Recordlading boomstammetjes

Nog nooit heeft de Noorderkade van de Beverwijkse haven De Pijp zo vol gelegen met boomstammetjes. Er werd eind vorige maand 15.000 kuub aangevoerd, plus nogeens zo’n 2500 ton OSB-platen.

Recordlading boomstammetjes

De eerste boomstammen werden aangevoerd door de onder Panamese vlag varende Westwind II (1985, 3177 dwt) die 2220 ton, zo’n 4800 kuub stammetjes aanvoerde vanuit de Zuid-Franse havenplaats Bayonne aan de Golf van Biskaje. Vervolgens kwam de Scot Venture (2002, 3315 dwt ) met 2800 ton, zo’n 5500 kuub naaldboomstammetjes uit het Schotse Inverness. De Scot Pioneer (2006, 3614 dwt), de voormalige Nederlandse coaster Harns, bracht daarop 2500 ton OSB-platen eveneens uit Inverness. De laatste coaster, de Scot Ranger (1997, 3418 dwt) nam uit het Schotse Campbeltown 2800 ton, 5550 kuub naaldboomstammetjes mee.
Scotline
De Scot-schepen behoren tot de Britse rederij Scotline, die negen shortsea-schepen in de vaart heeft. Scotline heeft daarnaast drie eigen terminals, in Inverness,  Gunness aan de rivier de Trent en in Rochester aan de Medway. De allereerste lading stammetjes vervoerde de rederij van Inverness naar het Zweedse Varberg in 1979. De schepen varen van- en naar de Baltische Staten, Zweden, Duitsland, Engeland, Schotland, Ierland en havens aan de Europese westkust. Intrada Ships Management Ltd. voert het beheer over de schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Recordlading boomstammetjes | Schuttevaer.nl

Recordlading boomstammetjes

Nog nooit heeft de Noorderkade van de Beverwijkse haven De Pijp zo vol gelegen met boomstammetjes. Er werd eind vorige maand 15.000 kuub aangevoerd, plus nogeens zo’n 2500 ton OSB-platen.

Recordlading boomstammetjes

De eerste boomstammen werden aangevoerd door de onder Panamese vlag varende Westwind II (1985, 3177 dwt) die 2220 ton, zo’n 4800 kuub stammetjes aanvoerde vanuit de Zuid-Franse havenplaats Bayonne aan de Golf van Biskaje. Vervolgens kwam de Scot Venture (2002, 3315 dwt ) met 2800 ton, zo’n 5500 kuub naaldboomstammetjes uit het Schotse Inverness. De Scot Pioneer (2006, 3614 dwt), de voormalige Nederlandse coaster Harns, bracht daarop 2500 ton OSB-platen eveneens uit Inverness. De laatste coaster, de Scot Ranger (1997, 3418 dwt) nam uit het Schotse Campbeltown 2800 ton, 5550 kuub naaldboomstammetjes mee.
Scotline
De Scot-schepen behoren tot de Britse rederij Scotline, die negen shortsea-schepen in de vaart heeft. Scotline heeft daarnaast drie eigen terminals, in Inverness,  Gunness aan de rivier de Trent en in Rochester aan de Medway. De allereerste lading stammetjes vervoerde de rederij van Inverness naar het Zweedse Varberg in 1979. De schepen varen van- en naar de Baltische Staten, Zweden, Duitsland, Engeland, Schotland, Ierland en havens aan de Europese westkust. Intrada Ships Management Ltd. voert het beheer over de schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer