Geringere stijging kosten binnenvaart

De kosten in de binnenvaart zijn in 2012 ten opzichte van 2011 beperkt toegenomen, voornamelijk door de stijging van de gasolieprijs. De kostenstijging is echter kleiner dan in 2011 ten opzichte van 2010, door de minder sterke stijging van de brandstofkosten en daling van de rentekosten. Voor 2013 wordt verwacht dat de kostenstijging verder afneemt.

Dat blijkt uit de kostenrapportages die recent zijn geactualiseerd door Panteia/NEA in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). De rapporten zijn te gebruiken in vergelijking met de eigen bedrijfssituatie. Er is een algemeen rapport waarbij er doorrekeningen zijn gemaakt voor diverse segmenten (motorvrachtvaart, duwvaart, tankvaart, containervaart, koppelverbanden) en daarnaast zijn er twee zeer gedetailleerde rapporten te verkrijgen over de tankvaart en het vervoer van zand en grind. Deze rapporten geven de kostenstructuur in absolute bedragen weer en de (verwachte) ontwikkeling voor deze beide deelmarkten. Bij het rapport over de kostenstructuur en ontwikkeling in de tankvaart wordt een cd-rom geleverd, waarmee ondernemers via een Excel-tool hun eigen kostensituatie kunnen doorrekenen en spiegelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geringere stijging kosten binnenvaart | Schuttevaer.nl

Geringere stijging kosten binnenvaart

De kosten in de binnenvaart zijn in 2012 ten opzichte van 2011 beperkt toegenomen, voornamelijk door de stijging van de gasolieprijs. De kostenstijging is echter kleiner dan in 2011 ten opzichte van 2010, door de minder sterke stijging van de brandstofkosten en daling van de rentekosten. Voor 2013 wordt verwacht dat de kostenstijging verder afneemt.

Dat blijkt uit de kostenrapportages die recent zijn geactualiseerd door Panteia/NEA in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). De rapporten zijn te gebruiken in vergelijking met de eigen bedrijfssituatie. Er is een algemeen rapport waarbij er doorrekeningen zijn gemaakt voor diverse segmenten (motorvrachtvaart, duwvaart, tankvaart, containervaart, koppelverbanden) en daarnaast zijn er twee zeer gedetailleerde rapporten te verkrijgen over de tankvaart en het vervoer van zand en grind. Deze rapporten geven de kostenstructuur in absolute bedragen weer en de (verwachte) ontwikkeling voor deze beide deelmarkten. Bij het rapport over de kostenstructuur en ontwikkeling in de tankvaart wordt een cd-rom geleverd, waarmee ondernemers via een Excel-tool hun eigen kostensituatie kunnen doorrekenen en spiegelen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer