Huizinga reageert daarmee op de vraag die begin februari werd gesteld in de Tweede Kamer om te onderzoeken of het mogelijk is de eigen bijdrage van Nederlandse schippers verder te verlagen door de overheidsbijdrage te verhogen. De subsidieregeling wordt op dezelfde manier opgetuigd door Nederland en Duitsland. De Europese Commissie geeft volgens Huizinga ‘aanzienlijke financiële steun’ vanuit het TEN-T programma voor transnationale netwerken. Ook daarom ziet Huizinga haar subsidieplan als ‘de maximaal haalbare bijdrage aan NL schippers’.
Achtduizend schepen
Voor de omvang van de vloot die voor subsidiëring in aanmerking zou kunnen komen is door beide landen een inschatting gemaakt op basis van verschillende bestaande registratiesystemen. Op basis van deze gegevens wordt verwacht dat ongeveer 8000 schepen via de Nederlandse en 4000 schepen via de Duitse regeling voor subsidie in aanmerking kunnen komen. Naar verwachting zullen in beide landen ongeveer een kwart van de aanvragen afkomstig zijn van schepen die noch in Duitsland noch in Nederland zijn geregistreerd, maar wel wateren in die landen bevaren.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?