Brabant is stank tankvaart zat

De gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant dreigen met het instellen van een lokaal verbod op ontgassen van binnenvaarttankers op het Hollandsch Diep als de regering in Den Haag niet snel zelf een algemeen verbod instelt.

Brabant is stank tankvaart zat

Moerdijk meet regelmatig teveel benzeen in de lucht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • men petr zo klagen waarom ben je dan in de scheepvaart gegaan ? slaven daar twijfel ik toch aan want vele staan op 8 ‘uur om 9 uur werken en dan de tussen pose en s avonds om 4 uur stoppen jullie zo dat moet even gezegd worden

    Geplaatst door: val op
  • Hopelijk komt er in de toekomst een standaard regelgeving die overal gelijk is. Nu is het teveel verplaatsen van het probleem. Zonder regelgeving komen er ook geen oplossingen. Het financieren van de oplossing moet niet bij de schippers terecht komen, maar bij de eigenaar van de lading.

    Geplaatst door: Bart op
  • Ich habe viele Tanks gesauberd im jahre im tankfahrt. Aber eine sache ist wahrheit; wie grosser die auto- wie mehr umweltschmutz! Eigentumer met BMW oder Audi, niemals normal lohn schicken, ich immer und collegen auch, problemen mit verboten handlungen wir mussen machen. Jeder wissen davon! Grosse sprechen die eigentumer, blabla, aber nur denken an Euro! Ziel ist von eigentumer nur grossere wagen kaufen, umwelt/besatzung ist egal! Wir sind modernen slaves, opfer ist umwelt und personal! Wir aus Cz denken an schreiben politik und polizei.

    Geplaatst door: petr op
  • Ik snap de problemen niet van onze tankmensen hier,
    Als je in goed overleg met je bevrachter overeenkomt wat men met restlading moet doen afgeven aan de losinstalatie of als hier geen mogelijkheid voor is in je slobtank en later terug pompen in een vergelijkbaar product of gewoon afgeven bij de 3 afgiftepunten in nederland.
    En als je niet met je bevrachter klaar komt dan is het een hansworst van een bevrachter.
    Ik zelf heb al genoeg slobs en tankers schoongemaakt en dat allemaal op de kosten van de eigenaar van het laatste product.
    En 2 keer was het verzekerings werk en 2 keer eigen kosten vanwegen klasse maken.
    Maar blijkbaar is het nog steeds moeilijk om te overleggen met je bevrachter over restlading.
    En deze mensen die hier wonen hebben gelijk over de stank we hebben bijna de modernste vloot van de wereld maar stinken kunnen we.

    Geplaatst door: marco op
  • als ik bij ATM ga schoonmaken, bv leeg van benzine, waar gaan dan na het schoonmaken tijdens het drogen van de tanks alle benzine-dampen naartoe? hmm, word je eigenlijk ook vergeetachtig van al die benzeen-dampen?

    Geplaatst door: Chemieschipper op
  • Het hier beschreven statement voor wat betreft auto`s en de tankvaart is wel een nadere studie waart. De ondernemingen in de tankvaart kunnen het beste gedefinieerd worden als MKB bedrijven, tot zo`n 50 werknemers. Het totaal eigen vermogen (de dramatische afwaardering van de vloot niet meegenomen) komt vaak nauwelijks boven de 3000k Euro uit.

    Hiermee is een binnenvaarbedrijf goed te vergelijken met de middelgrote bouwbedrijven, agrarische bedrijven, transportbedrijven enz. Alhoewel die qua waarde veel stabieler zijn natuurlijk. Oud ijzer fluctueert nogal!

    Zelfs uitgaande van de meest gunstige prognoses (laten we zeggen winstprognoses tot 20% en BEO`s tot !5% op de jaarlijkse nettowinst, zijn de prive-uitgaven volstrekt buiten proporties!

    Auto`s met een waarde van >50.000 Euro passen gewoonweg niet in dit ondernemersplaatje! Het plaatje wat tankerjohnny schetst is helaas waarheid, wel geld naar de auto-dealer- niet naar de ATM! Helaas vat ook hessing hier de koe bij de horens!

    Met vriendelijke groet,
    Jaq. Vermeegen
    Afsnee B.

    Geplaatst door: Jaques V. op
  • Onverantwoord handelen komt evengoed onder de best opgeleiden voor. Daar weten we toch intussen alles van?
    En als ik de opleiding of de taalbehersing dan even buiten beschouwing laat (wie zonder zonden is…), dan kan ik eigenlijk wel waardering opbrengen voor de openhartigheid van “recht voor de raap” Tankerjohnny, die het probleem toch klip en klaar benoemt. Om dan te gaan zwartepieten heeft natuurlijk geen zin.

    Geplaatst door: PieterW op
  • @vraag: Je hebt kans dat de bilgeboot dan oplost als je bepaalde producten in gewone stalen tanks gaat doen of bepaalde producten met elkaar kunnen gaan reageren wat de nodige chemische reacties kan veroorzaken met alle gevolgen van dien. Om je een kleine indicatie te geven bv.chloorhoudende producten moet je rekenen op ongeveer 800euro per M3 om in te leveren, dus je snapt wel dat het voor een hoop mensen heel verleidelijk is om hiervan zo min mogelijk in te leveren en een groot gedeelte in het oppervlakte water te lozen.

    Geplaatst door: pietjechemietje op
  • kan je je waswater niet gewoon afleveren bij bilgeboot? daar betaal je toch 7,50 euro per kuub gasolie voor, kan me dan ook niet voorstellen dat iemand zn bilge leegpompt overboord??

    Geplaatst door: vraag op
  • Als we alles af moeten geven bij de ATM blijft er voor prive wel erg weinig over! Is niet gratis je slobs afgeven! Het HD klaagt niet!

    Geplaatst door: W.D.K. op
  • Ik begin toch echt langzamerhand sympathie te krijgen voor @Chemieschipper; iets ongenuanceerd maar toch.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik denk dat je benzeen, cyclohexaan phenol paraxyleen styreen para nitro formaldehyde en al die toestanden gewoon in het water mag lozen omdat het van oorsprong toch uit de natuur komt. We moeten de cirkel rond houden.

    Geplaatst door: Cas op
  • Vorerst entschildugung fur meine Deutsch, leider kan ich nur Nederlandisch lesen, nicht schreiben. Was ich hier lese mach mir wirklich Traurich! Ich bin ganz froh dass ich meine karriere beende in die schiffahrt! Ich bin nur Tsjech, aber besser arbeiten im meiner heimat, dan mit die vollidioten hier in Nederland!

    Geplaatst door: Petr op
  • @Tankerjohnny: Ik wil u dringend verzoeken om uw nietszeggende van laag niveau getuigende opruiende teksten te stoppen. U breekt met u van zware dyslexie doorspekte teksten het goede, betrouwbare en groene imago van de binnentankvaart
    af. Dit is een zeer verwerpelijke zaak en doet ons imago zeer veel kwaad.

    Geplaatst door: M.K. op
  • twijfelachtig niveau??? de gemiddelde schipper is niet of zeer laag opgeleid en heeft moeite met lezen en schrijven, de stuurman is meestal een drugs of ex-drugsverslaafde en de matroos of deksman komt via de reclassering de binnenvaart binnen…of is nog steeds crimineel en natuurlijk ook aan de drugs…ach, valt dus best wel mee

    Geplaatst door: Chemieschipper op
  • Met stijgende verbazing en bloeddruk neem ik kennis van dit fora. Niet verwacht en gedacht dat de binnenvaart uit dit soort lieden, van twijfelachtig niveau, zou bestaan! Hulde aan de bevrachters die de binnenvaart links laten liggen, en hun logistieke oplossingen zoeken in het weg- en spoortransport!

    Geplaatst door: Olivier op
  • Er worden vele eisen aan de tankvaart gesteld.
    Ebis ,verladers,bevrachters,overheid.
    Eisen aan de wal installatie daar schort het nog wel eens aan.
    Als we van het ontgassen af willen gaat dat alleen lukken als er een totaal verbod komt op ontgassen.Alle producten laden met een gasretour ook al is het maar gasolie.Na het lossen moet de ontvanger van het product het schip gasvrij of onder stikstof terug opleveren.Dit moet wel wettelijk worden geregeld anders komt er niets van terecht.Ze moeten dan ook geen overgangs regels hanteren gewoon vanaf die datum moet het en je moet er allemaal aan voldoen.

    Geplaatst door: kees op
  • chemie wordt in alles verbruikt ;
    als je Chemie verwijdert wat gebeurt er dan ,?
    vele luxe valt dan weg ;
    ik hoor jullie allen dan weer klagen ;
    maar ik vindt laat de ontvanger zorgen dat ze het verwerken en niet de tankvaart dat is de oplossing
    er zijn al middelen om dat te doen maar mag geen geld kosten :::::::::::::

    Geplaatst door: val op
  • @brabander: Dat is niet zo moeilijk. Je maakt er gewoon een mix chemie van en dat laat je op de bon zetten en dan kan niemand meer achterhalen hoeveel en wat je hebt ingeleverd. Of je vult in dat je ontgast hebt terwijl je hebt gewassen, dan zijn de slobs ook weer opgelost.

    Geplaatst door: Ali op
  • @Willem
    Beste Willem laat je niet lijden door je ergernissen of emoties hoe legitiem soms ook,daar gaat het hier niet over.in mijn haast is ook wel van mij iets van de site gehaald (terecht)om dat ik me uit de tent liet lokken.
    @Christel Ambrosius laat je niet afschrikken op het opleidingsniveau van de schippers, de meesten liggen nog op lbo maar is nu steeds langzaam aan het verbeteren door de eisen die gesteld worden aan het beroep en de maatschappelijk druk.
    Ook hier komt dat weer naar voren, als een schipper door zijn opleiding niveau zich als autoriteit tegen over de klant of ontvanger kan opstellen zal er pas veel verbeteren,nu laten ze zich als eenling en gebrek hier aan vaak weg sturen,en moeten dan van allende zelf oplossingen vinden.
    De overheid zal hier veel meer eisen moeten afdwingen, maar dan wel aan beide zijden.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Hoe doen ze dat dan met de losverklaring? Wij geven die af bij ATM of Marpobel, die bevestigen dat wij onze slobs hebben afgegeven. We moeten van de rederij alles afgeven, hebben alles in orde, allen jammer dat we nog nooit een controle hebben gehad. Als ze beter controleren zal er waarschijnlijk ook meer aan het licht komen.

    Geplaatst door: Brabander op
  • Hoe tegenstrijdig en hypocriet kan het wezen in de binnentankvaart. De schepen zijn behangen met CCR2 motoren,kilo’s certificaten, Green Awards om het milieu te sparen en vervolgens gaan diezelfde groene tankers hun chemische produkten er uit ventileren of tanks wassen ten koste van het milieu en de gezondheid van de bewoners in de directe omgeving. Zeker in deze tijden van crisis denk ik dat een hoop producten die bij de atm als slobs ingeleverd horen te worden, nu gewoon in het oppervlaktewater geloosd worden om nog goedkoper te kunnen varen als de buurman.

    Geplaatst door: Bert op
  • Zijn wij ons eigen ervan bewust wat voor kankerverwekkende zooi er in de lucht geblazen wordt. Sla de kranten maar eens open, 28 jaar, 40 jaar, 47 jaar, allemaal jong gestorven. Onze kinderen zullen niet oud worden als dit zo doorgaat. Natuurlijk draagt ieder zijn eigen verantwoording, maar zeker de overheid moet hier in zijn verantwoording nemen. Nee, die loppt te ouwehoeren of de vader van MAXIMA wel of niet aanwezig mag zijn op de troon wissel van WILLEM ALEXANDER. Dat vindt men belangrijker. Een lakse kamer hebben wij die liever onderling ruzie maakt. Alle tankers moeten dubbelwandig want dat was het, kijk eens wat een investering dat er gedaan is (wordt) en het wordt er mi. alleen maar slechter op. De wereld verniettigd zichzelf.
    @ Willem: U moet niet zo haatdragend doen, laat iedereen in zijn waarde, want tenslotte staat er wel, 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag zult gij daarvan rusten.Dat is toch geweldig, dat niemand hoeft te werken op zondag. Die rustdag word je van klein’s afaan al verteld.

    Geplaatst door: L.D.B. op
  • ik heb de oplossing: voor mijn eigen gezondheid en die van alle omwonenden, sloop van alle tankers die ventilator van het dek af, een totaalverbod van ontgassen van alle produkten, voor de niet-kenners: benzine en andere zg 1203 produkten is het al verboden te ventileren, dit is de grootste groep, maar een aantal andere stoffen mogen nog vrij geventileerd worden, ook benzeenprodukten waar ik mee vaar en die ik ook ventileer, in veel gevallen is in havens geen plaats om te ventileren en moet dit tijdens de vaart…tja…je zal maar lekker met je gezinnetje aan de Lek zitten en daar komt weer zo’n tanker voorbij die volgens de juiste regeltjes zijn tanks aan het ontgassen is..dus, al met al, we zijn in Nederland al goed op weg, maar pak die laatste groep UN-nummers nog even aan en iedereen is verlost van die stank en gezondheidsproblemen..en..al die bedrijven waar je niet kan laden met dampretour (er zijn vele bedrijven, maar kom bv maar eens bij de Esso-Botlek leeg van een benzeenprodukt, schipper: u mag alleen kegelvrij voor de kant komen als u diesel wilt laden, en dan slingert die goedwillende, redelijk opgeleide, schipper weer zijn ventilator aan) bedrijven, gemeenten..investeer hier in!!,

    Geplaatst door: Chemieschipper op
  • Ik los met mijn schip regelmatig bij Martens en van Oord, dat pal naast de ATM ligt. Je wil niet weten wat je daar allemaal ruikt. Als de wind verkeerd is dan kun je beter met adem bescherming op lopen. Ik vraag me dus af of je de tankvaart wel de schuld moet geven. Zoals hier al eerder geschreven zitten er een paar bedrijven in de Moerdijk die hier, denk ik, meer schuld aan hebben als de tankvaart. We zien nu op het nieuws de ware aard van de petrochemie met chemiepack. Personeel word gewoonweg bedreigd als er niet word gedaan wat men zegt. Ik denk dat er bij ATM ook genoeg mis is want je gaat er af en toe dood van de lucht en het regent zwarte troep uit de lucht.

    Geplaatst door: Schipper op
  • enige oplossing alle laad/los instalatie,s gasretour en waswater aanname.
    de rafinaderije maken tenslotte miljarden winst en wij alleen maar verlies
    simpel toch ?
    oh ja degene die zegt dat hij geen verlies maakt die zou eens met een voledig nederlandse bemmaning moeten gaan varen.
    Jeroen.

    Geplaatst door: JEROEN op
  • Enige oplossing: Hollands Diep vanaf heden Tank 13 van de ATM! Geen gedoe met regels etc. want het hoort gewoon bij de ATM. Schepen hebben recht van passage (overpad). Is voor hen veel praktischer, kun je ook gewoon overdag je troep overboord pompen! En je tanks zijn droog als je in Dord/Volkerak bent! Walvissen en zeehonden heb je toch niet op het Hollands Diep!

    Geplaatst door: Henk op
  • Ivm mijn werk kom ik zeer regelmatig op het Hollandsch Diep en het Zuid Hollandsch diep. Het gebeurd met grote regelmaat dat er een bepaalde lucht hangt terwijl er geen tanker in de buurt is. Laten we niet vergeten dat er in de haven Van Moerdijk toch wel een paar kandidaten gevestigd zijn die ook schuldig kunnen zijn, maar ja de politiek verdiend goed geld aan deze bedrijven en wijst dan maar naar degene waar ze minder aan verdienen.

    Geplaatst door: Jack op
  • ga eerst de reders van de productie aanvallen zij kunnen ook het afvalproduct opslagen enzo en als dat niet helpt laat er dan ieder zijn zelfde product varen en ;en niet vandaag nafta en morgen diesel zo alles per separaat ; want per spoor of op de baan brengt ook niets op

    Geplaatst door: valentine op
  • christel voor dat je enige conclusie trek over de binnenvaart hoop ik dat ik met je van gedachten kan wisselen en niet via dit forum.want ik vind dat de binnenvaart elke keer weer in een kwaad daglicht word gezet en dat vind ik een zeer kwalijk zaak de opleidingen zijn goed .

    Geplaatst door: fred op
  • Net zoals Odfjell, tankvaart platgooien! Alle partikuliere schippers aan de kant. Gewoonweg helemaal opnieuw beginnen. Anders gewoon over het spoor en weg. Binnenvaart is helemaal de weg kwijt. En maar zeiken over lage vrachtprijzen. Maar wel dikke auto`s rijden. Personeel uitknijpen of naar Lux wegjagen. Gewoon uitbuiting. Achterlijke sector die binnentankvaart. Hoe vaak zie je niet tanker met lampen aan over het holland diep drijven.

    Geplaatst door: Patrick Boone op
  • @Christel,

    Graag had ik het op een andere manier met jou gecommuniceerd; helaas is het trainings en opleidingsniveau al jaren een precaire situatie in de binnenvaart. Een MBO opleiding is helaas (naar mijn weten) het maximaal haalbare. Daar komt nog bij dat er een groot aantal lichters rondvaart met een chronische onderbezetting. Ook de toestroom van matrozen (zonder enige nuttige opleiding) uit de voormalige oostblok landen doen het image en quality gehalte weinig goed.

    Zeg ik hiermee dat men de binnenvaart moet negeren? Nee, maar een stringentere optiek van de handhavende overheden, en hoger opleidingsniveau zijn zeer welkom. En misschien kun jij met je scriptie daar ook wel aan meedragen, maar verwacht geen wonderen van de binnenvaart!

    Met hartelijke groet,
    Willem Lutje Schipholt

    Geplaatst door: W.F.G. Lutje Schipholt op
  • @tankerjohnny, hoezo heb je geen keus ? Je heb altijd een keus, je kan heel eenvoudig NEE zeggen is heel simpel.
    Je gaat toch geen zooi in het water pompen ?

    Geplaatst door: Fred op
  • Kan me hier echt niets bij voorstellen, iedere schipper heeft toch een goede MBO opleiding? Daar leer je dat niet neem ik aan. Je gaat toch ons milieu (waar onze kinderen ook nog in moeten leven) toch niet willens en wetens vervuilen? Krijgen die schippers daar dan extra voor betaald om zo te vervuilen? En lees ik het goed; wordt er echt vergif in het rivierwater gepompt?

    @Lutje, u bedoelt dat de scheepsbemanningen niet goed opgeleid zijn?

    Ik ben bezig met een afstudeerscriptie over de verschillende modaliteiten (spoor, luchtvaart,etc) maar vraag me af of het wel verstandig is de binnenvaart erbij te betrekken.

    Groetjes & behouden vaart,

    Christel

    Geplaatst door: christel op
  • Als ladingdampen worden gezien als ladingafval vallen ze onder het SAV en is de ontvanger verantwoordelijk voor de afvoer. Het is natuurlijk een uitermate vreemde situatie dat de vervoerder blijft zitten met een tank vol dampen, die niet onder ladingrestant of -afval valt.

    Geplaatst door: henriette op
  • Zuid Hollanders klagen zeker te weinig.
    Als Brabant het nu al te veel vindt, zal het echt wel de spuigaten uitlopen.
    Over het algemeen is het W of SW wind en ik ruik in Dordrecht meer dan vaak genoeg exotische luchtjes.
    Als je dan rijnmond milieu belt zeggen ze dat moerdijk niet onder hen valt en ze niets kunnen doen.

    Ga vooral zo door met gif lozen.

    Geplaatst door: Harm op
  • Een ieder met een achtergrond in de petrochemische industrie of zeetankvaart weet dat de binnentankvaart gewoon voor het blok wordt gezet; het aantal tankvaartondernemers dat volgens de geldende regels z`n tanks ventileert is minimaal. Hetzelfde geld voor de tank cleaning rules, het cleaning product wordt gewoonweg overboord gepompt.

    Naar mijn idee kan deze problematiek alleen grootschalig worden aangepakt, niet alleen tegen de dienstdoende kapiteins (of schippers zoals u wilt) maar de bevrachters en rederijen moeten aangepakt worden. De scheepsbemanningen zijn helaas in de binnenvaart vaak niet capabel genoeg om hun poot stijf te houden. Maar dit is geheel andere problematiek dan hierboven genoemd.

    Geplaatst door: W.F.G. Lutje Schipholt op
  • We noemen het niet voor niks de wasstraat!
    Waar in Nederland kun je zo heerlijk ongecontroleerd ontgassen en tanks wassen als op het hollands diep. Prachtig chloride vrij water en als er per (ongeluk)een vlekje in het water komt varen we lekker hard weg. Maar allemaal aan de green award want wat zijn we toch lekker groen in de tankvaart.

    Geplaatst door: gerard op

Reageer

Brabant is stank tankvaart zat | Schuttevaer.nl

Brabant is stank tankvaart zat

De gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant dreigen met het instellen van een lokaal verbod op ontgassen van binnenvaarttankers op het Hollandsch Diep als de regering in Den Haag niet snel zelf een algemeen verbod instelt.

Brabant is stank tankvaart zat

Moerdijk meet regelmatig teveel benzeen in de lucht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (38)

  • men petr zo klagen waarom ben je dan in de scheepvaart gegaan ? slaven daar twijfel ik toch aan want vele staan op 8 ‘uur om 9 uur werken en dan de tussen pose en s avonds om 4 uur stoppen jullie zo dat moet even gezegd worden

    Geplaatst door: val op
  • Hopelijk komt er in de toekomst een standaard regelgeving die overal gelijk is. Nu is het teveel verplaatsen van het probleem. Zonder regelgeving komen er ook geen oplossingen. Het financieren van de oplossing moet niet bij de schippers terecht komen, maar bij de eigenaar van de lading.

    Geplaatst door: Bart op
  • Ich habe viele Tanks gesauberd im jahre im tankfahrt. Aber eine sache ist wahrheit; wie grosser die auto- wie mehr umweltschmutz! Eigentumer met BMW oder Audi, niemals normal lohn schicken, ich immer und collegen auch, problemen mit verboten handlungen wir mussen machen. Jeder wissen davon! Grosse sprechen die eigentumer, blabla, aber nur denken an Euro! Ziel ist von eigentumer nur grossere wagen kaufen, umwelt/besatzung ist egal! Wir sind modernen slaves, opfer ist umwelt und personal! Wir aus Cz denken an schreiben politik und polizei.

    Geplaatst door: petr op
  • Ik snap de problemen niet van onze tankmensen hier,
    Als je in goed overleg met je bevrachter overeenkomt wat men met restlading moet doen afgeven aan de losinstalatie of als hier geen mogelijkheid voor is in je slobtank en later terug pompen in een vergelijkbaar product of gewoon afgeven bij de 3 afgiftepunten in nederland.
    En als je niet met je bevrachter klaar komt dan is het een hansworst van een bevrachter.
    Ik zelf heb al genoeg slobs en tankers schoongemaakt en dat allemaal op de kosten van de eigenaar van het laatste product.
    En 2 keer was het verzekerings werk en 2 keer eigen kosten vanwegen klasse maken.
    Maar blijkbaar is het nog steeds moeilijk om te overleggen met je bevrachter over restlading.
    En deze mensen die hier wonen hebben gelijk over de stank we hebben bijna de modernste vloot van de wereld maar stinken kunnen we.

    Geplaatst door: marco op
  • als ik bij ATM ga schoonmaken, bv leeg van benzine, waar gaan dan na het schoonmaken tijdens het drogen van de tanks alle benzine-dampen naartoe? hmm, word je eigenlijk ook vergeetachtig van al die benzeen-dampen?

    Geplaatst door: Chemieschipper op
  • Het hier beschreven statement voor wat betreft auto`s en de tankvaart is wel een nadere studie waart. De ondernemingen in de tankvaart kunnen het beste gedefinieerd worden als MKB bedrijven, tot zo`n 50 werknemers. Het totaal eigen vermogen (de dramatische afwaardering van de vloot niet meegenomen) komt vaak nauwelijks boven de 3000k Euro uit.

    Hiermee is een binnenvaarbedrijf goed te vergelijken met de middelgrote bouwbedrijven, agrarische bedrijven, transportbedrijven enz. Alhoewel die qua waarde veel stabieler zijn natuurlijk. Oud ijzer fluctueert nogal!

    Zelfs uitgaande van de meest gunstige prognoses (laten we zeggen winstprognoses tot 20% en BEO`s tot !5% op de jaarlijkse nettowinst, zijn de prive-uitgaven volstrekt buiten proporties!

    Auto`s met een waarde van >50.000 Euro passen gewoonweg niet in dit ondernemersplaatje! Het plaatje wat tankerjohnny schetst is helaas waarheid, wel geld naar de auto-dealer- niet naar de ATM! Helaas vat ook hessing hier de koe bij de horens!

    Met vriendelijke groet,
    Jaq. Vermeegen
    Afsnee B.

    Geplaatst door: Jaques V. op
  • Onverantwoord handelen komt evengoed onder de best opgeleiden voor. Daar weten we toch intussen alles van?
    En als ik de opleiding of de taalbehersing dan even buiten beschouwing laat (wie zonder zonden is…), dan kan ik eigenlijk wel waardering opbrengen voor de openhartigheid van “recht voor de raap” Tankerjohnny, die het probleem toch klip en klaar benoemt. Om dan te gaan zwartepieten heeft natuurlijk geen zin.

    Geplaatst door: PieterW op
  • @vraag: Je hebt kans dat de bilgeboot dan oplost als je bepaalde producten in gewone stalen tanks gaat doen of bepaalde producten met elkaar kunnen gaan reageren wat de nodige chemische reacties kan veroorzaken met alle gevolgen van dien. Om je een kleine indicatie te geven bv.chloorhoudende producten moet je rekenen op ongeveer 800euro per M3 om in te leveren, dus je snapt wel dat het voor een hoop mensen heel verleidelijk is om hiervan zo min mogelijk in te leveren en een groot gedeelte in het oppervlakte water te lozen.

    Geplaatst door: pietjechemietje op
  • kan je je waswater niet gewoon afleveren bij bilgeboot? daar betaal je toch 7,50 euro per kuub gasolie voor, kan me dan ook niet voorstellen dat iemand zn bilge leegpompt overboord??

    Geplaatst door: vraag op
  • Als we alles af moeten geven bij de ATM blijft er voor prive wel erg weinig over! Is niet gratis je slobs afgeven! Het HD klaagt niet!

    Geplaatst door: W.D.K. op
  • Ik begin toch echt langzamerhand sympathie te krijgen voor @Chemieschipper; iets ongenuanceerd maar toch.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik denk dat je benzeen, cyclohexaan phenol paraxyleen styreen para nitro formaldehyde en al die toestanden gewoon in het water mag lozen omdat het van oorsprong toch uit de natuur komt. We moeten de cirkel rond houden.

    Geplaatst door: Cas op
  • Vorerst entschildugung fur meine Deutsch, leider kan ich nur Nederlandisch lesen, nicht schreiben. Was ich hier lese mach mir wirklich Traurich! Ich bin ganz froh dass ich meine karriere beende in die schiffahrt! Ich bin nur Tsjech, aber besser arbeiten im meiner heimat, dan mit die vollidioten hier in Nederland!

    Geplaatst door: Petr op
  • @Tankerjohnny: Ik wil u dringend verzoeken om uw nietszeggende van laag niveau getuigende opruiende teksten te stoppen. U breekt met u van zware dyslexie doorspekte teksten het goede, betrouwbare en groene imago van de binnentankvaart
    af. Dit is een zeer verwerpelijke zaak en doet ons imago zeer veel kwaad.

    Geplaatst door: M.K. op
  • twijfelachtig niveau??? de gemiddelde schipper is niet of zeer laag opgeleid en heeft moeite met lezen en schrijven, de stuurman is meestal een drugs of ex-drugsverslaafde en de matroos of deksman komt via de reclassering de binnenvaart binnen…of is nog steeds crimineel en natuurlijk ook aan de drugs…ach, valt dus best wel mee

    Geplaatst door: Chemieschipper op
  • Met stijgende verbazing en bloeddruk neem ik kennis van dit fora. Niet verwacht en gedacht dat de binnenvaart uit dit soort lieden, van twijfelachtig niveau, zou bestaan! Hulde aan de bevrachters die de binnenvaart links laten liggen, en hun logistieke oplossingen zoeken in het weg- en spoortransport!

    Geplaatst door: Olivier op
  • Er worden vele eisen aan de tankvaart gesteld.
    Ebis ,verladers,bevrachters,overheid.
    Eisen aan de wal installatie daar schort het nog wel eens aan.
    Als we van het ontgassen af willen gaat dat alleen lukken als er een totaal verbod komt op ontgassen.Alle producten laden met een gasretour ook al is het maar gasolie.Na het lossen moet de ontvanger van het product het schip gasvrij of onder stikstof terug opleveren.Dit moet wel wettelijk worden geregeld anders komt er niets van terecht.Ze moeten dan ook geen overgangs regels hanteren gewoon vanaf die datum moet het en je moet er allemaal aan voldoen.

    Geplaatst door: kees op
  • chemie wordt in alles verbruikt ;
    als je Chemie verwijdert wat gebeurt er dan ,?
    vele luxe valt dan weg ;
    ik hoor jullie allen dan weer klagen ;
    maar ik vindt laat de ontvanger zorgen dat ze het verwerken en niet de tankvaart dat is de oplossing
    er zijn al middelen om dat te doen maar mag geen geld kosten :::::::::::::

    Geplaatst door: val op
  • @brabander: Dat is niet zo moeilijk. Je maakt er gewoon een mix chemie van en dat laat je op de bon zetten en dan kan niemand meer achterhalen hoeveel en wat je hebt ingeleverd. Of je vult in dat je ontgast hebt terwijl je hebt gewassen, dan zijn de slobs ook weer opgelost.

    Geplaatst door: Ali op
  • @Willem
    Beste Willem laat je niet lijden door je ergernissen of emoties hoe legitiem soms ook,daar gaat het hier niet over.in mijn haast is ook wel van mij iets van de site gehaald (terecht)om dat ik me uit de tent liet lokken.
    @Christel Ambrosius laat je niet afschrikken op het opleidingsniveau van de schippers, de meesten liggen nog op lbo maar is nu steeds langzaam aan het verbeteren door de eisen die gesteld worden aan het beroep en de maatschappelijk druk.
    Ook hier komt dat weer naar voren, als een schipper door zijn opleiding niveau zich als autoriteit tegen over de klant of ontvanger kan opstellen zal er pas veel verbeteren,nu laten ze zich als eenling en gebrek hier aan vaak weg sturen,en moeten dan van allende zelf oplossingen vinden.
    De overheid zal hier veel meer eisen moeten afdwingen, maar dan wel aan beide zijden.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Hoe doen ze dat dan met de losverklaring? Wij geven die af bij ATM of Marpobel, die bevestigen dat wij onze slobs hebben afgegeven. We moeten van de rederij alles afgeven, hebben alles in orde, allen jammer dat we nog nooit een controle hebben gehad. Als ze beter controleren zal er waarschijnlijk ook meer aan het licht komen.

    Geplaatst door: Brabander op
  • Hoe tegenstrijdig en hypocriet kan het wezen in de binnentankvaart. De schepen zijn behangen met CCR2 motoren,kilo’s certificaten, Green Awards om het milieu te sparen en vervolgens gaan diezelfde groene tankers hun chemische produkten er uit ventileren of tanks wassen ten koste van het milieu en de gezondheid van de bewoners in de directe omgeving. Zeker in deze tijden van crisis denk ik dat een hoop producten die bij de atm als slobs ingeleverd horen te worden, nu gewoon in het oppervlaktewater geloosd worden om nog goedkoper te kunnen varen als de buurman.

    Geplaatst door: Bert op
  • Zijn wij ons eigen ervan bewust wat voor kankerverwekkende zooi er in de lucht geblazen wordt. Sla de kranten maar eens open, 28 jaar, 40 jaar, 47 jaar, allemaal jong gestorven. Onze kinderen zullen niet oud worden als dit zo doorgaat. Natuurlijk draagt ieder zijn eigen verantwoording, maar zeker de overheid moet hier in zijn verantwoording nemen. Nee, die loppt te ouwehoeren of de vader van MAXIMA wel of niet aanwezig mag zijn op de troon wissel van WILLEM ALEXANDER. Dat vindt men belangrijker. Een lakse kamer hebben wij die liever onderling ruzie maakt. Alle tankers moeten dubbelwandig want dat was het, kijk eens wat een investering dat er gedaan is (wordt) en het wordt er mi. alleen maar slechter op. De wereld verniettigd zichzelf.
    @ Willem: U moet niet zo haatdragend doen, laat iedereen in zijn waarde, want tenslotte staat er wel, 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag zult gij daarvan rusten.Dat is toch geweldig, dat niemand hoeft te werken op zondag. Die rustdag word je van klein’s afaan al verteld.

    Geplaatst door: L.D.B. op
  • ik heb de oplossing: voor mijn eigen gezondheid en die van alle omwonenden, sloop van alle tankers die ventilator van het dek af, een totaalverbod van ontgassen van alle produkten, voor de niet-kenners: benzine en andere zg 1203 produkten is het al verboden te ventileren, dit is de grootste groep, maar een aantal andere stoffen mogen nog vrij geventileerd worden, ook benzeenprodukten waar ik mee vaar en die ik ook ventileer, in veel gevallen is in havens geen plaats om te ventileren en moet dit tijdens de vaart…tja…je zal maar lekker met je gezinnetje aan de Lek zitten en daar komt weer zo’n tanker voorbij die volgens de juiste regeltjes zijn tanks aan het ontgassen is..dus, al met al, we zijn in Nederland al goed op weg, maar pak die laatste groep UN-nummers nog even aan en iedereen is verlost van die stank en gezondheidsproblemen..en..al die bedrijven waar je niet kan laden met dampretour (er zijn vele bedrijven, maar kom bv maar eens bij de Esso-Botlek leeg van een benzeenprodukt, schipper: u mag alleen kegelvrij voor de kant komen als u diesel wilt laden, en dan slingert die goedwillende, redelijk opgeleide, schipper weer zijn ventilator aan) bedrijven, gemeenten..investeer hier in!!,

    Geplaatst door: Chemieschipper op
  • Ik los met mijn schip regelmatig bij Martens en van Oord, dat pal naast de ATM ligt. Je wil niet weten wat je daar allemaal ruikt. Als de wind verkeerd is dan kun je beter met adem bescherming op lopen. Ik vraag me dus af of je de tankvaart wel de schuld moet geven. Zoals hier al eerder geschreven zitten er een paar bedrijven in de Moerdijk die hier, denk ik, meer schuld aan hebben als de tankvaart. We zien nu op het nieuws de ware aard van de petrochemie met chemiepack. Personeel word gewoonweg bedreigd als er niet word gedaan wat men zegt. Ik denk dat er bij ATM ook genoeg mis is want je gaat er af en toe dood van de lucht en het regent zwarte troep uit de lucht.

    Geplaatst door: Schipper op
  • enige oplossing alle laad/los instalatie,s gasretour en waswater aanname.
    de rafinaderije maken tenslotte miljarden winst en wij alleen maar verlies
    simpel toch ?
    oh ja degene die zegt dat hij geen verlies maakt die zou eens met een voledig nederlandse bemmaning moeten gaan varen.
    Jeroen.

    Geplaatst door: JEROEN op
  • Enige oplossing: Hollands Diep vanaf heden Tank 13 van de ATM! Geen gedoe met regels etc. want het hoort gewoon bij de ATM. Schepen hebben recht van passage (overpad). Is voor hen veel praktischer, kun je ook gewoon overdag je troep overboord pompen! En je tanks zijn droog als je in Dord/Volkerak bent! Walvissen en zeehonden heb je toch niet op het Hollands Diep!

    Geplaatst door: Henk op
  • Ivm mijn werk kom ik zeer regelmatig op het Hollandsch Diep en het Zuid Hollandsch diep. Het gebeurd met grote regelmaat dat er een bepaalde lucht hangt terwijl er geen tanker in de buurt is. Laten we niet vergeten dat er in de haven Van Moerdijk toch wel een paar kandidaten gevestigd zijn die ook schuldig kunnen zijn, maar ja de politiek verdiend goed geld aan deze bedrijven en wijst dan maar naar degene waar ze minder aan verdienen.

    Geplaatst door: Jack op
  • ga eerst de reders van de productie aanvallen zij kunnen ook het afvalproduct opslagen enzo en als dat niet helpt laat er dan ieder zijn zelfde product varen en ;en niet vandaag nafta en morgen diesel zo alles per separaat ; want per spoor of op de baan brengt ook niets op

    Geplaatst door: valentine op
  • christel voor dat je enige conclusie trek over de binnenvaart hoop ik dat ik met je van gedachten kan wisselen en niet via dit forum.want ik vind dat de binnenvaart elke keer weer in een kwaad daglicht word gezet en dat vind ik een zeer kwalijk zaak de opleidingen zijn goed .

    Geplaatst door: fred op
  • Net zoals Odfjell, tankvaart platgooien! Alle partikuliere schippers aan de kant. Gewoonweg helemaal opnieuw beginnen. Anders gewoon over het spoor en weg. Binnenvaart is helemaal de weg kwijt. En maar zeiken over lage vrachtprijzen. Maar wel dikke auto`s rijden. Personeel uitknijpen of naar Lux wegjagen. Gewoon uitbuiting. Achterlijke sector die binnentankvaart. Hoe vaak zie je niet tanker met lampen aan over het holland diep drijven.

    Geplaatst door: Patrick Boone op
  • @Christel,

    Graag had ik het op een andere manier met jou gecommuniceerd; helaas is het trainings en opleidingsniveau al jaren een precaire situatie in de binnenvaart. Een MBO opleiding is helaas (naar mijn weten) het maximaal haalbare. Daar komt nog bij dat er een groot aantal lichters rondvaart met een chronische onderbezetting. Ook de toestroom van matrozen (zonder enige nuttige opleiding) uit de voormalige oostblok landen doen het image en quality gehalte weinig goed.

    Zeg ik hiermee dat men de binnenvaart moet negeren? Nee, maar een stringentere optiek van de handhavende overheden, en hoger opleidingsniveau zijn zeer welkom. En misschien kun jij met je scriptie daar ook wel aan meedragen, maar verwacht geen wonderen van de binnenvaart!

    Met hartelijke groet,
    Willem Lutje Schipholt

    Geplaatst door: W.F.G. Lutje Schipholt op
  • @tankerjohnny, hoezo heb je geen keus ? Je heb altijd een keus, je kan heel eenvoudig NEE zeggen is heel simpel.
    Je gaat toch geen zooi in het water pompen ?

    Geplaatst door: Fred op
  • Kan me hier echt niets bij voorstellen, iedere schipper heeft toch een goede MBO opleiding? Daar leer je dat niet neem ik aan. Je gaat toch ons milieu (waar onze kinderen ook nog in moeten leven) toch niet willens en wetens vervuilen? Krijgen die schippers daar dan extra voor betaald om zo te vervuilen? En lees ik het goed; wordt er echt vergif in het rivierwater gepompt?

    @Lutje, u bedoelt dat de scheepsbemanningen niet goed opgeleid zijn?

    Ik ben bezig met een afstudeerscriptie over de verschillende modaliteiten (spoor, luchtvaart,etc) maar vraag me af of het wel verstandig is de binnenvaart erbij te betrekken.

    Groetjes & behouden vaart,

    Christel

    Geplaatst door: christel op
  • Als ladingdampen worden gezien als ladingafval vallen ze onder het SAV en is de ontvanger verantwoordelijk voor de afvoer. Het is natuurlijk een uitermate vreemde situatie dat de vervoerder blijft zitten met een tank vol dampen, die niet onder ladingrestant of -afval valt.

    Geplaatst door: henriette op
  • Zuid Hollanders klagen zeker te weinig.
    Als Brabant het nu al te veel vindt, zal het echt wel de spuigaten uitlopen.
    Over het algemeen is het W of SW wind en ik ruik in Dordrecht meer dan vaak genoeg exotische luchtjes.
    Als je dan rijnmond milieu belt zeggen ze dat moerdijk niet onder hen valt en ze niets kunnen doen.

    Ga vooral zo door met gif lozen.

    Geplaatst door: Harm op
  • Een ieder met een achtergrond in de petrochemische industrie of zeetankvaart weet dat de binnentankvaart gewoon voor het blok wordt gezet; het aantal tankvaartondernemers dat volgens de geldende regels z`n tanks ventileert is minimaal. Hetzelfde geld voor de tank cleaning rules, het cleaning product wordt gewoonweg overboord gepompt.

    Naar mijn idee kan deze problematiek alleen grootschalig worden aangepakt, niet alleen tegen de dienstdoende kapiteins (of schippers zoals u wilt) maar de bevrachters en rederijen moeten aangepakt worden. De scheepsbemanningen zijn helaas in de binnenvaart vaak niet capabel genoeg om hun poot stijf te houden. Maar dit is geheel andere problematiek dan hierboven genoemd.

    Geplaatst door: W.F.G. Lutje Schipholt op
  • We noemen het niet voor niks de wasstraat!
    Waar in Nederland kun je zo heerlijk ongecontroleerd ontgassen en tanks wassen als op het hollands diep. Prachtig chloride vrij water en als er per (ongeluk)een vlekje in het water komt varen we lekker hard weg. Maar allemaal aan de green award want wat zijn we toch lekker groen in de tankvaart.

    Geplaatst door: gerard op

Reageer