OPINIE: Wie zorgt dat we kunnen leren van roeiongelukken?

Drie roeiers zijn onlangs om het leven gekomen toen hun boot, een vier met stuurman, onderwater raakte bij een duwbak op de sterk stromende Neder-Rijn bij Huissen. Wat zouden we kunnen leren van dit incident en wie gaat daarvoor zorgen?

Wie zorgt dat we kunnen leren van roeiongelukken?
  • Geef ‘Varen doe je Samen’ inzage in onderzoek dodelijk ongeluk Huissen

  • Roeiers Deventer bijna klem tussen wal en schip

Door Sander Wels, nautisch adviseur


Ter verbetering van de veiligheid van kanoërs en roeiers tussen de beroepsvaart maakte Rijkswaterstaat medio 2008 afspraken met de roeiverenigingen over het gebruik van de Geldersche IJssel, Neder-Rijn, Lek, Twentekanalen, Zwartewater, Zwolle-IJsselkanaal en Meppelerdiep. Die afspraken hadden hoofdzakelijk betrekking op bewustwording van de risico’s die het gezamenlijk gebruik van de vaarwegen door de beroeps- en recreatievaart met zich meebrengen.
Samen zijn toen de ’10 gouden tips voor roeiers opgesteld’. Daarbij ging het om de zichtbaarheid, uitsluitend bij goed zicht varen, dode hoek, meewerken bij het op- en voorbijlopen en stuurboordwal houden.

Minder sexy

Het was niet altijd een makkelijk proces. Zo werden de fluorescerende hesjes minder sexy gevonden, maar ja, wel beter zichtbaar. Ook de eisen aan de roeiers werden verder opgeschroefd, zoals de bekwaamheidsproeven die moesten worden afgelegd voordat men de rivieren en kanalen mocht bevaren. Al die inzet van de bestuursleden heeft de veiligheid en bewustwording op het water zeker bevorderd.

Onder de noemer ‘Varen doe je Samen!’ is dit nu een landelijk project geworden. De samenwerkende partners bundelen hun kennis, netwerken en communicatiekracht om de verschillende vaarweggebruikers voor te lichten en te motiveren om de vaarwegen veilig met elkaar te delen.

Ondanks al die inzet heeft de calamiteit in Huissen toch kunnen gebeuren. Gezien alle activiteiten op het water zijn ongelukken vrijwel niet te voorkomen, maar er moet wel van kunnen worden geleerd. De uitkomsten van (strafrechtelijk) onderzoek zouden moeten worden verwerkt tot verbeterpunten. De projectgroep ‘Varen doe je Samen!" zou dat kunnen oppakken, maar die moet dan wel inzage krijgen in de onderzoekresultaten.

Incident Deventer

Beroepsschippers zouden ook eens moeten meevaren met roeiers om ervaring op te doen met het vaargedrag van hun eigen collega’s. Ze zouden dan ook eerst een toets moeten afleggen over de geldende reglementering ‘kleine vaartuigen’.

Zo raad ik de schipper die een dag voor de calamiteit in Huissen in Deventer wilde afmeren aan de Wellekade, dringend aan nog eens door het Binnenvaartpolitiereglement te bladeren. Toen een roeiboot (vier plus stuurman) in de afvaart aan de stuurboordzijde van de IJssel voer, hield deze schipper namelijk helemaal geen rekening met de roeiers en zette zijn manoeuvre richting de kade door. De roeiers moesten de roeiriemen intrekken om niet klem te raken tussen de kade en het schip. Wat de roeiers meemaakten was slecht voor hun gemoedsrust, maar tast ook hun vertrouwen aan.

Het is aannemelijk dat de beroepsschipper nog heeft gedacht aan zijn ‘eigen gelijk’, maar daarbij voorbij gaat aan de inhoud van het Binnenvaartpolitiereglement.

De roeiers hadden van het voorval in Deventer aangifte moeten doen, zodat het incident ook wordt geregistreerd. Niet alleen voor de ‘gerechtigheid’, maar ook voor het door handhavers beschikbaar stellen van het onderzoek en het daarmee kunnen doorvoeren van verbeterpunten. Daarmee kan de veiligheid op het water verder toenemen.

OPINIE: Wie zorgt dat we kunnen leren van roeiongelukken? | Schuttevaer.nl

OPINIE: Wie zorgt dat we kunnen leren van roeiongelukken?

Drie roeiers zijn onlangs om het leven gekomen toen hun boot, een vier met stuurman, onderwater raakte bij een duwbak op de sterk stromende Neder-Rijn bij Huissen. Wat zouden we kunnen leren van dit incident en wie gaat daarvoor zorgen?

Wie zorgt dat we kunnen leren van roeiongelukken?
  • Geef ‘Varen doe je Samen’ inzage in onderzoek dodelijk ongeluk Huissen

  • Roeiers Deventer bijna klem tussen wal en schip

Door Sander Wels, nautisch adviseur


Ter verbetering van de veiligheid van kanoërs en roeiers tussen de beroepsvaart maakte Rijkswaterstaat medio 2008 afspraken met de roeiverenigingen over het gebruik van de Geldersche IJssel, Neder-Rijn, Lek, Twentekanalen, Zwartewater, Zwolle-IJsselkanaal en Meppelerdiep. Die afspraken hadden hoofdzakelijk betrekking op bewustwording van de risico’s die het gezamenlijk gebruik van de vaarwegen door de beroeps- en recreatievaart met zich meebrengen.
Samen zijn toen de ’10 gouden tips voor roeiers opgesteld’. Daarbij ging het om de zichtbaarheid, uitsluitend bij goed zicht varen, dode hoek, meewerken bij het op- en voorbijlopen en stuurboordwal houden.

Minder sexy

Het was niet altijd een makkelijk proces. Zo werden de fluorescerende hesjes minder sexy gevonden, maar ja, wel beter zichtbaar. Ook de eisen aan de roeiers werden verder opgeschroefd, zoals de bekwaamheidsproeven die moesten worden afgelegd voordat men de rivieren en kanalen mocht bevaren. Al die inzet van de bestuursleden heeft de veiligheid en bewustwording op het water zeker bevorderd.

Onder de noemer ‘Varen doe je Samen!’ is dit nu een landelijk project geworden. De samenwerkende partners bundelen hun kennis, netwerken en communicatiekracht om de verschillende vaarweggebruikers voor te lichten en te motiveren om de vaarwegen veilig met elkaar te delen.

Ondanks al die inzet heeft de calamiteit in Huissen toch kunnen gebeuren. Gezien alle activiteiten op het water zijn ongelukken vrijwel niet te voorkomen, maar er moet wel van kunnen worden geleerd. De uitkomsten van (strafrechtelijk) onderzoek zouden moeten worden verwerkt tot verbeterpunten. De projectgroep ‘Varen doe je Samen!" zou dat kunnen oppakken, maar die moet dan wel inzage krijgen in de onderzoekresultaten.

Incident Deventer

Beroepsschippers zouden ook eens moeten meevaren met roeiers om ervaring op te doen met het vaargedrag van hun eigen collega’s. Ze zouden dan ook eerst een toets moeten afleggen over de geldende reglementering ‘kleine vaartuigen’.

Zo raad ik de schipper die een dag voor de calamiteit in Huissen in Deventer wilde afmeren aan de Wellekade, dringend aan nog eens door het Binnenvaartpolitiereglement te bladeren. Toen een roeiboot (vier plus stuurman) in de afvaart aan de stuurboordzijde van de IJssel voer, hield deze schipper namelijk helemaal geen rekening met de roeiers en zette zijn manoeuvre richting de kade door. De roeiers moesten de roeiriemen intrekken om niet klem te raken tussen de kade en het schip. Wat de roeiers meemaakten was slecht voor hun gemoedsrust, maar tast ook hun vertrouwen aan.

Het is aannemelijk dat de beroepsschipper nog heeft gedacht aan zijn ‘eigen gelijk’, maar daarbij voorbij gaat aan de inhoud van het Binnenvaartpolitiereglement.

De roeiers hadden van het voorval in Deventer aangifte moeten doen, zodat het incident ook wordt geregistreerd. Niet alleen voor de ‘gerechtigheid’, maar ook voor het door handhavers beschikbaar stellen van het onderzoek en het daarmee kunnen doorvoeren van verbeterpunten. Daarmee kan de veiligheid op het water verder toenemen.