Het initiatief kwam van papierfabriek Leipa in Schwedt, dat samen met de Wasser- und Schiffahrtsdirektion Ost en het Wasser- und Schiffahrtsamt Eberswalde een plan uitwerkte. Tot nu toe worden alle grondstoffen en eindproducten van de fabriek per spoor of over de weg vervoerd. De Danio (80,90 x 11,42 meter) van de rederij Frank Dahl in Cuxhaven moest zwaar worden geballast om de kanaalbruggen te passeren en de fabriek te bereiken. In Schwedt werd 1228 ton papier in rollen geladen. Drie dagen later kon de lading in het Engelse Immingham worden afgeleverd. ‘We spelen al jaren met de gedachte onze aan- en afvoer zoveel mogelijk over het water te laten lopen’, zegt woordvoerder Jürgen Sauter van Leipa. ‘Omdat de aangekondigde verbetering van de bevaarbaarheid tussen Schwedt en Stettin lang op zich laat wachten, gaven wij de Technische Universiteit in Berlijn opdracht te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om onder de huidige omstandigheden op dit traject met een zeerivierschip te varen.’ Die mogelijkheid was er, gezien de komst van de Danio. Bij Leipa wordt nu bekeken of het rendabel is regelmatig een zeerivierschip in te zetten.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?