Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Schultz springt kleine schip alleen bij met minder regels

DEN HAAG

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is blij met de toekomstgerichte insteek van het rapport ‘Plan van aanpak Klein Schip, een nieuw perspectief voor de FlexFleet’. Zij heeft het donderdag aangeboden aan de Tweede Kamer, doet geen toezeggingen, behalve dat ze het kleine schip eventueel wil helpen met minder regelgeving.

1 / 1
Wat is een klein schip?

Wat is een klein schip?

‘Ik onderschrijf het belang van een moderne, economisch vitale en duurzame binnenvaartvloot voor de Nederlandse economie’, aldus Schultz in haar aanbiedingsbrief bij het rapport (56 pagina’s, 33Mb, pdf). De markt zelf moet er mee aan de slag: ‘Het is aan de markt te bepalen voor welke categorieën schepen op basis van een renderende exploitatie voldoende perspectief bestaat. Terecht stelt het plan van aanpak klein schip dat marktpartijen zelf primair verantwoordelijk zijn voor het creëren van een levensvatbare toekomst voor het kleine schip.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (11)
  • sjaak

    als die bewuste minister het lef heeft om met de banken te praten,de meeste schepen die de nieuwe normen halen betalen die niet,niet omdat ze niet willen betalen maar omdat we mekaar dood concureren en er nauwelijks geld over blijft om de aflossingen te kunnen betalen,mensen die minder schult hebben varen zo laag dat ze juist toe komen en geen geld meer over hebben of toch nauwelijks om aan de nieuwe eisen te voldoen.

  • Teunis

    Waarom moet Nederland altijd als eerste het braafste jongentje van de klas zijn? We zijn het kleinste land, we vervoeren onze goederen na verhouding met andere landen best milieubewust met schepen, die we als schippers zelf onderhouden en betalen. we betalen belasting om onze concurrent (de trein) te kunnen laten rijden en nog moeten we naar de ondergang gebracht worden.
    Nieuwe radar, waarom,maak er een uitsterfbeleid van.(mag niet meer gemaakt worden)ze zullen wel te goed zijn dat ze vaak al meer da 30 jaar op een schip staan, en al meer dan 60 gebruikt worden.deze week sprak ik een bekende met dagbeeld gesproken, het zonnetje schijnt door de mist hij zag OOK niks moet je blinderen word er dan gezegd maar dat doe ik nu ook met mn zeer betrouwbare jrc. CCr eisen oh gaan die grote slepers en zeeboten die hier binnenkomen uit landen zonder ccr dan nieuwe motoren zetten voor nederland, ik denk het niet daar passen we vast een nieuw gedoogbeleid op toe. nou alle regels kunnen wat mijn betreft naar een plekje waar het zonnentje nooit schijnt.

  • Jan Breman

    Ben ik blij dat we niet meer in dat bananen land komen, niet verder als onze habitat, daag Hollanders, koester maar eens wat je nodig hebt, en maak het niet groter wat niet mogelijk is, wie het kleine niet eert, is het grote niet weert, en daar is Den Haag en de bonden aan voorbij geschoten, lach me rot dat de winter in gaat vallen, oef nog geen water.

  • martin

    De nieuwe eisen zijn niet alleen een probleem voor de kleine schepen maar ook voor de grote oudere schepen. Schepen die eind jaren 80 gebouwd zijn er bijvoorbeeld nog een heel stel die met radar rond varen die na 2011 niet meer mag.En ook op gebied van elektrische installatie voldoen deze schepen niet aan de nieuwe eisen. Dus het is een probleem voor het grootste deel van de vloot.

  • Joep

    Als ze dan ook de rechten en plichten ten opzichte van de dikke hypotheekbakken behandelen dan is dat eerlijk. En niet de hypobakken bevoordelen. De kleinere schepen varen economischer dus is er nog een hoop werk te doen.

  • johand

    @I waarom moet ieder schip op de binnenwateren aan dezelfde eisen voldoen?
    Mag ik er op wijzen dat het mij nog niet is gelukt
    om op de Duitse kanalen met de BOB te bunkeren.
    Dat als men niet op de Rijn vaart aan hele andere eisen mag voedoen in Nederland. Dus is de Rijn van de CCR of een internationale rivier? Ook het vervoer van Duitsland naar Nederland, met bestemming kleinvaarwater loopt vast en alleen maar omdat de CCR van mening is dat er zo veel ongelukken gebeuren met kleine schepen.Weet u waar de ongelukken zitten, meneer I? Haast haast en nog eens haast. Kijk maar wat er in de voorhaven bij de Kreekrak is gebeurd. Waarom in de monding van de voorhaven nog overhalen? Zou die vijf minuten zo veel uithalen op een hele reis? Er kan altijd iets gebeuren.Maar dat dat komt door de onveiligheid van de kleine schepen kan er bij mij niet in.Hier spelen duistere achtergronden mee.

  • Mieke

    De persoon die vindt dat schepen groot en klein voldoen aan de zelfde eisen nodig ik uit om eens met een klein schip mee te varen.CCR eisen!!!

  • Henk

    Gelijke regels prima ,maar. Ook voor buitenlandse schepen die hier komen

  • bartje

    Elk voordeel heeft zijn nadeel.
    Vervoerprijzen verhogen naar een winstgevend niveau lijkt mij de beste oplossing.

  • H

    Ben ik mee eens, ook als een schip niet uit kan dan de stekker eruit GROOT of klein, iedereen dezelfde regels. En niet in leven houden door de bank!!!

  • l

    belachelijk ieder schip op de binnewateren moet aan dezelfde eisen voldoen groot of klein punt

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook