Geen open grenzen voor Roemeense en Bulgaarse matrozen

De Nederlandse grenzen gaan tot 1 januari 2014 niet open voor arbeidsmigranten uit Roemenië en Bulgarije. Het kabinet wil geen vrij verkeer van werknemers uit deze landen zolang de werkloosheid stijgt en er een recessie dreigt, dus ook niet voor dekpersoneel in de binnenvaart.

Het is bovendien onwenselijk dat er in Nederland 500.000 mensen die kunnen werken een uitkering krijgen, en dat het bedrijfsleven tegelijkertijd steeds meer arbeidsmigranten aantrekt. De ministerraad heeft ingestemd met toezending van een brief hierover aan de Tweede Kamer door minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Immigratie en Asiel. Het kabinet zal de Europese Commissie uiterlijk 31 december 2011 over dit besluit informeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Even een kort bericht het is geen probleem personeel te krijgen maar de betalingen 24 uur werken en 7 uur betalen ja daar moet je toch echt in het oostblok zoeken dus rederijen zeg niet dat je geen volk kan krijgen maar de manier waarom je het wil invullen, doe wat van je top inkomen af en dan zal je zien dat er licht aan einde tunnel is denk na????????

    Geplaatst door: botenman op
  • Heb je nu echt papieren nodig als bemanning van een schip als je het schip niet bestuurd? Het komt mij over dat veel matrosen verven schip schoon maken helpen bij laden en lossen touwen vast en losmaken? Maar een hollander wil wel betaald worden voor de uren die hij beschikbaar moet zijn!!!Overbodege papieren afschaffen!En de hollander is weer beschikbaar?

    Geplaatst door: bewondering voor schepen op
  • waarom geen Berljnse muur terug opbouwen

    Geplaatst door: K op
  • Wat een reacties weer. Bekijk het toch eens simpel;
    Door onvoldoende Nederlands gekwalificeerd personeel gaat de vraagprijs per uur netto omhoog. In landen als Nederland en Belgie creeer je dan een haast onbetaalbaar uit te betalen loon voor een matroos stuurman of schipper. Op zich nog niet zo’n probleem als dit loon opgebracht kan worden uit de vrachttarieven…wat door de crisis (vrachtvaart) en overaanbod (tankvaart) op dit moment niet het geval is.
    Nederlanders worden dan inventief…zoeken buiten de landsgrenzen. Voor iedereen die het niet meer weet; dat noemen ze de VOC mentaliteit.
    Maar hoe pakken we dit probleem nu aan zul je je afvragen? Het kan simpel;
    We vragen met z’n allen aan de overheid om niet met het vingertje te wijzen maar, om alle schippers en stuurlui die ze zelf in dienst hebben (direct of via interim) aan te bieden op de arbeidsmarkt binnenvaart. denk aan pontschippers, sluiswachters, rijkswaterstaat, klpd met papieren etc etc.
    Op de vrijgekomen plaatsen neemt de overheid dan de verplichting op zich om een werkloze op te leiden en zo aan werk te helpen.
    Schippers hebben weer iets meer keus uit nederlands geschoold personeel en de overheid kan uitvoeren waar we belasting voor betalen; Economische problemen aanpakken ipv verleggen naar de belastingbetaler > lees; schippers.
    Dit is slechts 1 voorbeeld van iets wat constructief bij zou kunnen dragen aan het probleem.
    Grt
    Jac.

    Geplaatst door: Jac op
  • Natuurlijk zit de werkgevers bond te gillen dat ze oostblokkers naar binnen willen halen, want die kunnen we lekker onder betalen en daar schoppen we nederlands personeel voor aan de kant en vullen ze puissant hun eigen zakken extra en schelden te gelijkertijd dat nederlands personeel niet wil werken, hoe dubbel kan je moraal zijn.

    Geplaatst door: Arno op
  • @Wim Koot

    Natuurlijk heb ik daar over nagedacht. Maar dat is ook een typische opmerking die alleen een domme binnenvaart ondernemer kan maken. Maar dat lijkt wel schipperseigen je eigen sector zo snel mogelijk naar de klote helpen.

    De sloopregeling was bedoeld om een overaanbod aan scheepsruimte te voorkomen. Wat doen al die domme schippers? Die lenen zich scheel voor een stuk ijzer vol luxe en komen er dan achter dat ze een tas boodschappen per week van de bank krijgen voor de moeite.

    En straks is het lijden en last want dan komen die schippers er opeens achter dat ze pas van boord kunnen als ze hun laatste hemd aan hebben, gestrekt en tussen 6 planken.

    Goed bezig!

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Misschien als de particulier wat minder geld steekt in de overbodige luxe en chroom enz en eens een wat aantrekkelijker cao maakt dat er wat meer jonge instroom in de binnenvaart komt! Er wil natuurlijk niemand soppen voor het slaven loon wat er nu geboden word

    Geplaatst door: DIKKER op
  • Beste Wim Koot,

    Hoe zit het dan met de vergrijzing van de huidige stuurmannen en kapiteins/schippers?
    Want over een paar jaar heb je er daar geen meer van.
    Wie gaan die dan opvolgen?

    Marten Kombrink

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Hé vaartbinnen
    Heb je er misschien wel eens aan gedacht dat we misschien wel helemaal geen Nederlands personeel willen hebben !!!

    Geplaatst door: Wim Koot op
  • meneer Vaart binnen… Roemeense matrozen bouwen hier ook pensioen op. dus er word ook gewoon geld afgedragen naar die fondsen en de regering/belastingdienst.

    Roemenen, Bulgaren en de andere nationaliteiten worden, als het goed is, volgens de Nederlandse normen betaald. Dus dat is niet onder betaald. Anders heb je een probleem met de belasting dienst.

    Maar ik vind wel dat als je deze mensen niet meer toe laat dat je ook de Filipijnen niet meer mag toelaten.
    Dat is niet eerlijk tegenover de mensen uit oost-europa.

    Geplaatst door: Nelis op
  • Eine Tschechisch Steuermann mit 24 Jahre erfahrung in Binnenfahrt, im Moment ohne Gross Patent suche arbeit.
    http://paluba.eu/hledam-praci/ich-suche-arbeit-steuermann-rhein-und-nebenwasserstrase/

    Geplaatst door: waawra op
  • Dit betekend dus dat de werkgevers beter hun best moeten doen om Nederlandse matrozen aan boord te krijgen.

    Goede zaak! Dus werkgevers verenigd u en zorg dat het pensioen behouden blijft, dat er een CAO komt en dat het aantrekkelijk wordt voor Nederlandse jongens en meisjes om te gaan varen.

    En nu zullen er vast een hoop schippers gaan reageren die liever een Filipijn 8 maanden lang misbruiken. Met een Filipijn aan boord helpt je de sector naar de Filistijnen.

    Dus bezint nu het het nog kan en zorg dat je het huishoudboekje op orde krijgt. Een paar gratis tips
    – zeg nee tegen een vracht die de kostprijs niet dekt
    – zet dat eigenwijze gedrag opzij en sluit je aan bij een werkgeversvereniging
    – bedenk goed dat een Filipijn de zaak nooit over zal nemen

    Geplaatst door: Vaartbinnen op

Reageer

Geen open grenzen voor Roemeense en Bulgaarse matrozen | Schuttevaer.nl

Geen open grenzen voor Roemeense en Bulgaarse matrozen

De Nederlandse grenzen gaan tot 1 januari 2014 niet open voor arbeidsmigranten uit Roemenië en Bulgarije. Het kabinet wil geen vrij verkeer van werknemers uit deze landen zolang de werkloosheid stijgt en er een recessie dreigt, dus ook niet voor dekpersoneel in de binnenvaart.

Het is bovendien onwenselijk dat er in Nederland 500.000 mensen die kunnen werken een uitkering krijgen, en dat het bedrijfsleven tegelijkertijd steeds meer arbeidsmigranten aantrekt. De ministerraad heeft ingestemd met toezending van een brief hierover aan de Tweede Kamer door minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Immigratie en Asiel. Het kabinet zal de Europese Commissie uiterlijk 31 december 2011 over dit besluit informeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer