | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Jaarafsluiting in mineur

Voor de droge bulkers eindigde 2014 in mineur. De capesizer Mineral Honshu (181.408 dwt, 2012) werd gecharterd voor een reis van Brazilië naar West-Europa voor $ 6000 per dag plus een ballastbonus van $ 130.000. De panamax Bottiglieri Georgio Avino (93.269 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via Riga, teruglevering West-Europa voor $ 8250 per dag. De supramax Pacific Infinity (56.104 dwt, 2012) werd gecharterd voor een reis van Japan naar Zuidoost-Azië voor $ 9300 per dag en de handysizer Westgate (28.183 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Kuala Tanjung, via Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 6000 per dag. Geen huren waar een reder blij van wordt.

Natuurlijk waren er hier en daar lichtpunten. Vooral voor reizen vanaf de oostkust van Zuid-Amerika en uit de US Gulf waren de charterhuren vaak wat hoger, maar voor de droge bulkers was 2014 geen goed jaar.
Natuurlijk zijn er rond deze tijd de gebruikelijke voorspellingen voor het nieuwe jaar. Niet dat ze vaak uitkomen, maar voor de droge bulkers is het onwaarschijnlijk dat 2015 veel beter zal worden. De overcapaciteit van de vloten blijft, terwijl de wereldhandel niet spectaculair zal toenemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer