Aan de reis: Angst voor slappe zomer

Veel ondernemers zijn de wanhoop nabij, want varen kan niet omdat de tarieven te laag zijn maar stilliggen is ook geen optie, want veel kosten gaan door. Ze maken zich zorgen over de toekomst. ‘Hoe gaat het na de bouwvak worden? We hebben het nu al moeilijk, maar ik denk dat er nog veel meer werk weg gaat vallen in de slappe zomertijd en het is de vraag of het daarna terugkomt.’

‘Ik kreeg ruim 500 ton ferromangaan aangeboden van de Moerdijk naar Kehl voor 3000 euro’, zegt een verontwaardigd panellid. ‘Ik heb eraan gerekend en houd daar in totaal 245 euro netto aan over. En dan heb ik de slijtage aan schip en motor niet meegerekend. Hoe durven ze! Toen ik de reis weigerde, zeiden ze dat het dan naar de vrachtwagen ging. Ook daar heb ik aan zitten rekenen. Ik weet van een kennis dat een vrachtwagen grofweg een euro per kilometer rekent. Afhankelijk van de soort vrachtwagen die wordt gebruikt, wordt 26 tot dertig ton per keer vervoerd. De zeventien of achttien vrachtwagens die nodig zouden zijn, gaan rond de 8000 euro kosten. Dat is dus een dreigement wat nooit uitgevoerd gaat worden, lijkt mij.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de reis: Angst voor slappe zomer | Schuttevaer.nl

Aan de reis: Angst voor slappe zomer

Veel ondernemers zijn de wanhoop nabij, want varen kan niet omdat de tarieven te laag zijn maar stilliggen is ook geen optie, want veel kosten gaan door. Ze maken zich zorgen over de toekomst. ‘Hoe gaat het na de bouwvak worden? We hebben het nu al moeilijk, maar ik denk dat er nog veel meer werk weg gaat vallen in de slappe zomertijd en het is de vraag of het daarna terugkomt.’

‘Ik kreeg ruim 500 ton ferromangaan aangeboden van de Moerdijk naar Kehl voor 3000 euro’, zegt een verontwaardigd panellid. ‘Ik heb eraan gerekend en houd daar in totaal 245 euro netto aan over. En dan heb ik de slijtage aan schip en motor niet meegerekend. Hoe durven ze! Toen ik de reis weigerde, zeiden ze dat het dan naar de vrachtwagen ging. Ook daar heb ik aan zitten rekenen. Ik weet van een kennis dat een vrachtwagen grofweg een euro per kilometer rekent. Afhankelijk van de soort vrachtwagen die wordt gebruikt, wordt 26 tot dertig ton per keer vervoerd. De zeventien of achttien vrachtwagens die nodig zouden zijn, gaan rond de 8000 euro kosten. Dat is dus een dreigement wat nooit uitgevoerd gaat worden, lijkt mij.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer