Drie luikenwagens voor Cleopas

De Cleopas van schipper Hans Peter van der Cingel heeft bij constructiebedrijf Coops en Nieborg in Foxhol aan het Winschoterdiep drie hydraulische luikenwagens geladen. Twee waren bestemd voor Damen Shipyards in Bergum en een moest naar Peters Shipyard in Kampen.

Drie luikenwagens voor Cleopas

‘Mijn Cleopas is in 1921 in opdracht van Reederei Haniel in Duisburg als sleepschip gebouwd bij de Gute Hoffnungshütte in Walsum’, zegt schipper Van der Cingel. ‘Haniel bracht het 1272 ton grote schip als Katenberg (Haniel 65) in de vaart. In 1951 verscheen de naam Haniel Kurier 36 op de boeg. In 1958 liet de in Duisburg gevestigde rederij het schip ombouwen tot motorschip.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Drie luikenwagens voor Cleopas | Schuttevaer.nl

Drie luikenwagens voor Cleopas

De Cleopas van schipper Hans Peter van der Cingel heeft bij constructiebedrijf Coops en Nieborg in Foxhol aan het Winschoterdiep drie hydraulische luikenwagens geladen. Twee waren bestemd voor Damen Shipyards in Bergum en een moest naar Peters Shipyard in Kampen.

Drie luikenwagens voor Cleopas

‘Mijn Cleopas is in 1921 in opdracht van Reederei Haniel in Duisburg als sleepschip gebouwd bij de Gute Hoffnungshütte in Walsum’, zegt schipper Van der Cingel. ‘Haniel bracht het 1272 ton grote schip als Katenberg (Haniel 65) in de vaart. In 1951 verscheen de naam Haniel Kurier 36 op de boeg. In 1958 liet de in Duisburg gevestigde rederij het schip ombouwen tot motorschip.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer