Online AIS-informatie lastig te bestrijden

De publicatie van AIS-gegevens op websites als MarineTraffic.com is moeilijk te bestrijden. Dat zegt Ivo ten Broeke, Rijnvaartcommissaris bij de CCR en projectleider River Information Services (RIS) bij Rijkswaterstaat. De discussie over het gebruik van AIS-gegevens en privacybescherming is in volle gang nu de overheid overweegt een Automatic Identification System (AIS) aan boord van binnenvaartschepen per januari 2013 te verplichten. Deze week is dit tevens het congres-thema van Koninklijke Schuttevaer.

detailopname

Door Tobias Pieffers
Eén van de grootste struikelblokken op het pad naar algehele invoering van AIS is de openbare publicatie van de AIS-gegevens op internet. Hierdoor kan iedereen die interesse heeft zien welk schip zich waar bevindt. Veel schippers voelen zich hierdoor aangetast in hun privacy. Ook Rijkswaterstaat betreurt de publicatie op openbare websites, zegt Ten Broeke.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Degenen die niets te verbergen hebben en zich keurig aan de regels houden hebben geen bezwaar tegen AIS. Het zijn juist degenen die WEL iets te verbergen hebben en die moedwillig de geldende regels overtreden voor hun eigen gewin en hiermee de concurrentie te slim af willen zijn. Juist die personen zijn er streng op tegen dat hun die mogelijkheid op deze manier wordt ontnomen.

    Geplaatst door: Peter-Jan op
  • Twan
    jij heb het over DDR praktijken ik zelf heb er 15 jaar lang gevaren en nooit het gevoel gehad er opgesloten te zitten
    de DDR werd geregeerd door de Russen,hier is het andersom wij worden geregeerd door de Americanen
    dus als jij je vrij wil voelen stop dan gelijk met adem halen dan ben je pas vrij

    Geplaatst door: henk op
  • Twan, ik heb net je nummer gelokaliseerd…
    http://www.goedbeterbest.nl/humor/flashanimatieshumor/gsmtrace.html

    Geplaatst door: Marc op
  • Beste Allemaal,
    De transponders gaan als zoete broodjes,las ik,
    Waarom?? Omdat er veel schippers zijn die denken straks wordt het toch wet,dan pak ik nu maar de korting,altijd voor de muziek uitlopen, Helemaal verkeerd.
    Weet u, zo`n AIS transponder maakt van U een gevangene,het is hetzelfde als een electronische enkelband, altijd en overal zichtbaar en voor iedereen.
    Ik persoonlijk zal mij als laatste overgeven aan deze DDR achtige praktijken,we leven in een vrij land en dat gevoel wil ik graag zo houden.Het kost alleen maar een hoop geld en het levert alleen een soort schijnveiligheid op,want er is practisch niets zo veilig dan de binnenvaart.
    En beste Arjan,jij kunt wel zeggen dat dat bij je GSM ook zo is,maar dat is onzin,want kan jij mij vertellen op welke site dan alles van iedereen te zien is????

    Geplaatst door: Twan op
  • probleem opgelost, of toch nie

    nederlandse grondwet:

    Artikel 13 lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
    — 2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.

    Geplaatst door: ik hier op
  • Mijns inziens is er nog een niet geheel onbelangrijk punt…
    Stel nou ik ben terrorist en wil een aanslag plegen met een fenol tanker.
    Ik weet welk schip ik moet hebben en wat zijn vermoedelijke bestemming is.
    Als ik op marinetraffic.com kijk en via de ingegeven mogelijkheden even bekijk op welk moment het schip bij de gewenste locatie is dan heb ik vrij spel….

    Geplaatst door: Marc op
  • ze hebben het over door sturen van ais aan derden
    als ais ontvanger naar marine traffic stuurt?
    kan je nooit aan derden sturen
    wij ontvangen het en sturen het naar de server toe
    en zie ons signaal op de site terug dus de kijker is de 2e die de ais signalen kijken op de site
    dit komt overeen met de schepen die deze signalen uitzenden die zien andere schepen aan boord wel wij als ontvanger niet

    Geplaatst door: ais op
  • Nou ik gebruik de AIS voor het binnen en weg gaan van de Cruiseschepen die Rotterdam en Amsterdam aan doen en verder als ik de Europoort in gaat wil ik wel even weten wat voor schepen daar liggen
    ik begrijp de Privacy wel maar dan kan er straks niks meer

    Geplaatst door: D. Noorman op
  • Niet voor politie
    Daarnaast vrezen schippers dat de overheid de AIS-gegevens zal gebruiken om de naleving van regelgeving, zoals de vaar- en rusttijdenwet te controleren. Ten Broeke snapt die angst wel, maar benadrukt dat dit niet de intentie is. Zowel nu als in de toekomst niet

    Politiek antwoord. Intentie, het was ook niet mijn intentie om langer dan 15 jaar te werken. toch is het ervan gekomen.

    Geplaatst door: john op
  • Wat een gemekker over z.g.privacy e.d.Zet hem lekker af als je niet wilt dat je gezien wordt.
    Denk eens aan het gemak wat je aan de AIS hebt.
    Als je nu een schip ziet waarvan de naam niet te lezen is kan je het zo aanroepen en niet b.v van:
    dat schip aan stuur of bakboord van mij wat bent U van plan ? Varen er meerdere schepen dan is het moeilijk te horen wie je bedoelt,dus denk aan het gemak en veiligheid,en zet hem af als je denkt dat je z.g.privacy geschaad word.

    Geplaatst door: Jan op
  • De schipper voelt zich aangetast in zijn privacy.
    Ik zou wel eens willen weten wie dat dan zijn.
    Een zich zelf respecterende onderneming draagt zijn reclame naar buiten en die daar bang voor is zijn in mijn ogen stiekemerds die wat te verbergen hebben.
    Uit oogpunt van veiligheid is het ook zeer wenselijk dat schepen AIS hebben want schepen die hun naam duidelijk leesbaar voor op de romp hebben zijn ver te zoeken.
    Verder hou je de vooruitgang niet tegen anders werkte we nu nog met trekpaarden ajuu!!!

    Geplaatst door: Jan van Nieuwland op
  • vind dat gepraat over de privacy niet relevant.Waarom het gaat is dat, toen de AIS ingevoerd werd voor de zeevaart dit gebeurde uit oogpunt van veiligheid.Dat elke gastanker ernu uitgepikt kan worden en “aangevallen ” kan worden zijn de beleidsmakers maar even vergeten.Het is voor de navigatie een prachtmiddel, de rest is gewoon puur geldmakerij

    Geplaatst door: overkill op
  • Ik ben het volledig met Arjan eens. Iedereen die een schip koopt, weet op voorhand dat het privégedeelte gekoppeld zit aan het zakelijke gedeelte. Iemand aan de wal met een bedrijf aan huis loopt toch ook niet te piepen dat zijn klanten kunnen zien waar zijn privé gedeelte is…. Verder vind ik zo’n website als marinetraffic.com ook een vorm van service naar onze opdrachtgevers, deze kunnen dan heel eenvoudig zien waar hun, soms zéér kostbare, lading zich bevind. Dat zou ik ook willen weten als ik hun was. Ook weet ik zeker dat degene met de grootste bezwaren zelf ook op die site kijkt om te zien of zijn zeeboot er al is. En nog een ander voordeel is dat je van te voren kan zien of er nog ergens ligplaatsen vrij zijn. Of dat je eventueel een andere plaats gaat zoeken als je ziet dat er iemand ligt waar je ”even” geen zin in hebt…. Een aantal maanden geleden was er ook al een dicussie over AIS. Iedereen was er fel op tegen. Vervolgens worden er 895 gratis apparaten ter beschikking gestelt en ze waren in een zucht weg. Hoezo standvastig………

    Geplaatst door: Leo op
  • Wat een gezever over privacy pff…degene die er moeite mee heeft moet dan ook zn mobiele telefoon inleveren, en straks als de km heffing er is en een kastje in je auto komt, zn kinderen maar op de tandem gaan halen, en vergeet ook je mobiele internet kaartje niet terug te geven.en daarna maar gaan verhuizen naar de woestijn van verwegistan.

    Geplaatst door: Arjan op

Reageer

Online AIS-informatie lastig te bestrijden | Schuttevaer.nl

Online AIS-informatie lastig te bestrijden

De publicatie van AIS-gegevens op websites als MarineTraffic.com is moeilijk te bestrijden. Dat zegt Ivo ten Broeke, Rijnvaartcommissaris bij de CCR en projectleider River Information Services (RIS) bij Rijkswaterstaat. De discussie over het gebruik van AIS-gegevens en privacybescherming is in volle gang nu de overheid overweegt een Automatic Identification System (AIS) aan boord van binnenvaartschepen per januari 2013 te verplichten. Deze week is dit tevens het congres-thema van Koninklijke Schuttevaer.

detailopname

Door Tobias Pieffers
Eén van de grootste struikelblokken op het pad naar algehele invoering van AIS is de openbare publicatie van de AIS-gegevens op internet. Hierdoor kan iedereen die interesse heeft zien welk schip zich waar bevindt. Veel schippers voelen zich hierdoor aangetast in hun privacy. Ook Rijkswaterstaat betreurt de publicatie op openbare websites, zegt Ten Broeke.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Degenen die niets te verbergen hebben en zich keurig aan de regels houden hebben geen bezwaar tegen AIS. Het zijn juist degenen die WEL iets te verbergen hebben en die moedwillig de geldende regels overtreden voor hun eigen gewin en hiermee de concurrentie te slim af willen zijn. Juist die personen zijn er streng op tegen dat hun die mogelijkheid op deze manier wordt ontnomen.

    Geplaatst door: Peter-Jan op
  • Twan
    jij heb het over DDR praktijken ik zelf heb er 15 jaar lang gevaren en nooit het gevoel gehad er opgesloten te zitten
    de DDR werd geregeerd door de Russen,hier is het andersom wij worden geregeerd door de Americanen
    dus als jij je vrij wil voelen stop dan gelijk met adem halen dan ben je pas vrij

    Geplaatst door: henk op
  • Twan, ik heb net je nummer gelokaliseerd…
    http://www.goedbeterbest.nl/humor/flashanimatieshumor/gsmtrace.html

    Geplaatst door: Marc op
  • Beste Allemaal,
    De transponders gaan als zoete broodjes,las ik,
    Waarom?? Omdat er veel schippers zijn die denken straks wordt het toch wet,dan pak ik nu maar de korting,altijd voor de muziek uitlopen, Helemaal verkeerd.
    Weet u, zo`n AIS transponder maakt van U een gevangene,het is hetzelfde als een electronische enkelband, altijd en overal zichtbaar en voor iedereen.
    Ik persoonlijk zal mij als laatste overgeven aan deze DDR achtige praktijken,we leven in een vrij land en dat gevoel wil ik graag zo houden.Het kost alleen maar een hoop geld en het levert alleen een soort schijnveiligheid op,want er is practisch niets zo veilig dan de binnenvaart.
    En beste Arjan,jij kunt wel zeggen dat dat bij je GSM ook zo is,maar dat is onzin,want kan jij mij vertellen op welke site dan alles van iedereen te zien is????

    Geplaatst door: Twan op
  • probleem opgelost, of toch nie

    nederlandse grondwet:

    Artikel 13 lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
    — 2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.

    Geplaatst door: ik hier op
  • Mijns inziens is er nog een niet geheel onbelangrijk punt…
    Stel nou ik ben terrorist en wil een aanslag plegen met een fenol tanker.
    Ik weet welk schip ik moet hebben en wat zijn vermoedelijke bestemming is.
    Als ik op marinetraffic.com kijk en via de ingegeven mogelijkheden even bekijk op welk moment het schip bij de gewenste locatie is dan heb ik vrij spel….

    Geplaatst door: Marc op
  • ze hebben het over door sturen van ais aan derden
    als ais ontvanger naar marine traffic stuurt?
    kan je nooit aan derden sturen
    wij ontvangen het en sturen het naar de server toe
    en zie ons signaal op de site terug dus de kijker is de 2e die de ais signalen kijken op de site
    dit komt overeen met de schepen die deze signalen uitzenden die zien andere schepen aan boord wel wij als ontvanger niet

    Geplaatst door: ais op
  • Nou ik gebruik de AIS voor het binnen en weg gaan van de Cruiseschepen die Rotterdam en Amsterdam aan doen en verder als ik de Europoort in gaat wil ik wel even weten wat voor schepen daar liggen
    ik begrijp de Privacy wel maar dan kan er straks niks meer

    Geplaatst door: D. Noorman op
  • Niet voor politie
    Daarnaast vrezen schippers dat de overheid de AIS-gegevens zal gebruiken om de naleving van regelgeving, zoals de vaar- en rusttijdenwet te controleren. Ten Broeke snapt die angst wel, maar benadrukt dat dit niet de intentie is. Zowel nu als in de toekomst niet

    Politiek antwoord. Intentie, het was ook niet mijn intentie om langer dan 15 jaar te werken. toch is het ervan gekomen.

    Geplaatst door: john op
  • Wat een gemekker over z.g.privacy e.d.Zet hem lekker af als je niet wilt dat je gezien wordt.
    Denk eens aan het gemak wat je aan de AIS hebt.
    Als je nu een schip ziet waarvan de naam niet te lezen is kan je het zo aanroepen en niet b.v van:
    dat schip aan stuur of bakboord van mij wat bent U van plan ? Varen er meerdere schepen dan is het moeilijk te horen wie je bedoelt,dus denk aan het gemak en veiligheid,en zet hem af als je denkt dat je z.g.privacy geschaad word.

    Geplaatst door: Jan op
  • De schipper voelt zich aangetast in zijn privacy.
    Ik zou wel eens willen weten wie dat dan zijn.
    Een zich zelf respecterende onderneming draagt zijn reclame naar buiten en die daar bang voor is zijn in mijn ogen stiekemerds die wat te verbergen hebben.
    Uit oogpunt van veiligheid is het ook zeer wenselijk dat schepen AIS hebben want schepen die hun naam duidelijk leesbaar voor op de romp hebben zijn ver te zoeken.
    Verder hou je de vooruitgang niet tegen anders werkte we nu nog met trekpaarden ajuu!!!

    Geplaatst door: Jan van Nieuwland op
  • vind dat gepraat over de privacy niet relevant.Waarom het gaat is dat, toen de AIS ingevoerd werd voor de zeevaart dit gebeurde uit oogpunt van veiligheid.Dat elke gastanker ernu uitgepikt kan worden en “aangevallen ” kan worden zijn de beleidsmakers maar even vergeten.Het is voor de navigatie een prachtmiddel, de rest is gewoon puur geldmakerij

    Geplaatst door: overkill op
  • Ik ben het volledig met Arjan eens. Iedereen die een schip koopt, weet op voorhand dat het privégedeelte gekoppeld zit aan het zakelijke gedeelte. Iemand aan de wal met een bedrijf aan huis loopt toch ook niet te piepen dat zijn klanten kunnen zien waar zijn privé gedeelte is…. Verder vind ik zo’n website als marinetraffic.com ook een vorm van service naar onze opdrachtgevers, deze kunnen dan heel eenvoudig zien waar hun, soms zéér kostbare, lading zich bevind. Dat zou ik ook willen weten als ik hun was. Ook weet ik zeker dat degene met de grootste bezwaren zelf ook op die site kijkt om te zien of zijn zeeboot er al is. En nog een ander voordeel is dat je van te voren kan zien of er nog ergens ligplaatsen vrij zijn. Of dat je eventueel een andere plaats gaat zoeken als je ziet dat er iemand ligt waar je ”even” geen zin in hebt…. Een aantal maanden geleden was er ook al een dicussie over AIS. Iedereen was er fel op tegen. Vervolgens worden er 895 gratis apparaten ter beschikking gestelt en ze waren in een zucht weg. Hoezo standvastig………

    Geplaatst door: Leo op
  • Wat een gezever over privacy pff…degene die er moeite mee heeft moet dan ook zn mobiele telefoon inleveren, en straks als de km heffing er is en een kastje in je auto komt, zn kinderen maar op de tandem gaan halen, en vergeet ook je mobiele internet kaartje niet terug te geven.en daarna maar gaan verhuizen naar de woestijn van verwegistan.

    Geplaatst door: Arjan op

Reageer