Rupsvoertuig blaast kabels zeebodem in

De Pharos Offshore Group heeft een op rupsbanden over de zeebodem rijdende graafmachine ontwikkeld waarmee de korte elektriciteitskabels die windmolens in windmolenparken met elkaar verbinden, veiliger en efficiënter kunnen worden ingegraven dan tot nu toe mogelijk was.

hh

Door Hans Heynen
De op afstand bestuurde Inter Turbine Array Trencher, ofwel ITAT 800 kan in de beperkte ruimte van een windmolenpark beter manoeuvreren dan een achter een schip over de zeebodem getrokken ploeg. Voor het ingraven van de kabel die de windmolens met elkaar verbindt, (de infield cable) gebruikt het rupsvoertuig een uniek waterjetsysteem. Twee onder het voertuig stekende ‘jet legs’, zwaardvormige verticale profielen met een aantal nozzles voor de waterjets, graven zich links en rechts van de kabel in en blazen dan zoveel water door de bodem heen dat een vloeibare massa ontstaat waar de kabel drie meter diep inzakt.
Lees deze week het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 37, 17 september 2011). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rupsvoertuig blaast kabels zeebodem in | Schuttevaer.nl

Rupsvoertuig blaast kabels zeebodem in

De Pharos Offshore Group heeft een op rupsbanden over de zeebodem rijdende graafmachine ontwikkeld waarmee de korte elektriciteitskabels die windmolens in windmolenparken met elkaar verbinden, veiliger en efficiënter kunnen worden ingegraven dan tot nu toe mogelijk was.

hh

Door Hans Heynen
De op afstand bestuurde Inter Turbine Array Trencher, ofwel ITAT 800 kan in de beperkte ruimte van een windmolenpark beter manoeuvreren dan een achter een schip over de zeebodem getrokken ploeg. Voor het ingraven van de kabel die de windmolens met elkaar verbindt, (de infield cable) gebruikt het rupsvoertuig een uniek waterjetsysteem. Twee onder het voertuig stekende ‘jet legs’, zwaardvormige verticale profielen met een aantal nozzles voor de waterjets, graven zich links en rechts van de kabel in en blazen dan zoveel water door de bodem heen dat een vloeibare massa ontstaat waar de kabel drie meter diep inzakt.
Lees deze week het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 37, 17 september 2011). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer