Rijn van A tot Z: Duwbakken liggen weer vol

Lange reizen zijn momenteel erg populair. ‘Iedereen wil niets liever dan even de narigheid achter zich laten en aan het werk zijn.’ De duwbakken, waarmee het tot vorige maand redelijk slecht ging, liggen sinds kort weer vol met vooral veel sojaschroot. Omdat veel bakken al vol liggen, wordt er ook gevlet. ‘De markt verwacht kennelijk een prijsverhoging van de soja’, zegt een bevrachter, ‘dus laten ze ze even liggen, in afwachting daarvan.’ Zo lag een 5000-tonner in Rotterdam te vletten voor 800 euro per dag.

Naast soja schijnt er ook veel aluminium en cellulose in de havens te liggen. Dat is wel ingekocht, maar nog niet doorverkocht.
Niet alle berichten zijn positief. Sommige stromen zullen later dit jaar opdrogen. Zo gaat er nog steeds erts naar Duitsland, terwijl de auto-industrie dat momenteel niet nodig heeft. Maar er is een contract afgesloten. Alles wordt dan in het achterland tegen wil en dank opgeslagen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rijn van A tot Z: Duwbakken liggen weer vol | Schuttevaer.nl

Rijn van A tot Z: Duwbakken liggen weer vol

Lange reizen zijn momenteel erg populair. ‘Iedereen wil niets liever dan even de narigheid achter zich laten en aan het werk zijn.’ De duwbakken, waarmee het tot vorige maand redelijk slecht ging, liggen sinds kort weer vol met vooral veel sojaschroot. Omdat veel bakken al vol liggen, wordt er ook gevlet. ‘De markt verwacht kennelijk een prijsverhoging van de soja’, zegt een bevrachter, ‘dus laten ze ze even liggen, in afwachting daarvan.’ Zo lag een 5000-tonner in Rotterdam te vletten voor 800 euro per dag.

Naast soja schijnt er ook veel aluminium en cellulose in de havens te liggen. Dat is wel ingekocht, maar nog niet doorverkocht.
Niet alle berichten zijn positief. Sommige stromen zullen later dit jaar opdrogen. Zo gaat er nog steeds erts naar Duitsland, terwijl de auto-industrie dat momenteel niet nodig heeft. Maar er is een contract afgesloten. Alles wordt dan in het achterland tegen wil en dank opgeslagen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer