Hoger beroep tegen snelheidsbeperking

De binnenvaartorganisaties Koninklijke Schuttevaer, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Kantoor Binnenvaart gaan in hoger beroep tegen de snelheidsbeperking op de Oude en de Nieuwe Maas in Rotterdam. Minister Schultz van Haegen heeft de bezwaren verworpen, maar de binnenvaartorganisaties blijven erbij dat de snelheidsbeperking in strijd is met het recht en menen dat die op oneigenlijke gronden is genomen. Ook zou het besluit in strijd zijn met de nautische veiligheid.

Door Marja de Vet
Als er niets verandert gaat de snelheidsbeperking 1 januari 2013 in. Hij is bedoeld om de luchtkwaliteit in het gebied te verbeteren. Dat is nodig om aan de normen te voldoen die zijn gesteld voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De maximumsnelheid op de Oude Maas wordt tussen kmr 998 en de Botlekbrug teruggebracht naar 14 kilometer per uur en op de Nieuwe Maas tussen kmr 998 en 1002 tot 13 kilometer per uur. De beperkingen gelden niet bij windkracht 7 of hoger. Het is een besluit van de havenmeester van Rotterdam.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hoger beroep tegen snelheidsbeperking | Schuttevaer.nl

Hoger beroep tegen snelheidsbeperking

De binnenvaartorganisaties Koninklijke Schuttevaer, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Kantoor Binnenvaart gaan in hoger beroep tegen de snelheidsbeperking op de Oude en de Nieuwe Maas in Rotterdam. Minister Schultz van Haegen heeft de bezwaren verworpen, maar de binnenvaartorganisaties blijven erbij dat de snelheidsbeperking in strijd is met het recht en menen dat die op oneigenlijke gronden is genomen. Ook zou het besluit in strijd zijn met de nautische veiligheid.

Door Marja de Vet
Als er niets verandert gaat de snelheidsbeperking 1 januari 2013 in. Hij is bedoeld om de luchtkwaliteit in het gebied te verbeteren. Dat is nodig om aan de normen te voldoen die zijn gesteld voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De maximumsnelheid op de Oude Maas wordt tussen kmr 998 en de Botlekbrug teruggebracht naar 14 kilometer per uur en op de Nieuwe Maas tussen kmr 998 en 1002 tot 13 kilometer per uur. De beperkingen gelden niet bij windkracht 7 of hoger. Het is een besluit van de havenmeester van Rotterdam.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer